250 SP, ersättare?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad tror ni kommer att ersätta 250 SP? Om det nu ens kommer någon ersättare. Jag är sugen på budget-rejsing men det känns tråkigt att haka på 250 SP om det nu ska försvinna. Vad ska man satsa på?

Jag har hört en person prata om en cup med KTM SuperDuke, där man pröjsar en summa och för det får hojhyra, transport av hoj, skinnställ osv. Samma koncept som R6 Virgin Cup i England, dvs man kommer dit o kör! Nu tror jag iof att chanserna är små att detta händer i Sverige, men det hade varit sjukt bekvämt och säkert jäkligt kul. Jag hade lätt kört om det hade blivit av! Om nu någon gnäller över materialet så kan jag tillägga att en tysk körde under 2.20 på Brno med sin SuperDuke…

Låter som en alldeles underbar grej.
Har länge velat börja men ekonomin sätter stop för det hela. Ett tag funderade jag på att köra 4t i 250sp, men insåg att det säkert fanns en orsak till att ingen gör det nu. Billigare men bra är alltid trevligt :)

Last edited:
oscar skrev:
2181582 Jag har hört en person prata om en cup med KTM SuperDuke, där man pröjsar en summa och för det får hojhyra, transport av hoj, skinnställ osv. Samma koncept som R6 Virgin Cup i England, dvs man kommer dit o kör! Nu tror jag iof att chanserna är små att detta händer i Sverige, men det hade varit sjukt bekvämt och säkert jäkligt kul. Jag hade lätt kört om det hade blivit av! Om nu någon gnäller över materialet så kan jag tillägga att en tysk körde under 2.20 på Brno med sin SuperDuke…
Men är det ett billigt alternativ? Det låter väldigt dyrt i mina öron. Vad händer vid krasch? Tvingas man o köpa orginaldelar till hojen?

oscar skrev:
2181582 Jag har hört en person prata om en cup med KTM SuperDuke, där man pröjsar en summa och för det får hojhyra, transport av hoj, skinnställ osv. Samma koncept som R6 Virgin Cup i England, dvs man kommer dit o kör! Nu tror jag iof att chanserna är små att detta händer i Sverige, men det hade varit sjukt bekvämt och säkert jäkligt kul. Jag hade lätt kört om det hade blivit av! Om nu någon gnäller över materialet så kan jag tillägga att en tysk körde under 2.20 på Brno med sin SuperDuke…
En duktig förare kör fort emd allt. Men är det verkligen en lämplig instegcykel till RR? Upplägget är däremot najs!

Bingo skrev:
2181615 En duktig förare kör fort emd allt. Men är det verkligen en lämplig instegcykel till RR? Upplägget är däremot najs!

Vem har sagt att det ska vara ett insteg, huvudsaken är att det blir racing!

HanneZ skrev:
2181603 Men är det ett billigt alternativ? Det låter väldigt dyrt i mina öron. Vad händer vid krasch? Tvingas man o köpa orginaldelar till hojen?

Ingen aning!

oscar skrev:
2181622 Vem har sagt att det ska vara ett insteg, huvudsaken är att det blir racing!

Ingen aning!
Har du läst topicen :fatta!

Jag tror att en standardserie, tex med Kawasakis ER-6 (heter den så?) eller Suzukis SV650, kan vara ett bra sätt att få in folk till RR.
Frågan är hur man får till ett bra startfält?
Risken finns ju att folk med pengar men utan egentligt intresse ser det som en rolig grej.

125 och 250 lär nog hänga kvar ett bra tag till eftersom en del anser det vara "riktig" racing och så länge det finns delar att få tag på lär tvåtaktsröken ligga kvar på tävlingarna.

Med ersättare menar jag billigt + lättkörd hoj som är bra att lära sig på, men som sagt det kanske inte finns någon ersättare? :(

oscar skrev:
2181637 Jajajaja.... Varför skulle inte hojen vara lämplig?
Det är ju en rätt stor och tung hoj med en sittställning som avviker från de flesta hojar man rejsar med.

På den tiden jag rejsade (1800kallt) så var ju RD350CUP en perfekt inkörsport.
Generellt är väl tvåtakt ett gissel då motortypen knappast är framtidens melodi för tillverkarna.

Hornet600cup eller nått sånt vore väl perfa. Billigt/hållbart !
Av med regskylt /lykta. På med puckar å naja allt.
Klart.
Man får inte byta ett skit ....helt orginal gäller !!

HanneZ skrev:
2181643 Med ersättare menar jag billigt + lättkörd hoj som är bra att lära sig på, men som sagt det kanske inte finns någon ersättare? :(
Vad är billigt?
Kan tänka mig att importören av ett märke kan gå in och subventionera men billigt enligt mina mått kommer det aldrig att bli.

Bingo skrev:
2181650 Det är ju en rätt stor och tung hoj med en sittställning som avviker från de flesta hojar man rejsar med.

Går det köra 2.02 på Assen med en stor tung BMW K1200R, så går det säkert köra med Super Duke...

HanneZ skrev:
2181643 Med ersättare menar jag billigt + lättkörd hoj som är bra att lära sig på, men som sagt det kanske inte finns någon ersättare? :(
Jag tror att SM (SuperMotard) har kommit för att stanna. Ja, ja, jag vet att SM inte är riktig RoadRacing men låt mig först få förklara innan ni invänder. SM är som sagt inte riktig RoadRacing men den har vissa likheter med 250 SP, den är liten, lätt och enkel och det finns maskiner som är riktig racing. En av hörnstenarna med 250 SP var just att cykeln i sitt grundutförande var mer racing än gata, det var den stora kvaliteten med 250 SP och en av de sakerna som gjorde den så populär. Alltför standardbetonade klasser tilltalar inte utövare. Se misslyckandet med Standard 600. Den klassen hade alla förutsättningar för att bli en succé men deltagarna svek. Det var få som ville tävla i Gat-600 och när man sedan släppte klassen till STCC höll förarna hojarna mellan tuppen och pekfingret i vänsterhanden som en överkörd katt och i högerhanden med ett fast grepp höll de ett Slip On. Jag har ärligt talat svårt att se framför mig en hel klass med standardhojar som är mer gata än racing. B600 och B1000 må vara öppna för standartmaskiner men hur många kör sina så?

Zilversurfer skrev:
2181692 Går det köra 2.02 på Assen med en stor tung BMW K1200R, så går det säkert köra med Super Duke...
Ja fan, man kan köra under 2.20 på Brno :)

Men är det en lämplig hoj som ersättare till SP250? Finns det kanske någon lämpligare?

Teddy skrev:
Jag har ärligt talat svårt att se framför mig en hel klass med standardhojar som är mer gata än racing. B600 och B1000 må vara öppna för standartmaskiner men hur många kör sina så?
Men har man inte lyckats bra i andra länder med standardklasser?
R6-cupen som nämns ovan, R750-cuper osv.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph