250R Fönstershopping

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ahhh, vinter! Fönstershoppandets tid. En tid av fröjd, glädje och lycka då vi alla kan luta oss tillbaka i stolen, sluta ögonen, drömma oss bort och köpa allt vi vill, det där som vi egentligen inte har råd med eller behöver. Häng med till min värld och fönsterhandla lite. :)

Den här 98'an sitter Edika och funderar på. Vi låtsas att den är i topptrim och startklar. För 40000 kr skulle jag lätt köpa den och köra runt på Sviestad varje kvällsträning. Vilken körglädje för så lite pengar! För pengarna som blir över köper man en billig skåpbil och så är nästa sommar räddad.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=114440

En 97'a för 55000 kr låter kanske dyrt men cykeln har bara gått cirka 300 mil och är som ny säger säljaren, eftersom vi fönstershoppar i låtsasvärlden så litar vi blint på det. Tänk att ha en något ålderstigen men maskinellt perfekt hoj, jag merar det är ju en Honda. Lagom med kärlek i underhåll, lagom mycket körning och en oförskämt snygg racer i garaget. Det kan jag tänka mig.
Länk till IB's sida med säljesannonser, se 16'e annons ovanifrån. Tyvärr ingen bild.
http://www.ib.se/annonser.php

Min näst högsta önskan är att få äga och köra en modern 250 med power jets. Eftersom det är en TZ'a skulle jag skicka motorn till Fredrik Watz för trimning och be honom räta ut den redan fina effektkurvan till ett rakt streck så att den drar som en traktor och höja kurvan så att toppen hamnar på 95 hästar. Fan van jag skulle slakta 600'or på rakorna. 85000 kr känns bililigt för en 03'a. Tänk, folk går och köper massproducerade gathojar för 85000 utan att blinka. Här är en snygg, snabb och nästan unik hoj med extra allt. Åhhh jag vill ha!
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27344

Den här bara måste jag ha! Den är mycket dyrare än de båda högkvalitativa Hondorna, den har säkert sämre prestanda än TZ'an, kostnaden för drift och underhåll är säkert oförsämd, den är gammal och sliten och kan gå sönder när som hellst och när den gör det förvandlas plånboken till ett svart hål. Men det spelar ingen roll när man äger en Aprilia RSW 250. Vänta, låt oss smaka på det där igen. ÄRR...ESS...WE. Mmmm, det satt som en Créme Brulé i munnen. Hur förklarar man skönheten med en förgasare av magnesium, pipor av titan, bakram av kolfiber? 80000 kr, det är ju billigt, den tar jag!
http://www.roadracing.se/Sections/Classifieds/?action=view&GID=3011

Sisådärja, hoppas ni hade lika kul som jag. :)

Last edited:
Underligt hurdant otroligt ha begar sadana hojar har. Har aldrig kort en men men skulle anda kunna betala en hel del for att aga en :3freak

Jag tror jag köper en.... då är jag i MotoGP inom 5 år! Alla snabba förare kommer från 250.... IRONI !

Seriöst så vore det kul att testa 250R...

Last edited:
Ja seriöst jag skulle vilja testa ett par varv någongång har ju inte kört två takt på landsväg sen NSR tiden och det är 8 år sen nu

:3freak

Tyvärr finns inte TZ:an kvar utan en smart person var snabb med sedelbunten.

Dobrich RSW är billig i inköp men inte i drift. 6100 € +moms för två vevaxlar, den har ju dubbla vevaxlar och slidmatning tex. Eller samma summa för förgasarna....fast de är läckra!

Visst är det kul att kolla in annonser och fantisera om sig själv i sadeln; snabbare, snyggare, grymmare...

Själv skulle jag vilja köpa en riktigt snabb 250. Som går på bakhjulet ut ur Esset på Sviestad. Både för att det vore kul men också för att det ju vore en fördel på tävlingar. Såklart. Men jag har ingen lust att kolla och skruva. Så det blir nog inte så. För övrigt verkar väl min som ett bra val för en Rookie- eller SP-pilot som vill byta till racer:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=24084

oscar skrev:
Någon som vet vad det blir istället, eller avslutar han på topp!?

han menar troligen 97:an som varit ute på roadracing.se länge

vet inte hur han gör nästa år

För dom som vill ha en ny racer av 2006-modell så är det nog hög tid att skicka in sin beställning.

TZ125 kommer tillverkas i 7ex och TZ250 i ca 20st ex. Först till kvarn gäller.

RS125 och RS250 har inte Honda gått ut med hur många dom kommer tillverka men när dom fått in alla dom orders som dom satt som minimum så sätter dom igång. Inga extramotorer kommer dock att tillverkas till '06:orna. Även här kommer först till kvarn gälla.

Finns det någon statistik över antalet tillverkade hojar genom åren? Antaltet tillverkade racers måste varit mycket större på 90-talet?

Last edited:
Teddy skrev:
Finns det någon statistik över antalet tillverkade hojar genom åren? Antaltet tillverkade racers måste varit mycket större på 90-talet?

Honda har nog alltid tillverkat fler än Yamaha iaf. Siffror på 40-50 hojar/år har man ju hört från mer än ett håll.

Alltså, 7 st TZ125 är ju ingenting! Det måste vara helt omöjligt att få någon som hellst ekonomi i det. Kul för de sju köparna, de får verkligen något unikt men de anställda på ekonomiavdelningen måste skaka sina huvuden. Okej om man gör som Aprilia och tar betalt för prylarna men med de priser Yamaha har skänker de bort prylarna.

Finns det reservdelar då? Jag menar om de gör så låga serier och folk fortsätter att köra dem i 10-15 år, tar då tillverkarna ansvar för det? Inga garantier finns väl på tävlingsfordon och syftet är ju att köra VM ett år bara.

Neutral skrev:
Finns det reservdelar då? Jag menar om de gör så låga serier och folk fortsätter att köra dem i 10-15 år, tar då tillverkarna ansvar för det? Inga garantier finns väl på tävlingsfordon och syftet är ju att köra VM ett år bara.
De har ju en annan utvecklingstakt om man jämför med gatcyklarna och de flesta årsmodellerna är ju mer eller mindre kompatibla. Inga problem att köpa delar till en 10-15 år gammal Honda eller Yamaha.

Nar vi anda snackar sadana har hojar. Hur bli igenkligen skotseln? Finns det nagot marke som ar billigare att halla vid liv an nagot annat? Hade varit riktigt kul att ha en och tavla lite, i den man man har rad. Men man skall som sagt ha en chans att kunna kora lite! Om en vevaxel kostar 6100 euro blir man ju lite matt :rolleyes:

Det man kan säga är att Aprilia är svindyrt och att Honda och Yamaha är betylidgt mindre dyrt.
Hur mycket en säsong kostar i reservdelar och skötsel är svårt att säga men det är inte så dyrt som folk tror och kan bli jättedyrt om man har otur, som oFFkeFF hade på Gelleråsen tex. Kör man hojen standard och håller koll på den så behöver maninte lägga så mycket på den.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti