250's Cross - Val av märke

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Hallå..

Vet att det främst hänger sporthojs-nördar här men en och annan crossåkare kanske kan hjälpa mig. Funderar på att köpa en cross, 2T, 250cc.

Har kikat runt lite på blocket och hittat en del intressant. Finns det nått jag bör veta innan jag handlar? Vilka märken och årsmodeller är bra respektive mindre bra? Till sist, varför är Suzuki billigare än övriga kända märken?

Hoj!

/Peter

jag köpte en gammal kawa 250 på blocket gav 5000 för den. den funkar hur bra som helst. lite har jag ju fått fixa på den. såsom lamellerna framgaffel. såg en suzuki 250 på blocket som såg fräsch ut kolla på den. va nåt fel med den men det går säkert att fixa

jawohl skrev:
2602556 Hallå..

Vet att det främst hänger sporthojs-nördar här men en och annan crossåkare kanske kan hjälpa mig. Funderar på att köpa en cross, 2T, 250cc.

Har kikat runt lite på blocket och hittat en del intressant. Finns det nått jag bör veta innan jag handlar? Vilka märken och årsmodeller är bra respektive mindre bra? Till sist, varför är Suzuki billigare än övriga kända märken?

Hoj!

/Peter

Alla de japanska märkena är säkra. Vet inte hur nytt eller dyrt du har tänkt dig, men om du väljer en billig så se till att kolv/vev/ramlager är någorlunda nybytt annars blir det lika dyrt som att köpa en nyare. Ktm har kommit starkt de senaste åren, men tror dom äldre (90-talarna) är sådär.

Hade en CR250 -93:a förut, fin hoj men det märktes att den hade några år på nacken.. Det mesta går ju att fixa men nu letar jag efter en lite nyare cross, tänkte mig max 18.000-20.000.

Hur är det med Yamaha YZ250 -00 och framåt, nån om har erfarenhet?

Tycker inte du ska stirra dig blind på nått spec. märke.
Allla jappsare samt Ktm är bra grejjer!

Köp helt enkelt den frächaste du får för dom pengarna.

köpte en honda 250 cr -02 för 20 000 förra frredagen, jag hade den bara i 30 timmar (blev stulen) och det var min första cross men den rekomenderar jag starkt! sviinkul!! :D
imorn köper jag en yamaha 250 yz -01 med dubbdäck m.m för 20 000.. får se om den är lika rolig..! men jag tvivlar inte ;)

jawohl skrev:
2602556 Hallå..

Hoj!

/Peter

Har haft en suzuki 125 -84, d va grejor de:D :yoparty honad cylinder o ny kolv så gick den som f..n.. skämt o sido, tycker som nån sa här att den som håller fräschast skick - köp den oavsett om det är kawa honda suzuki eller yama

Vad JAG har hört så är alla kvalitetsmärken på ett ungefär lika bra så satsa på ktm, eller något japanskt.

Sådär, nu är det slut på funderandet och dags att börja köra!

Blev en Yamaha YZ250 -01 i helt ok skick, braap braap! ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing