250 miljarder kronor i bonus

Maax skrev:
2619858 Moral och verklighetsförankring....slå upp det i ordboken å återkom sedan........eller föresten, skit i det. :rolleyes:
Jag ville bara peka på att det är lätt att jaga de som har det bättre än sig själv, men när man själv kommer dit så är det svårt att göra det ''rätta'' även om man var moralens väktare innan. kom tillbaka när du har skänkt din bonus till välgörenhet så ska vi se ;)

Jävla trög diskussion egentligen. Vad är felet? Personerna som får pengarna har med stor sannolikhet gynnat företaget det dubbla, eller det inser ni kanske inte?
Sen att Bert väljer att jobba svart för 40:- timmen är hans val (för så dålig lön finns inte lagligt).
Om du sliter röven av dig för ditt företag och det går med vinst, vad gör du själv då?

Nä tacka vet jag socialdemokraterna, alla ska vi ha det lika jävligt!

Minimal skrev:
2619895 Jävla trög diskussion egentligen. Vad är felet? Personerna som får pengarna har med stor sannolikhet gynnat företaget det dubbla, eller det inser ni kanske inte?

det där är ju inte riktigt sant.
ett företag behöver inte ens gå en krona med visst, t.o.m ett bra antal miljoner kronor i förlust innebär inte att några (ytterliggare) miljoner delas ut bland dom högsta hönsen, se bara exempel som Ericsson...

Werzion skrev:
2619933 ett företag behöver inte ens gå en krona med visst, t.o.m ett bra antal miljoner kronor i förlust innebär inte att några (ytterliggare) miljoner delas ut bland dom högsta hönsen, se bara exempel som Ericsson...

Det ligger någonting i det, men byter man ut de hönsen mot några sämre höns så hade företaget kanske backat ännu mer.

Hur man än vänder och vrider på det så låter bonusarna på wall-street lät väldigt höga.
Kul för dem. :gnissla

Det finns ju ingen forskning som visar på att bonus program är effektiva, åtminstone inte på längre sikt. Detta har bla. Sven-Erik Sjöstrand, professor vid Handelshögskolan visat. Han föreslår att en vd hellre ska ha en hög, fast ersättning. Bl.a. publicerat i Veckan affärer i våras.

bonny skrev:
2619979 Det finns ju ingen forskning som visar på att bonus program är effektiva, åtminstone inte på längre sikt. Detta har bla. Sven-Erik Sjöstrand, professor vid Handelshögskolan visat. Han föreslår att en vd hellre ska ha en hög, fast ersättning. Bl.a. publicerat i Veckan affärer i våras.

Har en professor vid hhs visat att det inte finns forskning på ett visst ämne? Herregud vad de måste ha överskott av personal där, får de betalt också?

hur funkar hedgefonder? (kortfattat)
kan man tjäna grova pengar på dom? vad för slags ekonomiska/börs-affärer ska man syssla med om man vill tjäna flera miljarder ganska fort (oetiska förslag beaktas också)? jag vill också ha massa miljarder, give me!

Bus-Bo skrev:
2619867 Jag ville bara peka på att det är lätt att jaga de som har det bättre än sig själv, men när man själv kommer dit så är det svårt att göra det ''rätta'' även om man var moralens väktare innan. kom tillbaka när du har skänkt din bonus till välgörenhet så ska vi se ;)

Själv menade jag bara att det finns bonusar :tummenupp ...och sen finns det bonusar :dummer

Att börsmäklare får bonusar ser jag som ren idioti...killarna spelar, just det, spelar med andras pengar. Förlorar dom DINA pengar så är det typ..."sry shit happens"

Visst låt dom få 300 mille i bonus när det går bra...så länge dom får använda samma 300 mille ur egen ficka när dina/mina/andras pengarna mystiskt försvinner i ett svart hål.

Största problemet för mig är killar som bestämmer sig för att ge sig själva en fet bonus....pengar/vinst som inte är deras från första början, det är då det börjar lukta kattskit.

Last edited:
Homo skrev:
2620860 hur funkar hedgefonder? (kortfattat)
kan man tjäna grova pengar på dom? vad för slags ekonomiska/börs-affärer ska man syssla med om man vill tjäna flera miljarder ganska fort (oetiska förslag beaktas också)? jag vill också ha massa miljarder, give me!

Dom investerar med högre risk än vanliga fonder, ofta med belåning. Använder mer exotiska värdepapper.
En del går jättebra, andra kursar.
Du kan starta en egen hedgefond om du vill!
Allt du behöver är 125000euro som insats, godkännande från finansinspektionen (någon form av bevis på att du kan handla) och förmåga att få andra människor att placera på ditt konto. Lycka till!

Edit: Men om du ska tjäna samma pengar som gubbarna i NY så måste du vara grymt skicklig, jobba jämt och ha tur.

Last edited:
Skalman skrev:
2619553 All vinst från alla företag ska naturligtvis betalas in till STATEN som kan fördela denna rättvist mellan alla arbetare och arbetslösa i landet. Chefssvinen behöver inget, de har redan så det räcker.

Pettan skrev:
2619643 Bonusar e grejt, jag tycker om att få bonusar. Men 300miljoner behöver ingen i bonus. INGEN.

Men stort ansvar kommer stor lön. Enkelt.

Dessutom har _ingen_ "så det räcker". Cheferna som får dessa bonusar är ansikten för företaget i fråga, de axlar ansvaret för firmans ekonomi, PR osv. En fet bonus motiverar dessa chefer att bli livegna under VD-perioden och jobba till sig en för tidig hjärtinfarkt. Dessa människor lever redan ultraexlusiva liv och bonusarna måste därför vara skrattretande löjligt stora. Oavsett om bonusarna har effekt eller ej, så har de mer effekt än om de uteblir.

Det gick ett Uppdrag Granskning med Janne Josefsson i spetsen (tror jag) om just detta ämne. Finns säkert på svt.se att daunloada.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg