250 Sp

Mavve skrev:
Jag vill ju inte bara nöta bana. Så fantastiskt tycker jag inte det är med mc-körning.
Det ska vara pengar över till dykning, klättring, simning, TKD-tävlingar MMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmm......

Mc-körning är ETT av dessa intressen jag har :)
Du har för många intressen, just därför har du inga pengar kvar, fokusera på något vettigt iställe.
 
Mattias skrev:
Nån vann ju danska mästerskapen med en ZXR400. Var det Robert? Eller var det Staffan Gademan? Alzheimern slår till...


Staffan Gademan var det som vann Danska standard 400 mästerskapet 1995 med en ZXR400.

Han bytte till en RGV '93:a för att bättre kunna hänga med i Sverige.
ZXR400:an köpte Stefan Johnsson och vann b-400 serien i liten-deb 1996.

Robert körde nån gång runt 99-01 med en ZXR400 i SP250. Tror inte han ens tog några SM-poäng med den där.
 
Axxexs skrev:
Staffan Gademan var det som vann Danska standard 400 mästerskapet 1995 med en ZXR400.

Han bytte till en RGV '93:a för att bättre kunna hänga med i Sverige.
ZXR400:an köpte Stefan Johnsson och vann b-400 serien i liten-deb 1996.

Robert körde nån gång runt 99-01 med en ZXR400 i SP250. Tror inte han ens tog några SM-poäng med den där.
Som sagt för 9 år sedan, nu är det kört med en 400:a i 250SP
 
GSXR1100R skrev:
Som sagt för 9 år sedan, nu är det kört med en 400:a i 250SP


Sant att det är 9 år sen nu.. Men då, liksom nu, fanns aprilias RS250 och snabba förare på både aprilia och Suzukis 250!

Med en 400cc som är bra skött och med en chafför som kan köra så skulle nog en 400 både hänga med och kanske t.o.m vinna!
 
Axxexs skrev:
Sant att det är 9 år sen nu.. Men då, liksom nu, fanns aprilias RS250 och snabba förare på både aprilia och Suzukis 250!

Med en 400cc som är bra skött och med en chafför som kan köra så skulle nog en 400 både hänga med och kanske t.o.m vinna!


Fick PM av Robert där han berättade hur det var att köra ZXR i 250 SP - inget vidare. Tyvärr verkar det som det där sista som Aprilia RS har i övertag räcker för att en 400 ska halka efter längre och längre ner i fältet. Endast i starten och vid regn har man en fördel, tydligen.

Synd att det inte tycks finnas någon vettig klass längre för en 400 - läckra och roliga hojar!
 
Nyteknik skrev:
Fick PM av Robert där han berättade hur det var att köra ZXR i 250 SP - inget vidare. Tyvärr verkar det som det där sista som Aprilia RS har i övertag räcker för att en 400 ska halka efter längre och längre ner i fältet. Endast i starten och vid regn har man en fördel, tydligen.

Synd att det inte tycks finnas någon vettig klass längre för en 400 - läckra och roliga hojar!

Du kan inte på allvar tycka att de är "läckrare och roligare" än tvåtakts 250:or?

400:or är slöa, omoderna och tunga som as. Det skulle kunna finnas moderna 400:or ala dagens 600:or med vikt på runt 145 kilo och 80 vevhästar men det gör det inte och därför kör man med tio år gamla konstruktioner.
 
Chris Ash skrev:
Du kan inte på allvar tycka att de är "läckrare och roligare" än tvåtakts 250:or?

400:or är slöa, omoderna och tunga som as. Det skulle kunna finnas moderna 400:or ala dagens 600:or med vikt på runt 145 kilo och 80 vevhästar men det gör det inte och därför kör man med tio år gamla konstruktioner.

Det främsta skälet att 400 radfyror inte finns längre är väl att de japanska reglerna för skatt eller vad det var ändrades på nått sätt va?
Om man tittar på sporthojarna för tio år sen så är inte några sportiga fyrtaktare speciellt attraherande effektmässigt. Eller viktmässigt.
Med moderna konstrutioner och lätta ramar osv skulle 400 fyrtakt kunna vara en kul grej, och bra nybörjarhojar.

Men det är väl tveksammt om ens då de skulle kunna tävla mot 250 hojar.
 
soppatorsken skrev:
Det främsta skälet att 400 radfyror inte finns längre är väl att de japanska reglerna för skatt eller vad det var ändrades på nått sätt va?
Om man tittar på sporthojarna för tio år sen så är inte några sportiga fyrtaktare speciellt attraherande effektmässigt. Eller viktmässigt.
Med moderna konstrutioner och lätta ramar osv skulle 400 fyrtakt kunna vara en kul grej, och bra nybörjarhojar.

Men det är väl tveksammt om ens då de skulle kunna tävla mot 250 hojar.

Nja, det finns mycket snabba hojar som är tio år gamla,CBR900RR är väl praktexemplet. Tror att en 94 inte skulle vara långt efter en 04 runt en bana.
GSXR1100 mm hade ju effekt så det räckte i alla fall.

