250 miljarder kronor i bonus

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det blir julklappar det.

Ett guldregn faller över finansfolket på Wall Street. De anställda på fem stora investmentbanker får i december dela på 250 miljarder kronor i bonus. Rekord, förstås. Bonussumman motsvarar en tredjedel av den svenska statsbudgeten.

Alla får del av kakan. Men för enstaka toppchefer rör det sig om riktigt stora pengar – uppåt 40-50 miljoner dollar, runt 300 miljoner kronor. Och vid de hemlighetsfulla och snabbväxande hedgefonderna kan det handla om miljardbelopp.

http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_14087746.asp

KGK skrev:
2619271 Det blir julklappar det.

Ett guldregn faller över finansfolket på Wall Street. De anställda på fem stora investmentbanker får i december dela på 250 miljarder kronor i bonus. Rekord, förstås. Bonussumman motsvarar en tredjedel av den svenska statsbudgeten.

Alla får del av kakan. Men för enstaka toppchefer rör det sig om riktigt stora pengar – uppåt 40-50 miljoner dollar, runt 300 miljoner kronor. Och vid de hemlighetsfulla och snabbväxande hedgefonderna kan det handla om miljardbelopp.

http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_14087746.asp

Äntligen !!den amerikanska drömmen come true . Nu gäller det bara att lära sig hur så att vi åxå kan göra de redan rika rikare !Men vänta nu !Det har vi ju redan gjort .Det kallas blått styre eller alliansen :D :tummenupp

Markus skrev:
2619383 Föprstår att ni är bittra

Nu är det inte så många som gjort inlägg i tråden och du skrev ni så jag får väl svara att jag e int bitter, handla julklappar är kul :)

jobb har jag, ja lön om inte annat:)

Last edited:
Kan liksom inte se problemet med bonusar, kan någon förklara?
Jag får bonus om vissa kriterier uppfylls, när jag vet att jag får två månadslöner så motiverar det lite extra måste jag säga.

Thermal skrev:
2619403 Kan liksom inte se problemet med bonusar, kan någon förklara?

Vet inte om jag sett något problem med bonusar direkt, om vi nu inte ska prata Skandia-bonusar förstås...

Aktieägare brukar bråka om att bonusar går på deras bekostnad

Last edited:
Måste säga att jag är benägen att hålla med Thermal här.
Bonusar är en drivkraft och det är ju inte så att den personen som har fått 300mille plockar ut dem i rena cash utan det är ju bara lite papper med dennes namn på som han har fullmakt över. Det är ju knappast så att han "stjäl" pengar från aktieägarna, skulle de ha fått några extra aktier istället?

Dee_cati: varför inte? eller istället höja deras aktie från låt säga 150 kr till 250 kr eller whatever...

nånstans kommer ju pengarna ifrån...

Jo men här har vi någon som har jobbat för pengarna och då ska denna någon få en bonus om han har sett till att AKTIEÄGARNA har fått se en uppgång i sin portfölj.
Men i Sverige är det fruktansvärt fult med bonusar, se bara på Skandiachefen. Där var det lite annat inblandat iofs :rolleyes: Men likförbannat skulle han ha en bonus om styrelsen ansåg det.

All vinst från alla företag ska naturligtvis betalas in till STATEN som kan fördela denna rättvist mellan alla arbetare och arbetslösa i landet. Chefssvinen behöver inget, de har redan så det räcker.

Werzion skrev:
2619521
nånstans kommer ju pengarna ifrån...
Gör dom? Om en aktie går upp, vart kommer pengarna som höjer dess värde ifrån?
Samma sak om en hel börs tappar 500miljoner på en dag, vem tar alla pengarna?

Bonusar e grejt, jag tycker om att få bonusar. Men 300miljoner behöver ingen i bonus. INGEN.

Thermal skrev:
2619403 Kan liksom inte se problemet med bonusar, kan någon förklara?
Jag får bonus om vissa kriterier uppfylls, när jag vet att jag får två månadslöner så motiverar det lite extra måste jag säga.

Visst är det bra med bonusar, men då ska de delas ut i hela ledet enda ner till städtanten. Det är inte motiverande att höra att styrelsen plockar ut friskt med bonus medan de som faktiskt tillverkar sakerna bara får höra om besparingar...

Pettan skrev:
2619643Men 300miljoner behöver ingen i bonus. INGEN.

Jo, det är knappast så att dessa direktörer jobbar 40timmar i veckan, snarare upp mot 70-80timmar i veckan.

Arbetar man så mycket så är man värd dessa pengar.

Samtidigt ska arbetslösa Bert lyfta på röven och ta det där städjobbet 40 tim/veckan för 40 kr/tim. :rolleyes:

Men den jäveln ska vara gla att han får jobba eller hur.

Hade jag vetat att 30 tim mer i veckan hade gett en sån skön löneskillnad hade jag börjat med 100 tim vecka för länge sedan.

Dubbelmoralen flödar friskt...som vanligt här på SH:tummenupp

Maax skrev:
2619806 Samtidigt ska arbetslösa Bert lyfta på röven och ta det där städjobbet 40 tim/veckan för 40 kr/tim. :rolleyes:

Men den jäveln ska vara gla att han får jobba eller hur.

Hade jag vetat att 30 tim mer i veckan hade gett en sån skön löneskillnad hade jag börjat med 100 tim vecka för länge sedan.

Dubbelmoralen flödar friskt...som vanligt här på SH:tummenupp
Skönt att veta att du kommer tacka nej till din bonus, om du nu får någon, till förmån för Bert. Han kommer vara enormt tacksam.

Bus-Bo skrev:
2619836 Skönt att veta att du kommer tacka nej till din bonus, om du nu får någon, till förmån för Bert. Han kommer vara enormt tacksam.

Moral och verklighetsförankring....slå upp det i ordboken å återkom sedan........eller föresten, skit i det. :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...