250 SP, ersättare?

Tycker det koreanska alternativet verkar mycket intressant. € 5850 för en ny sporthoj redo att starta i en fyrtakts-twin-standard-cup låter ju fantastiskt.

Bifogat

• P3130012.JPG.jpg
    P3130012.JPG.jpg
    132.9 KB · Visningar: 89
  • P3130002.JPG.jpg
    P3130002.JPG.jpg
    122.4 KB · Visningar: 80
  • P3130005.JPG.jpg
    P3130005.JPG.jpg
    139.8 KB · Visningar: 83
EazyLiving skrev:
2264581 Motorn är inte samma som SV650 och den är inte ens baserad på suzukis motor. Däremot är den väldigt lik men det räcker med att bara ställa de två jämter varandra så ser man att det inte finns några likheter alls.

/Micke
jag har luggat lögnaren :)
dock så tycks det ju funka i tyskland, troligen drar jag till Nürburgring imorrn och ska passa på att spana in klassen lite och prata med folk.

R2 skrev:
2265555 jag har luggat lögnaren :)
dock så tycks det ju funka i tyskland, troligen drar jag till Nürburgring imorrn och ska passa på att spana in klassen lite och prata med folk.

Men vafaan, var du tvungen dra så hårt? :fatta!

Det har väl diskuterats ganska mycket utan att man fått fram någon direkt fakta på hur det igentligen är med motorn, en del säger den är likadan som suzuki, en del säger den är ungefär likadan fast med mer effekt också har vi dom som säger att det inte är en bult som är likadan.
Däremot så har jag för mig att Hyosung har byggt suzuki motorer på licens, bl.a. till Sv650, jag kan vara helt ute och cykla men... Så lugga mig gärna igen.
Det är inte heller sådär blodigt dyrt med kåpor och sådant, tycker IAF inte jag... Vet förståss inte riktigt vad det brukar kosta heller så... Jaja här finns IAF kåpor, ensits och diverse: http://www.awak-racing.de/shop.htm

EDIT: Nehe, strunta i det då... Det var väl inge billigt. *går och gömmer sig bakom en stubbe och väntar på bättre tider, hör av er* :huvet

Last edited:
jahapp

uppsnappat i tyskland, förrarna ger 8500euro för hoj med prylar och serieanmälan.

Prylar = det som får (måste) göras:
Kåpor, stötdämpare och okänt i gaffeln, bromsslangar och bromsok, avgassystem, förgasarbestyckning och luftfilter.

Hörde snack om lite bristfällig motorkvalitet och såg en del som skruvade koppling.
På min fråga om hojen skulle vara racebar i standardskick så kunde ingen svara med dom trodde nog att njaaa, iaf inte fjädringen bak.

Nån sån där Hongsoung som stod bakom Björback i depån bytte dom en cylinder på lördan. Såg många andra team som också meckade en hel del men med vad fattade jag inte. Verkade vara lite pyssel med dom hojarna.

Axxexs skrev:
2279591 Nån sån där Hongsoung som stod bakom Björback i depån bytte dom en cylinder på lördan. Såg många andra team som också meckade en hel del men med vad fattade jag inte. Verkade vara lite pyssel med dom hojarna.
Racing med andra ord. :hihi

Hur gick det för dig då?

Gustav O skrev:
2279624 Racing med andra ord. :hihi

Hur gick det för dig då?

Jag tvättade hojen, bytte bakdäck 3gg och ändrade bestyckning 2gg så jag meckade jag med! :)

Ska försöka skriva ihop en rapport. Men räkna inte att jag orkar det förens imorn.. Kom 9:a av 21 startande i klassen International 250ccm iaf.

Troligtvis fel tråd, men ändå inne på samma ämne med enhetshoj, samma förutsättningar etc.

En ypperlig lösning för att skapa en enhetsklass vore väl med hondas rs 125 r, d.v.s. en 125 racer där man enbart får köra med standard komponenter. inget trim, inga kit, bara standard, skulle inte förvåna mej om man kunde få till vettiga priser om det skulle bli volymer.
Man skulle då ha en hoj som finns tillgänglig, en hoj som i högsta grad är anpassad för bana och inte för väg, en någorlunda billig lösning, ett perfekt utvecklingssteg från 125 jnr, m.m

christer skrev:
2282820 Troligtvis fel tråd, men ändå inne på samma ämne med enhetshoj, samma förutsättningar etc.

En ypperlig lösning för att skapa en enhetsklass vore väl med hondas rs 125 r, d.v.s. en 125 racer där man enbart får köra med standard komponenter. inget trim, inga kit, bara standard, skulle inte förvåna mej om man kunde få till vettiga priser om det skulle bli volymer.
Man skulle då ha en hoj som finns tillgänglig, en hoj som i högsta grad är anpassad för bana och inte för väg, en någorlunda billig lösning, ett perfekt utvecklingssteg från 125 jnr, m.m

Mothherrfuukking tvitakt :FU Plus att snitt-vikten på en mordern RR-förare är ca 95 kg så tror jag inte på den iden :rolleyes:

björn

björn.e skrev:
2283032 Mothherrfuukking tvitakt :FU Plus att snitt-vikten på en mordern RR-förare är ca 95 kg så tror jag inte på den iden :rolleyes:

björn

:D :D Näru Björn, snittvikten är inte 95 pannor, det är bara på er välmående Ynglingar, By the way, tror väl knappast att din matchvikt en är i närheten av några 95 kg, Kobbe, yes, du nope!

Fast jag vidhåller att det skulle vara en bra klass, kanske inte som ersättare till 250SP, men som en enhetsklass helt klart :tummenupp

christer skrev:
2282820 Troligtvis fel tråd, men ändå inne på samma ämne med enhetshoj, samma förutsättningar etc.

Jag har funderat i samma banor, att man kör sk race production. Det skulle vara superduper! Fast det är rätt ballt med kit! :)

/Jörgen

R2 skrev:
2228896 Vore inte detta ok? går ju alltid att forska i vad tyskarna tycker, kostnader, hållbarthet, etc..
http://www.gt650-cup.de

tt_small.jpg

Sign me up när den klassen startar här!!!

christer skrev:

Man skulle kunna ha en liten cup i racet med egen liten prisutdelning för dom som kör helt orginal. (asså man kör ihop med 125 gp) Lite svårt kanske att sålla bort fusktrimmare men det vore ju patetisk om nån vill vara med i en cup där alla kör orginal och sen smygtrimmar.

moto-gg skrev:
2290392 Man skulle kunna ha en liten cup i racet med egen liten prisutdelning för dom som kör helt orginal. (asså man kör ihop med 125 gp) Lite svårt kanske att sålla bort fusktrimmare men det vore ju patetisk om nån vill vara med i en cup där alla kör orginal och sen smygtrimmar.

hur ser det ut på metrakitfronten? Känns som om Metrakit skulle passa många av våra juniorer bättre än en 125STD.

/Jörgen

negnit skrev:
2260505 Varför inte ge ett par tre st förare dispense i nästa år för att prova lite olika hojar,jag skulle mycket väl tänka mej att åka en 650 twin men det skulle vart bra om det fanns nån topp åkare med också
johan
moto-gg skrev:
2290392 Man skulle kunna ha en liten cup i racet med egen liten prisutdelning för dom som kör helt orginal. (asså man kör ihop med 125 gp) Lite svårt kanske att sålla bort fusktrimmare men det vore ju patetisk om nån vill vara med i en cup där alla kör orginal och sen smygtrimmar.
Bra idéer bägge två. :tummenupp :tummenupp

Tror ni inte att SH-folkets skulle kunna börja en "egen" liten cup, tillsammans med några race-forum ?
För att på så sätt få fart på en ny klass/utökning.

D.v.s. om ett litet gäng kör utom tävlan (fast tävlar inbördes), för att testa lite första säsongen, så blir det lättare att få en sån klass officiellt nästa år.
Dum idé kanske, men många budgetklasser i olika motorsporter har börjat just på "gräsrotsnivå", för att sedan få SVEMO m.m. med sig.

Det är eldsjälarna som driver sporten framåt, och väldigt många av RR-killarna verkar ju hänga här på SH.
Starta en "egen" cup, kör å ha kul, sen när ni fått snurr på grejerna, så gör ni det officiellt.
Skulle nog vara intressant för många här på SH som vill prova RR för första gången.
Då lär ju kostnaderna kunna hållas mycket låga, då man börjar med standardprylar.

Personligen tror jag att ni skulle kunna lösa det den vägen, istället för att vänta på nån annan som ska fixa biffen.
Det är ni som kör/vill köra.
Gå ihop, välj hojar, kör standardprylar, kör på skoj, sen bildar ni klassen officiellt.
Om 5-10 st börjar, och visar att det funkar, så lär ju många fler haka på om det är billigt.

Behöver inte läsa ordagrant, ni förstår säkert vad jag menar.
Lycka till iallafall. :squid

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion