250 Sp

valmers skrev:
Visst, men man vill knappast tillverka tvåtaktsmotorer enbart för att tävla. Om vi tar den största tillverkaren, Honda, som exempel igen, är det ingen hemlighet att man för några år sedan deklarerade att man inte vill bygga tvåtaktsmotorer överhuvudtaget inom en snar framtid. Knappast någon slump att 500:orna försvann från VM-scenen strax därefter.
Varför sörja? Satan i gatan vad häftigt det vore med små, lätta fyrtaktsprototyper på låt säga 250cc och 450cc i MotoGP!

Honda har väl aldrig velat tävla i GP-VM med tvåtaktare? De byggde 500 kubiks tvåtaktare bara för att de insåg att de gjorde sig till åtlöje med sina fyrtaktare. :rolleyes: Sen lyckades de få till regelförändringar som gjorde att det blev OK att tävla med 1000 kubiks fyrtaktare.

Men en 450kubiks fyrtaktare i racerchassie vore iaf intressant, även om den säkert skulle kosta mucho dineros. :gnissla

Tycker som Goodstuff: 990 cc tvåtaktare vore något värdigt att kissa i byxan över. Undrar just hur 17 det skulle låta och se ut...

Fyrtaktsprototyper på 250-600 cc vore läckert för att vi inte har sett det tidigare. Men inget slår tvåtakt när det gäller adrenalin och en amatör skulle aldrig ha råd att underhålla en fyrtakts produktionsracer.

Men vilka uppforringar gör man inte för miljön. :rolleyes:

Vilket hyckleri...

Det är bara att knalla på års-racet på sviestad så får du iaf höra 750cc radfyra tvåtakt yla lite då och då.
Men, kan lugnt säga att 500cc vm-cyklar är tillräckligt snabba för att de flesta ska skita ner sig när det vrids på rullen.

Nyteknik skrev:
Om du tänker på sidvagnsekipaget så hörde jag att det var utbytt mot en med GSX-R 1000 rova.

Fel?

Nej, det är inte den jag tänker på(f.ö en 500'a i den innan).
Utan på att det oftast brukar finnas med en/flera tz750 tvåhjulingar när det vankas classic-racing.

valmers skrev:
Visst, men man vill knappast tillverka tvåtaktsmotorer enbart för att tävla. Om vi tar den största tillverkaren, Honda, som exempel igen, är det ingen hemlighet att man för några år sedan deklarerade att man inte vill bygga tvåtaktsmotorer överhuvudtaget inom en snar framtid. Knappast någon slump att 500:orna försvann från VM-scenen strax därefter.
Varför sörja? Satan i gatan vad häftigt det vore med små, lätta fyrtaktsprototyper på låt säga 250cc och 450cc i MotoGP!

Varför sörja?

Käre Valmers, den dag du sätter dig på en racer så kommer dina ögon att öppnas.....

Chris Ash skrev:
Varför sörja?

Käre Valmers, den dag du sätter dig på en racer så kommer dina ögon att öppnas.....

Okej, när vi ändå är subjektiva: vad låter häftigast, en NSR500 Screamer eller RC211V? :brinnerup
Visst är tvåtaktsracers häftiga....ända tills man river igång dem, och får associationer till 1985, Zündapp med 70cc, fritidsgårdar, -20 grader och punköl. Mesljud.

Goodstuff skrev:
Den danska kronan står i 1.20 mot den svenska.

Först måste jag kunna tänka mig att sälja TRX.en. Jag gillar verkligen min hoj. Annons ute nu och sedan ska man hitta en köpare....
Jag har inte funderat så mycket på 125 eftersom jag väger 85 kg i strumplästen och det lär inte gå åt andra hållet med det heller. Sedan tilltalar 250 mig på ngt vis....

85 kilo är inga probs.

Jag är självklart också mer attraherad av 250, men det är fan så mycket dyrare också. Har man inte mycket pengar(som jag) så är nog 125 mer bang for the bucks.

valmers skrev:
Okej, när vi ändå är subjektiva: vad låter häftigast, en NSR500 Screamer eller RC211V? :brinnerup
Visst är tvåtaktsracers häftiga....ända tills man river igång dem, och får associationer till 1985, Zündapp med 70cc, fritidsgårdar, -20 grader och punköl. Mesljud.

Ehh? Har du överhuvudtaget hört en nsr500 screamer live?

valmers skrev:

Skojar du eller? En RCV211 låter som en jordbruksmaskin. Fast jävligt högt.
Jag gissar att du aldrig stått och sett ett koppel 500:or döna längs en långraka.....

valmers skrev:

En sanning enligt Jörgen - tvåtakt både låter och luktar racing..

/J

Subjektiva, som sagt var. Tur att man är fyrtakts-kille; tvåtaktarna är borta senast om fem år. :mattias

valmers skrev:
Visst, men man vill knappast tillverka tvåtaktsmotorer enbart för att tävla.

?

Finns så många andra tävlingredskap som också enbart tillverkas för att nyttjas till tävlingsverksamhet!

Om det är av enbart miljöaspekt du anser att 2-taktsracers borde tas borts så ska du nog tänka om och fundera på hur stort det utsläppet är ifrån det fåtalet 2-taktracers som används jorden runt!

Jämför man med vad alla 4-taktarna (och 2-takt) som går på gatan vad de släpper ut i föroreningar så kan inte nåra racers pekas ut som den största banditen!

Dessutom skulle dom flesta gathojar bli väldigt svåra att förklara vara nyttofordon!

Förbud på alla motorcyklar på gatan skulle göra större nytta för miljön!

valmers skrev:
Subjektiva, som sagt var. Tur att man är fyrtakts-kille; tvåtaktarna är borta senast om fem år. :mattias

Jag hoppas du har fel.

*Trist ljud
*Högre vikt
*Effektkurva som en Peugeot Diesel
*Servicekostnader from hell

Miljökraven skiter jag i.

Nyteknik skrev:
TZ750? Vad var det? Gamla GP-rovor? Från när? Låter skumt det där...

:va

Minns inte när det kördes GP sist med 750 tvåtakt, bör ha varit i slutet av 70-talet eller kanske början på 80-talet.
Knota kör en ibland iaf, och har för mig han kört tz750 på isle of man också.
Men som sagt, radfyra, 750cc tvåtakt, i ett chassi som inte var mycket större än tz350/250 chassin. Underbart arbete att få till avgassystemen..

Chris Ash skrev:
Du kan inte på allvar tycka att de är "läckrare och roligare" än tvåtakts 250:or?

400:or är slöa, omoderna och tunga som as. Det skulle kunna finnas moderna 400:or ala dagens 600:or med vikt på runt 145 kilo och 80 vevhästar men det gör det inte och därför kör man med tio år gamla konstruktioner.

Nog fan är denna läckrare än en Aprilia RS250! Att 400-segementet aldrig fortsatte att utvecklas eller fick fotfäste i USA och Europa är en tragedi. Att köra motorcykel handlar om kurvtagning och då slår inget nätta och lätta hojar. Med den tekniska utvekling vi har sett på 600:or sedan mitten av 90-talet kan man föreställa sig vilka fantastiska nöjesmaskiner 400:or på närmare 100 hk och 140 kg skulle vara. Snyft...

Bifogat

• rvf400.jpg
    rvf400.jpg
    51.4 KB · Visningar: 42
Axxexs skrev:
?

Finns så många andra tävlingredskap som också enbart tillverkas för att nyttjas till tävlingsverksamhet!

Om det är av enbart miljöaspekt du anser att 2-taktsracers borde tas borts så ska du nog tänka om och fundera på hur stort det utsläppet är ifrån det fåtalet 2-taktracers som används jorden runt!

Jämför man med vad alla 4-taktarna (och 2-takt) som går på gatan vad de släpper ut i föroreningar så kan inte nåra racers pekas ut som den största banditen!

Dessutom skulle dom flesta gathojar bli väldigt svåra att förklara vara nyttofordon!

Förbud på alla motorcyklar på gatan skulle göra större nytta för miljön!
Då var vi där igen. Det handlar inte (bara) om miljön. INGEN tillverkare tävlar av något annat skäl än att sälja fler gathojar. Om sponsring av curling sålde fler gathojar skulle tillverkarna övergå till det. Tvåtaktshojar finns knappt för gata längre, alltså ger tvåtaktstävlingshojarna inget försäljningsmervärde. Så är det. :mattias

valmers skrev:
Då var vi där igen. Det handlar inte (bara) om miljön. INGEN tillverkare tävlar av något annat skäl än att sälja fler gathojar. Om sponsring av curling sålde fler gathojar skulle tillverkarna övergå till det. Tvåtaktshojar finns knappt för gata längre, alltså ger tvåtaktstävlingshojarna inget försäljningsmervärde. Så är det. :mattias
För en gångs skull så har du rätt valmers, att Chris As är ute och cyklar med sina 2 takts drömmar får vi ta, 2 takt är en utdöende trend inom racing & gata.

Jag diggar iof ylet av en vråltrimmad tvitaktare, men det är bara att inse att inom ett par år så är detta historia *snyft*

GSXR1100R skrev:
För en gångs skull så har du rätt valmers, att Chris As är ute och cyklar med sina 2 takts drömmar får vi ta, 2 takt är en utdöende trend inom racing & gata.

Jag diggar iof ylet av en vråltrimmad tvitaktare, men det är bara att inse att inom ett par år så är detta historia *snyft*
Du kan väl berätta hur det var när tändkulemotorn gick ur tiden?

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back