25kw på pappret, något att bry sig om?

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Om man har halvförsäkring på en hoj som är registrerad 25kw men försäkrad på full effekt, kommer det kunna skapa något problem vid eventuell stöld, brand eller krock med annat fordon? (Alltså inte helförsäkrad och man själv klotar hojen utan i övriga fall)

Någon som har erfarenhet?

När jag har försäkrat mina hojar (gsxr 600 på 25kw) och (zx9r på 55 kw) har dom försäkrats på fulleffekt och jag har frågat fbolaget om just detta och dom har sagt att eftersom man betalar försäkring för fulla effekten spelar det ingen roll om den e reggad på mindre effekt.

Men om man försäkrar den på 25 kw o något händer så går det åt helvete, dock kan man inte regga på något annat än fulleffekt på det bolaget jag använder iaf.

När jag har försäkrat mina hojar (gsxr 600 på 25kw) och (zx9r på 55 kw) har dom försäkrats på fulleffekt och jag har frågat fbolaget om just detta och dom har sagt att eftersom man betalar försäkring för fulla effekten spelar det ingen roll om den e reggad på mindre effekt.

Men om man försäkrar den på 25 kw o något händer så går det åt helvete, dock kan man inte regga på något annat än fulleffekt på det bolaget jag använder iaf.

Det låter ganska rimligt! Vilket bolag har du?

Du kan få probs vid besiktningen, och tvingas typa om den till fulleffekt (enkelt, men kostar knappt 2000kr)

I övrigt inget att bry sig om då det rör sig om halvförsäkring.

Folksam brydde sig inte att min var reggad högre i verkligheten än på pappret. Däremot sporthojar synade dom direkt.

Du kan få probs vid besiktningen, och tvingas typa om den till fulleffekt (enkelt, men kostar knappt 2000kr)

I övrigt inget att bry sig om då det rör sig om halvförsäkring.

Den hade tydligen besiktigats i år utan några problem så den biten är lugn. Det borde ju inte vara några problem tycker man, eftersom jag har kort för effekten jag kör i och försäkrar den för full effekt. Men om de vill bråka med mig kanske de kan ogiltigförklara min försäkring vid eventuella problem.

Folksam brydde sig inte att min var reggad högre i verkligheten än på pappret. Däremot sporthojar synade dom direkt.

Förstår inte riktigt vad du menar. Reggade du den högre än vad den var? Till vilken anledning? :va

Vad menar du att de synar? Jag betalar för effekten jag kör i, men på pappret står det 25kW

Men om de vill bråka med mig kanske de kan ogiltigförklara min försäkring vid eventuella problem.

Precis, fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift. Är de så säljsugna att de tar effektuppgifter på telefon istället för de som redovisas i registreringsbeviset eller motsvarande i deras system och vilken trygghet ger det åt båda parter?

En annan aspekt är om det sker en olycka som du ej är vållande till men tvist uppstår och någon form av utredning sker samt ett annat f-bolag blir inblandat. Under resans gång kommer det fram att fordonet inte överensstämmer med registrerad uppgift.

Nja det där där känns vanskligt, för övrigt uppfyller fordonet inte grundläggande krav för att få rulla på väg p.g.a. uppgifter som f-bolaget blundat för och tecknat en försäkring i ett vinstintresse. Ägaren är förvisso ansvarig för att fordonet uppfyller registrerad uppgift men f-bolaget står knappast i god dager när ägaren (hypotetiskt) säljer fordonet till någon med A-begränsat och något inträffar på vägen hem när fordonet fortfarande är försäkrat på säljaren, hypotetiskt.

=

Otillåten körning med motorfordon som ej överensstämmer med registrerad uppgift.

Förstår inte riktigt vad du menar. Reggade du den högre än vad den var? Till vilken anledning? :va

Vad menar du att de synar? Jag betalar för effekten jag kör i, men på pappret står det 25kW

Har du sporthoj spelar det ingen roll vad det står på pappret(25kw). Har man motard tittar dom enbart på pappret. Det här fick jag förklarat av 3 olika försäkringsrådgivare. Om detta stämmer lär vi märka den dagen byxorna åker ner.

Last edited:
Tuta och kör bara.
Hojen är dessutom lite värdehöjad med 25kw på papper ocavsett om strypningen sitter i eller inte.