Jag tror att en modern 400 fyrtakt med 80 hästar/145 kilo med till visshet gränsande sannolikhet hade gjort processen kort med en Aprilia RS250.
 
Chris Ash skrev:
Nja, det finns mycket snabba hojar som är tio år gamla,CBR900RR är väl praktexemplet. Tror att en 94 inte skulle vara långt efter en 04 runt en bana.

Tjoho, snart loggar hondafacisten in, och då......
 
Chris Ash skrev:
Jag tror att en modern 400 fyrtakt med 80 hästar/145 kilo med till visshet gränsande sannolikhet hade gjort processen kort med en Aprilia RS250.

Helt klart, den har ju i så'na fall ca 20 hästar mer med ungefär samma vikt... Men den hojen finns ju tyvärr inte men snart kanske det dyker upp en Aprilia RS450, dvs den nya 4-taktstwinnen i RS250'ans ram. RS250-tokarna i USA lobbar tydligen hårt mot Aprilia för att det ska bli verklighet. Jag vill ha en i alla fall!
 
Torkel skrev:
Helt klart, den har ju i så'na fall ca 20 hästar mer med ungefär samma vikt... Men den hojen finns ju tyvärr inte men snart kanske det dyker upp en Aprilia RS450, dvs den nya 4-taktstwinnen i RS250'ans ram. RS250-tokarna i USA lobbar tydligen hårt mot Aprilia för att det ska bli verklighet. Jag vill ha en i alla fall!

Det skulle vara en rejäl miss om aprilia inte redan har det i planerna. Man tar inte fram en så lätt och smidig konstruktion om man inte bygger en riktig hoj av det ;)
 
Torkel skrev:
Helt klart, den har ju i så'na fall ca 20 hästar mer med ungefär samma vikt... Men den hojen finns ju tyvärr inte men snart kanske det dyker upp en Aprilia RS450, dvs den nya 4-taktstwinnen i RS250'ans ram. RS250-tokarna i USA lobbar tydligen hårt mot Aprilia för att det ska bli verklighet. Jag vill ha en i alla fall!

Jag vill ha en sån!!! :drool
 
Torkel skrev:
Helt klart, den har ju i så'na fall ca 20 hästar mer med ungefär samma vikt... Men den hojen finns ju tyvärr inte men snart kanske det dyker upp en Aprilia RS450, dvs den nya 4-taktstwinnen i RS250'ans ram. RS250-tokarna i USA lobbar tydligen hårt mot Aprilia för att det ska bli verklighet. Jag vill ha en i alla fall!


Oh! Oh! I want one! Me, me, me!
 
Aprilias 450cc motor kommer enligt rykte ligga på ca 70 hk..
 
Problemet är ju att den är på 50cc för mycket..för 250 produktionsracing då alltså.

Fast varför en fiskebåtsmotor istället för en radfyra?
 
Kommer det en sådan så ska jag försöka få råd att köpa den för det blir nog det roligaste den här sidan racehojar, kanske skulle köpa racehoj istället?
 
Chris Ash skrev:
Problemet är ju att den är på 50cc för mycket..för 250 produktionsracing då alltså.

Fast varför en fiskebåtsmotor istället för en radfyra?

Det skulle som sagt vad kunna bli efterföljaren till 250sp.
Och, det de flesta rykten som går just nu är att de mindre klasserna, d.v.s 125 och 250, kommer bli tillåtet med 250cc fyrtakt för "gamla" 125, och c:a 500cc tvåcylindrigt för f.d 250 när det gäller de "riktiga" racingklasserna.

Varför de gjort en twin har väl mest att göra med att man vill ha hojen smal och en lätt konstruktion. Aprilias nya 450-twin ska vara rätt högvarvig, kommer de med en raceversion av den lär den varva ännu högre..
 
oFFkeFF skrev:
Det skulle som sagt vad kunna bli efterföljaren till 250sp.
Och, det de flesta rykten som går just nu är att de mindre klasserna, d.v.s 125 och 250, kommer bli tillåtet med 250cc fyrtakt för "gamla" 125, och c:a 500cc tvåcylindrigt för f.d 250 när det gäller de "riktiga" racingklasserna.

Varför de gjort en twin har väl mest att göra med att man vill ha hojen smal och en lätt konstruktion. Aprilias nya 450-twin ska vara rätt högvarvig, kommer de med en raceversion av den lär den varva ännu högre..

Hmm, fattar inte riktigt vad du menar. 125R ska alltså bli öppet för 250 fyrtakt och 250R för 500? Gathojar då eller ska de börja bygga riktiga hojar av dem? Har inte hört ett skit av detta.
 
Chris Ash skrev:
Hmm, fattar inte riktigt vad du menar. 125R ska alltså bli öppet för 250 fyrtakt och 250R för 500? Gathojar då eller ska de börja bygga riktiga hojar av dem? Har inte hört ett skit av detta.

Nej, inte ombyggda gathojar, eller ss600. Riktiga racers, med fyrtaktsrovor. Bara rykten, men skulle tro att det är framtiden.

d.v.s samma övergångsregler som det blev i 500/motogp-klassen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top