25kw på pappret, något att bry sig om?

Ingen aning hur dom gör men dom behöver ingen särskild bevisbördan med största sannolikhet. Hojen blir förelagd om regbesiktning, klart.

Låter som det kan överklagas rätt enkelt måste jag säga.

Skulle jag överklaga det hela och det tas till en rätt vad skulle hända då?

Jo, men jag körde Herr karlssons måtårcykel.
Och den kändes stark, den liksom skickade mig i en acceleration framåt i en sådan hastighet att jag tror att den gick snabbare än den ska göra.

Känslan på accelerationen kan ju påverkas av flera saker.
Om jag har ett 72 kuggs pizzadrev bak så känns den nog mycket starkare än vad den är.

Last edited:
Låter som det kan överklagas rätt enkelt måste jag säga.

Skulle jag överklaga det hela och det tas till en rätt vad skulle hända då?

Jo, men jag körde Herr karlssons måtårcykel.
Och den kändes stark, den liksom skickade mig i en acceleration framåt i en sådan hastighet att jag tror att den gick snabbare än den ska göra.

Ja eller så pröjsar du den där 1000-lappen eller vad det kostar och inser ditt misstag istället för att bekosta samhället betydligt mer för att du är snål eller vad anledningen nu skulle vara.

Regler är regler, följ dem eller ta konsekvenserna.

Om polisen tycker det är bevis nog om hojen går snabbare än "högsta hastighet" på regpappret lär det ju bli skit. Min husa får bara gå 88km/h.

Ja eller så pröjsar du den där 1000-lappen eller vad det kostar och inser ditt misstag istället för att bekosta samhället betydligt mer för att du är snål eller vad anledningen nu skulle vara.

Regler är regler, följ dem eller ta konsekvenserna.

Är väl inte riktigt det jag är ute efter, jag är mer intresserad om vad som kan hända om jag nekar.

De måste ju skaffa något mer bevis!

Om polisen tycker det är bevis nog om hojen går snabbare än "högsta hastighet" på regpappret lär det ju bli skit. Min husa får bara gå 88km/h.

Min hoj som är reggad som 25kw har ingen sådan siffra på reggpappret iaf, men skulle den haft det så hade det ju blivit betydligt enklare för polisen.

Last edited:
Är väl inte riktigt det jag är ute efter, jag är mer intresserad om vad som kan hända om jag nekar.

De måste ju skaffa något mer bevis!

Nej. Så enkelt är det.

Nekar du så kan de möjligen beslagta hojen för att bevisa att de har rätt, sen om det anses så pass allvarligt att de gör det vet jag inte. I annat fall är det du själv som får bevisa det genom att genomgå en regbesiktning som redan nämnt.

Naturligtvis skiljer sig kunskapen mellan personer och likaså poliser i tjänst men kan denne sin sak och har befogenhet att ge böter/förelägga vilket kanske inte alla har så har jag svårt o tro att de missar detta i det scenario du målar upp. Sen kan du hävda pizzadrev bäst du vill, kan dom sin sak tar de med det i beräkningen.

Antar att du inte kört en hoj strypt till 25kw och sedan samma med originaleffekt. De är yrkespersoner och en del av dem har kört hundratals om inte tusentals hojar plus fått utbildning om det här.

Ärendet i sig är ointressant, du vet att du har fel och det vet dom med.

Min är reggad som 25kW, dock försäkrad på full effekt, Länsförsäkringar försäkrar alltid på full effekt. Jag frågade dem specifikt om detta är ok, och för dem spelar det ingen roll.

Nej. Så enkelt är det.

Nekar du så kan de möjligen beslagta hojen för att bevisa att de har rätt, sen om det anses så pass allvarligt att de gör det vet jag inte. I annat fall är det du själv som får bevisa det genom att genomgå en regbesiktning som redan nämnt.

Naturligtvis skiljer sig kunskapen mellan personer och likaså poliser i tjänst men kan denne sin sak och har befogenhet att ge böter/förelägga vilket kanske inte alla har så har jag svårt o tro att de missar detta i det scenario du målar upp. Sen kan du hävda pizzadrev bäst du vill, kan dom sin sak tar de med det i beräkningen.

Antar att du inte kört en hoj strypt till 25kw och sedan samma med originaleffekt. De är yrkespersoner och en del av dem har kört hundratals om inte tusentals hojar plus fått utbildning om det här.

Ärendet i sig är ointressant, du vet att du har fel och det vet dom med.

Min är reggad som 25kw och jag har kört båda modeller av den så visst vet jag skillnaden =).

Det jag var intresserad av var om de har rätt att beslagta fordonet och då plocka isär och kolla strypningar.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard