250cc SM klassen?

Thruxten

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
Moped (Slut på tramset)
Lite funderingar, har under en tid nu försökt läsa allt jag kan om motard och tävlingar etc för att få lite kött på benen eftersom det verkar som att det skall byggas en MC bana i mina hemkrokar, i alla fall på ett okej avstånd för att träna.

Detta lär väl inte ske förrän nästa år dock så det ligger lite längre fram i tiden, men tänkte ni som både tävlar och tränar i SM om ni har någon koll på hur 250cc klassen ser ut riktigt.
Är det mest bara kids som kör den klassen eller är det även folk över 20 års åldern som håller på med dessa lägre kubik, kanske är det dumt att börja där överhuvudtaget och istället gå direkt på någon av dom större maskinerna för att inte bara kasta bort tid?

Vad jag fått fram i alla fall är att det verkar vara en liten satsning på just denna klass och det låter inte alls dumt.. hade varit skoj om man kunnat bli några stycken från norrland som kör detta och kunde träna ihop.

Nåväl, korkade frågor kanske men om någon med lite information har lust att dela med sig vore jag oerhört tacksam

Tycker det verkar vara en ypperlig instegsklass. Inte så kostsam och troligtvis lättare att lära sig tekniken. Får se hur jag gör. Kan hända att jag börjar i den klassen. Har ju märkt att 500:an inte var en nybörjarmaskin precis. :rolleyes:

Mmm

Precis så går mina funderingar med, om det dessutom finns lite av ett intresse gällandes denna klass runt om i landet så man faktiskt kan få träffa på ett par personer vid lite olika tävlingar hade varit kul.

Tänkte lite på cycklar med, vad är rekomenderat i dessa klasser?, CRF 250?, kawa's? Yamaha's? eller är det lite hugget som stucket bara?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back