250 SP, ersättare?

Bearing skrev:
2187030 Men är det genomförbart?
Försöker inte dissa förslaget, bara vara realistisk. Som jag skrev ovan så blir det många modeller att lära sig för besiktningspersonalen.

Det ser jag absolut inte som ett problem besiktningspersonalen kan ha tillgång till komplett dokumentation från tillverkaren över vilka delar som är orginal (det är väl redan idag stipulerat att föraren måste tillhandahålla detta om det efterfrågas) och sen brukar folk hålla så bra koll på varandra att det inte är ett problem. Sen räcker ärlighet långt trots dagens problem med kass orginal avgasportar på prillan så byter inte alla ut dem mot icke tillåtna aftermarket prylar.

Tycker torkels förslag är utmärkt med modifikationen att man inte anger mängden cylindrar till 2 för 250 2-takt, detta för att man skall få möjlighet att åka 250 motarder. ENHETSDÄCK väl definerat i reglementet samt enhetliga regndäck. Vidare vore det nog lämpligt att släppa avgasystem fritt då både prillorna och många av dessa nyinsläppta hojar jar väldigt dyra avgasystem.

2-t 250cc max 2 cyl
4-t 400cc 4cyl
4-t 650cc 2 cylindrar

Knutstorp i regn med en 250 motard here i come :banana

Boris JR skrev:
2187068
Tycker torkels förslag är utmärkt med modifikationen att man inte anger mängden cylindrar till 2 för 250 2-takt, detta för att man skall få möjlighet att åka 250 motarder. ENHETSDÄCK väl definerat i reglementet samt enhetliga regndäck. Vidare vore det nog lämpligt att släppa avgasystem fritt då både prillorna och många av dessa nyinsläppta hojar jar väldigt dyra avgasystem.

2-t 250cc max 2 cyl
4-t 400cc 4cyl
4-t 650cc 2 cylindrar

Knutstorp i regn med en 250 motard here i come :banana

Tycker inte att det ska vara tillåtet att åka motard. Roadracing och Supermoto är olika tävlingsgrenar som inte bör blandas. Och om man får åka 250 motard, så borde ju det vara tillåtet med en Aprilia 550 SXV? (Heter den så?) som är mycket lättare än en SV650S och i de flestas händer mycket snabbare pga att den är mer lättkörd. Skulle iofs passa mig väldigt bra.

Slipon borde däremot vara tillåtet, eftersom det skulle bli för dyrt om man är tvungen att köpa orginal. Om inte KGK elle Suzuki kan sponsra lite...

ceasar skrev:
2187099 Tycker inte att det ska vara tillåtet att åka motard. Roadracing och Supermoto är olika tävlingsgrenar som inte bör blandas. Och om man får åka 250 motard, så borde ju det vara tillåtet med en Aprilia 550 SXV? (Heter den så?) som är mycket lättare än en SV650S och i de flestas händer mycket snabbare pga att den är mer lättkörd. Skulle iofs passa mig väldigt bra.

Motarder är ju tillåtna inom dagens 250production reglemente då det endast begränsar max volym 250cc tvåtakt och massproducerad för landsvägsbruk samt importerad av nordisk importör. Hit kan man klassa KTM/GG 250 motarder. Dock har det visat sig att dessa oftast inte är snabbare än RR cyklar runt en RR bana.
Bra exempel är supermono där många har försökt med motardcyklar och trots nog med effekt blir de efter. Annat exempel är 125jnr där man kan åka GASGAS sm 125 med betydligt mer effekt än prillorna och lägre vikt men än en gång räcker det inte till.

Boris JR skrev:
2187594 Motarder är ju tillåtna inom dagens 250production reglemente då det endast begränsar max volym 250cc tvåtakt och massproducerad för landsvägsbruk samt importerad av nordisk importör. Hit kan man klassa KTM/GG 250 motarder. Dock har det visat sig att dessa oftast inte är snabbare än RR cyklar runt en RR bana.
Bra exempel är supermono där många har försökt med motardcyklar och trots nog med effekt blir de efter. Annat exempel är 125jnr där man kan åka GASGAS sm 125 med betydligt mer effekt än prillorna och lägre vikt men än en gång räcker det inte till.

Ok, det var mer än jag visste. Däremot tror jag att JAG SJÄLV skulle vara mycket snabbare runt en svensk roadracingbana på en Aprilia 550-motard, jämfört med en SV650S.

Men i mina ögon är roadracing = Framåtlutad körställning på en kåphoj och därför tycker jag inte att motarder passar in i roadracing.

Boris JR skrev:
2187594 Motarder är ju tillåtna inom dagens 250production reglemente då det endast begränsar max volym 250cc tvåtakt och massproducerad för landsvägsbruk samt importerad av nordisk importör.
Säger inte reglementet att fötterna skall vara på fotpinnarna i RR?

Bingo skrev:
2191331 Säger inte reglementet att fötterna skall vara på fotpinnarna i RR?
Nä inte vad jag vet och sen är väl fot ut åkstilen klart valfri, jag kör själv med fötterna på pinnarna när jag kör motard har aldrig fått fot ut att lira på asfalt trots att jag är uppväxt på en crosscykel.

ceasar skrev:
2191203 Men i mina ögon är roadracing = Framåtlutad körställning på en kåphoj och därför tycker jag inte att motarder passar in i roadracing.
Passar in är väl subjektivt men jag tycker inte man skall hindra en motardåkare som vill testa att slippa gruset från att deltaga pga fel sittställning, han lär dock snart tröttna på att bli frånåkt rakt fram och köpa sig en kåpcykel och vips har vi en person till fast i träsket.

Boris JR skrev:
2191368 Nä inte vad jag vet och sen är väl fot ut åkstilen klart valfri...
Självklart kan man inte öppna PDF:en med reglementet på SVEMO:s hemsida nu. Jag har dock ett stark minnesbild av att det står att man måste ha fötterna på fotpinnarna när man kör. Sant det iofs om att fot-ut är valfritt.

Boris JR skrev:
2191368 Nä inte vad jag vet och sen är väl fot ut åkstilen klart valfri, jag kör själv med fötterna på pinnarna när jag kör motard har aldrig fått fot ut att lira på asfalt trots att jag är uppväxt på en crosscykel.

.

enl
§6.7.1
på svemo.se
lr
6.8.1(i gamla reglementet...)

Vore inte detta ok? går ju alltid att forska i vad tyskarna tycker, kostnader, hållbarthet, etc..
http://www.gt650-cup.de

tt_small.jpg

Gustav O skrev:
2229282 OM drifthållbarheten är OK så är det nog svårt att hitta billigare racing.
motorn skall enligt obekräftad utsago från en ägare vara exakt samma som sitter i suzuki sv650, i så fall är ju motorns hållbarhet säkrad.
kostar 58800:- ny, så OM intresset fanns från importören så skulle ju hojar till race för under 40 inte vara några problem.

ska kolla med brorsan om han hade tid att spana in klassen på Lausitz i helgen.

idé, enhetsdäck, typ avon eller conti, OM det gör däckskostnaden mycket billigare alltså.

Varför inte ge ett par tre st förare dispense i nästa år för att prova lite olika hojar,jag skulle mycket väl tänka mej att åka en 650 twin men det skulle vart bra om det fanns nån topp åkare med också
johan

negnit skrev:
2260505 Varför inte ge ett par tre st förare dispense i nästa år för att prova lite olika hojar,jag skulle mycket väl tänka mej att åka en 650 twin men det skulle vart bra om det fanns nån topp åkare med också
johan
bra idé

Jag var ute på Sviestad i dag och lade några bombvarv :rolleyes: :lol med ER6:an. Den är väldigt lättkörd men svajar lite när man pressar och fjädringen erbjuder inte så mycket justering så den skulle inte ha en sportmössa mot en Aprilia. Men kul är det. :banana

Neutral skrev:
2260578 Jag var ute på Sviestad i dag och lade några bombvarv :rolleyes: :lol med ER6:an. Den är väldigt lättkörd men svajar lite när man pressar och fjädringen erbjuder inte så mycket justering så den skulle inte ha en sportmössa mot en Aprilia. Men kul är det. :banana

Var ute med sv650'n på Gotlandring. 1.38 med vanliga gatdäck... som sagt det är kul med std lågeffekts gunghojar :)

MagnusK skrev:
2261782 Var ute med sv650'n på Gotlandring. 1.38 med vanliga gatdäck... som sagt det är kul med std lågeffekts gunghojar :)
Frågan är om GT 650 är annorlunda än SV eller om det är en sponsors grej att tyskarna valt den.

Motorn är inte samma som SV650 och den är inte ens baserad på suzukis motor. Däremot är den väldigt lik men det räcker med att bara ställa de två jämter varandra så ser man att det inte finns några likheter alls.

/Micke

R2 skrev:
2229338 motorn skall enligt obekräftad utsago från en ägare vara exakt samma som sitter i suzuki sv650, i så fall är ju motorns hållbarhet säkrad.
kostar 58800:- ny, så OM intresset fanns från importören så skulle ju hojar till race för under 40 inte vara några problem.

ska kolla med brorsan om han hade tid att spana in klassen på Lausitz i helgen.

idé, enhetsdäck, typ avon eller conti, OM det gör däckskostnaden mycket billigare alltså.

jag tavlade pa en aprilia forra aret i england, jag korde mot bade 400or och sv650...

< 250 cc twin 2T
< 400 cc 4 cyl 4T
< 650 cc 2 cyl 4T

later kanske bra i teori men funkar inte. i standard utforande sa ar 250'n battre an 400'n men har inte en chans mot en sv (forutom pa korta tajta banor utan langstrackor..). sa tillats ingen trimning sa funkar inte det. borjar man sedan trimma sa vander det och 400'n piskar bada tva och aprilior som ar trimmade nog att hanga med havererar varannan helg.. borjar man trimma blir det valdigt dyrt, en snabb 400 kostar 75-100k att bygga (det ar for de allra snabbaste, minst 50 for en hyfsad (det ar vad det kostar har..))
250/400 klasserna har ar dominerade av 400or(mest zxr), ytterst sallan finns det nagon 250 i toppen

250SP later som en grym klass, hyfsad kostnad iom allt ar standard, bra maskiner som ar roliga att kora som standard (fan sa mycket roligare ann en 400a eller sv..), tajt jamn racing dar alla sitter pa i stort sett samma material

varfor andra en sa bra klass??? :confused:

det anda som jag kan tank mig ar battre ar :Bugar 250r, sa det kor jag nu :lol

Last edited:
ER6n/f Cup har det snackats om i en annan tråd.
Det tycker jag är en kanonidé och skulle klart ställa upp.

Ovanlig hoj på banan = utmanande racing :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...