Mår du dåligt av det, så kontaktar du bara besiktningen och berättar att du vill regga den till ursprungseffekt. Ett besök där och det kostar dig då ca 680kr

Jag fick typa om min.
Det var inte det lättaste. Kanske att jag fick en grinig gubbe att snacka med på besiktningen. :huvet jag fick skaffa mig ett intyg från Honda som sa att de tagit bort strYpningen och att det var full effekt igen. Mao vilken effekt i siffror.
Dock lyckades honda Skriva att jag hade typ 123hp vid 1200rpm. :gnissla så det höll på att sätta käppar i hjulet.

Den hade tydligen besiktigats i år utan några problem så den biten är lugn. Det borde ju inte vara några problem tycker man, eftersom jag har kort för effekten jag kör i och försäkrar den för full effekt. Men om de vill bråka med mig kanske de kan ogiltigförklara min försäkring vid eventuella problem.

Som sagt du kan få problem om bes.mannen är nitisk. Det hände en kompis till mig för 2 år sedan. Kanske lättlöst problem dock, så det hade inte jag hakat upp mig på!

Jag fick typa om min.
Det var inte det lättaste. Kanske att jag fick en grinig gubbe att snacka med på besiktningen. :huvet jag fick skaffa mig ett intyg från Honda som sa att de tagit bort strYpningen och att det var full effekt igen. Mao vilken effekt i siffror.
Dock lyckades honda Skriva att jag hade typ 123hp vid 1200rpm. :gnissla så det höll på att sätta käppar i hjulet.

Hehe. Det intyget kan man skriva själv. :)

Last edited:
Som sagt du kan få problem om bes.mannen är nitisk. Det hände en kompis till mig för 2 år sedan. Kanske lättlöst problem dock, så det hade inte jag hakat upp mig på!

Hehe. Det intyget kan man skriva själv. :)

Japp, men jag ringde och snackade med ngn snubbe på bilprovningen och enligt honom skulle det inte räcka med ett intyg från mig. Så jag försökte ta det säkra före det osäkra och fick honda att skriva ut ett.
Tror dock att det var en tjurig jävel jag snackade med och ett intyg från mig skulle säkert fungera lika bra.
Det var sjukt jobbigt att försöka köra lagligt. Typiskt sverige, nästa gång kommer jag skita i det.

Japp, men jag ringde och snackade med ngn snubbe på bilprovningen och enligt honom skulle det inte räcka med ett intyg från mig. Så jag försökte ta det säkra före det osäkra och fick honda att skriva ut ett.
Tror dock att det var en tjurig jävel jag snackade med och ett intyg från mig skulle säkert fungera lika bra.
Det var sjukt jobbigt att försöka köra lagligt. Typiskt sverige, nästa gång kommer jag skita i det.

Besiktade min för ett par veckor sen med 37kw på papper å full fräs (74kw) i hojen, inget han brydde sig om på besiktningen. Dessutom skrev han ner decibelmätningen 1decibel så den skulle gå igenom med effektrör. Informerade om att en db-killer skulle underlätta om dom var griniga om två år när det är dags igen :tuttar Har dock försäkrat på 74kw hos trygg-hansa och enligt dom jag pratat med där så är det 74kw som gäller om dom försäkrar på det oavsett vad som står i pappret....

har min som 55kw på pappret, försäkrad som 55 kw och gått igenom besiktningen utan problem. men i själva fallet är det 105kw. även vält hojen och fått skicka den på reperation och inte ens då brydde dom sig om det.

meeen det kommer väl en vacker sommardag när polisen stannar en så man får stå och skämmas ett tag.

Nej den sitter i handleden om du kan det här med att köra hoj ;) Inte svårare än när de testar moppefjunis trimmade DT50 eller den där mopedbilen som gör 90km/h :D

Jovisst, men sen måste det ju kunna bevisa det.

Den kändes för stark är ju juridisk sett lika som att säga, det såg fort ut, eller det lät mycket så därför gick det fört.
Ska de lägga hojen i beslag för att skruva ner den eller hur gör de sen?

Mopeden får ju göra max 30/45, hojen får ju gå precis hur fort som möjligt, oavsett effekt

Jovisst, men sen måste det ju kunna bevisa det.

Den kändes för stark är ju juridisk sett lika som att säga, det såg fort ut, eller det lät mycket så därför gick det fört.
Ska de lägga hojen i beslag för att skruva ner den eller hur gör de sen?

Ingen aning hur dom gör men dom behöver ingen särskild bevisbördan med största sannolikhet. Hojen blir förelagd om regbesiktning, klart.

Kan konstapeln i fråga köra hoj krävs det ingen raketforskartalang att känna skillnad på 25kw (strypt) mot vad nu originaleffekten är.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!