250R Fönstershopping

Goodstuff skrev:
Det man kan säga är att Aprilia är svindyrt och att Honda och Yamaha är betylidgt mindre dyrt.
Hur mycket en säsong kostar i reservdelar och skötsel är svårt att säga men det är inte så dyrt som folk tror och kan bli jättedyrt om man har otur, som oFFkeFF hade på Gelleråsen tex. Kör man hojen standard och håller koll på den så behöver maninte lägga så mycket på den.

En A-kit vev till Honda 250cc kostar ca 8000 euro om jag minns rätt. Är små serier med dyra tillverkningsprocesser och material som Beryllium och Wolfram när dom gör sånna specialvevar. Är sånna specialvevar som sitter i org på en aprilia. En orginal vev till en Honda kostar mindre typ 12.000:- sek

Visst är det så angående kostnaderna men kör man det standard så är kostnaderna lägre. En standard 250 racer av japansk ursprung är dock billigare i drift än vad många tror.

Goodstuff skrev:
De har ju en annan utvecklingstakt om man jämför med gatcyklarna och de flesta årsmodellerna är ju mer eller mindre kompatibla. Inga problem att köpa delar till en 10-15 år gammal Honda eller Yamaha.

Lägg på något år till så är många saker totalt omöjligt att köpa.

Webspy skrev:
Vi får se om Teddy lyckas övertala mig att satsa på 2-takt imorrn......
Det blir inte så svårt, det säljer sig självt.

Rolle Rotax skrev:
Lägg på något år till så är många saker totalt omöjligt att köpa.
Det är väl då man monterar en stånka i chassiet, eller, eller, eller... EN STOR JÄVLA 2T SKOTERMOTOR PÅ 150 HÄSTAR.

Vad trist, den tråden har somnat av lite. Dags att väcka den till liv igen.

Nyteknik skrev:
Är Skatungen till salu?! :confused:
Nej, nej, nej, Webspy råkade bara i ett svagt ögonblick erkänna att 250R lockade men att han var rädd för det ökända mekandet. Eftersom det är gott krut i grabben tog jag på mig Farsor-på-stan-jackan och röt till han att komma förbi garaget. Jag ska snacka honom till rätta över en kopp kaffe och ett kolvringsbyte. När han lägger huvudet på kudden imorgon kväll kommer han att drömma sött om en lättmekad racer.

Teddy skrev:
Nej, nej, nej, Webspy råkade bara i ett svagt ögonblick erkänna att 250R lockade men att han var rädd för det ökända mekandet. Eftersom det är gott krut i grabben tog jag på mig Farsor-på-stan-jackan och röt till han att komma förbi garaget. Jag ska snacka honom till rätta över en kopp kaffe och ett kolvringsbyte. När han lägger huvudet på kudden imorgon kväll kommer han att drömma sött om en lättmekad racer.
:banana

Axxexs skrev:
En A-kit vev till Honda 250cc kostar ca 8000 euro om jag minns rätt. Är små serier med dyra tillverkningsprocesser och material som Beryllium och Wolfram när dom gör sånna specialvevar. Är sånna specialvevar som sitter i org på en aprilia. En orginal vev till en Honda kostar mindre typ 12.000:- sek

Om priserna haller sig pa en sadan niva sa kanske man skulle kunna aga en sadan hoj och kora lite rejs. Hade varit kul. Antar att det blir en helt annan dimention av korning an pa en std 250, typ aprilia.

guzzo skrev:
det gör den!! även min polares 250racer..

får hänga på styret för att den inte ska gå på baken...
Man ser inga wheelies på 125-tävlingarna precis.

Vad har din kompis för 250? Den enda 250-racer som jag har sett gå på bakhjulet ut ur en kurva är Franssons TZ-M ut ur Esset på Sviestad.

Visst reser sig min - och skulle säkert slå runt - om jag ger fullt på ettan ut ur en kurva som Hårnålen på Gelleråsen. Men det gör man ju inte av självklara skäl.
Chris Ash skrev:
125-racers är ganska wheeliebenägna, lägre vikt på framhjulet och kortare chassi kompenserar för den lägre effekten.
Se där. Men det är inget jag själv har sett. Och körstilen i 125 där man bär med sig så mycket fart som möjligt genom svängen och har en jämn hastighet borde ju inte gynna framhjulslyft ut ur svängar...

Teddy skrev:
Ah, du är en sann ambassadör för sporten. Hoppas att vi får ytterligare påfyllning med rookies i 250 nästa år. Det kan ju bli verklighet med utkvalade förare 2006.

a02.jpg

18.jpg

Last edited:
Fast de där bilderna är ju lite fusk eftersom de är efter krönet upp mot Hornålen på Knutstorp. Fast att Håkan går på "slangen" ut ut hårnålen på Åsen är ju legio.

Goodstuff skrev:
Fast de där bilderna är ju lite fusk eftersom de är efter krönet upp mot Hornålen på Knutstorp. Fast att Håkan går på "slangen" ut ut hårnålen på Åsen är ju legio.

Jo, men det gör han ju för att showa lite....rycker upp den
SO_1.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP