250-klassens framtid i Sverige?

Tar man sen bort 250GP från SM/SO helgerna så finns det plats för både A- och B-final i Rookie 1000 och 600. På det sättet så får alla köra race, vi tar hand om alla förare och driver sporten frammåt. För just nu är det INTE bra...
Tar man bort 250GP så får inte alls alla köra eller hur? ;)

Ska man tvinga folk att byta klass kan man väl lika gärna tvinga folk att börja köra 250GP? ;)
Sverige är för litet för att han en egen nationell klass (på högre nivå) med material som inte körs någon annanstans. De nio startande kan säkert fortsätta fylla sina garage med vintage-prylar ifrån andra nationers nedlagda 250GP-klasser men hur kul är det?

Maskinerna är fina och klassen har bjudit på mycket fin racing men tiderna förändras. Läggs 250 ned som klass i MotoGP och tillverkarna struntar i klassen så är det bara en tidsfråga när den ska läggas ned här också.

Last edited:
Därför tycker jag att det känns lite tokigt när det är utkvalning i flera klasser, och förare sätts på läktaren med risk för att dom tröttnar och lägger av, samtidigt som det åker runt 8st i en klass och tar upp massa bantid.

Detta blir lite OT men,

Det som jag tycker är lustigt i Roadracing-Sverige är hur inrutat många tänker, jag tror det är precis som du skriver men varför anpassar man sig inte till situationen som förare. Jag menar om nu tex SP, BoTT och 250GP har så få deltagare och får köras av B/senior-förare varför byter man då inte till tex BoTT året efter man blivit utkvalad flera gånger ur exempelvis Rookie1000. Om man bara lägger ner körningen bara för att man inte fick köra där man initialt hade tänkt sig, så tycker jag det är att ge upp och man kan då egentligen inte var riktigt sugen på att köra MOTORCYKEL i första taget.

Om man skall byta ut 250GP i SM så skulle jag helst se en "billig" klass, gärna en SP-klass öppen för A och B licens. Annars så hade jag hellre betalt lite extra och sluppit en ersättningsklass, vi har ju precis adderat Honda100 till schemat.

Tar man bort 250GP så får inte alls alla köra eller hur? ;)

Så hur tycker du vi ska göra? Jag fattar att det är tråkigt och gör ont att ens egen klass inte är populär men vad ska man göra då? Luff hade i helgen (om han hade velat) kunnat stryka 250 gp på grund av det låga antalet startande.
Utkvalning är aldrig bra i en Rookieklass. Jag pratade med flera killar under helgen som inte anmält sig för de "hade kanske inte kvalat in". Och samtidigt ha 8 förare i en SM-klass.
Tycker jag.

Tycker det har varit mycket intressanta tankar tidigare i denna tråden!

Sjukt kul att Mike Luff och co lyckas oförskämt bra med massvis med deltagare på ännu en sm/so helg!

R600 med 38 till kval
SSt600 med 35 till kval

Tråkigt för dom som inte kvalar in jag befann mig själv där för två år sedan att jag fick se mitt eget race från läktaren och det är med ganska stor sannorlikhet dags för det igen nästa år då jag troligtvis kör sst600

Det känns som att många väljer att stanna kvar i Rookie klasserna för att få köra och slippa vara sist. Senast på falkenberg var det utkval i NSB / SST1000 / eller va den där klassen nu heter.

Varför är det inte som i andra sporter där man får spela i den högre serien när man har pressterat bra i den lägre och tvärtom?

Varför kan man inte som Rookie få ett wildcard till ett sm lopp? så man kan få känna på utan att behöv klassa upp sig?

Jag hade utan att tveka kört nästa race med SST 600 för att få känna på.

I dagsläget är det fullt i sm serierna vilket kommer att bidra till att ännu färre förare kommer att vilja bli uppklassade. Vi har sett några tappra själar som har klassat upp sig även om dom inte legat i absoluta toppen på Rookie såsom Christian Åkerlund och Teddy Lind Sörensen. båda dessa har pressterat riktigt bra. Sedan har vi förare som borde varit uppklassade tills i år som valt att stanna kvar.

Jag vill ha ett WILDCARD!!!!!

på LMS B-race finns det en klass som heter 125-400 och innehåller, 125GP, 250GP, 250SP och Supermono reglementet, hittils har klassen varit väldigt bra och jag tror på den igen :)

Varvtiderna är hyfsat lika, en snabb person(Watz typ) på en 250GP hoj är helt klart överlägsen men i övrigt är det klockrent.

//håkan

Fast eftersom a-förare inte är tillåtna är det liten risk att någon skulle vara lika överlägsen som Watz, det brukar fungera bra.

Dock är det av samma anledning inget substitut för 250 i SM då nästan alla där är a-förare och inte får köra vårt b-race.

Väldigt mycket fokus i tråden på att det var bara 9 förare denna gång, 8 envisas många med att skriva också, det var ju 18 i Linköping t ex och det blir förhoppningsvis något där emellan till Knutstorp som för övrigt har stora funktionärsproblem som känns viktigare. Varför är det så stort fokus på att förstöra för dessa förare som osannolikt kommer att byta klass? Är det så vi ska göra rr större i Sverige och välkomna alla? Men det gäller väl bara de som kör 600/1000 då antar jag?

Att man inte kvalar in i den klass man valt (på ett eller annat sätt) går ju faktiskt att åtgärda genom att byta till en klass där det finns plats! Det finns ju otroligt många platser för 600/1000 med Rookie600/1000, SST, SBC/NSB, ProSBK/Privat och ERF med NEC/REC. Ska vi verkligen ha mer där?

Jag vill ha ett WILDCARD!!!!!

Fråga!!! Du kanske får. Dessutom är nästa tävling på Knudan TROLIGEN en bra tävling att "wildcarda" på, då det tidigare inte varit riktigt så många snabba utlänningar där = färre deltagare = ingen utkvalning.:tummenupp

@Macke: Håller med om det mesta du skriver, framförallt att man bör anmäla sig till en serie i början av säsongen därmed inte kan hoppa ner en klass och köra för att det passar bra i schemat. Har man anmält sig till Pro Superbike så är det där man ska köra (är det för lite körtid så anmäler man sig till SBKC).

@Neutral: Du ser alltså inget problem i att folk som vill tävla låter bli för att de vet att de inte kommer att kvala in? Visst finns det många fyrtaktsklasser men det är ju där folk kommer att vilja köra inom en överskådlig framtid och att då låta en "liten" klasss, oavsett vilken, ta upp bantid är ju inget som gagnar sporten. Du vill väl också ha fler utövare?

Det var någon som skrev att vi borde anpassa våra serier efter de som gäller i Europa och på VM-nivå vilket jag tycker låter väldigt sunt. 125 GP ser ut att finnas kvar ett tag och har ganska många utövare i Sverige så den klassen borde ha kvar sin SM-status. Sen är väl Superstock 600 och 1000 de bästa språngbrädorna ut i Europa så de borde också ha SM-status (om klassen heter Superstock 1000 eller Pro Superbike i Sverige spelar mindre roll).

Sverige är för litet för att han en egen nationell klass (på högre nivå) med material som inte körs någon annanstans. De nio startande kan säkert fortsätta fylla sina garage med vintage-prylar ifrån andra nationers nedlagda 250GP-klasser men hur kul är det?

Maskinerna är fina och klassen har bjudit på mycket fin racing men tiderna förändras. Läggs 250 ned som klass i MotoGP och tillverkarna struntar i klassen så är det bara en tidsfråga när den ska läggas ned här också.
Visst är det bara en tidsfråga men frågan är om det är 2010?
Det finns ju vissa cykler i racingen och vilka klasser som är stora och att 250 är litet just nu i Sverige är tråkigt men det finns flera andra länder där klassen kommit starkt de senaste åren som tex. i England och Tyskland. I England förlorade klassen sin mästerskapsstatus men har genom idogt arbete återfått den och de har de två senaste säsongerna kört med välfyllda startfält och varit supportrace till MotoGP tex.

Till den här säsongen har ju tyvärr flera förare bytt/slutat eller tagit sabbatsår från 250R. Det är bara två "rookies" i klassen medan vi har förare som Dobrich, Kihlander, Sjögren, Watz etc som inte kör i år. Det är klart att en liten klass känner av ett så kraftigt tapp.
Tyvärr gör ju dessutom EMs försvinnande att det för unga förare som satsar inte finns förtjänster med att gå från 125Gp till 250 och vidare ut i Europa.

Bristen på nytillverkade cyklar är ett problem men jag anser att klassens största problem är att nytillkommna förare av någon anledning inte vågar/vill/tänker på klassen som en möjlighet att köra.
De flesta som tar licens börjar i Rookie600/1000 och kör sedan på i samma spår. Det är förståeligt men samtidigt väldigt tråkigt tycker jag.

Kan den ganska utbredda "smutskastningen" av klassen här på SH spela in? De låter illa, folk bara skruvar, de går sönder & folk som kör dem är "galna" är ju faktiskt en hårddragen kontenta av mycket av det som skrivs här när folk frågar om roadracing. Är inte mångfald eftersträvansvärt i Roadracing i Sverige?

Jag förstår mycket väl att det inte är roligt att titta på nio hojar som kör ett race men tycker publiken verkligen det är kul med fler heat med 600/1000 kubikare?
Går den fåtaliga publiken på tävlingarna för att se fler Rookie600/1000 heat?

@Neutral: Du ser alltså inget problem i att folk som vill tävla låter bli för att de vet att de inte kommer att kvala in? Visst finns det många fyrtaktsklasser men det är ju där folk kommer att vilja köra inom en överskådlig framtid och att då låta en "liten" klasss, oavsett vilken, ta upp bantid är ju inget som gagnar sporten. Du vill väl också ha fler utövare?

Nej, jag vill nödvändigtvis inte ha fler deltagare. Vi utnyttjar idag ungefär alla resurser vi har i form av bullerdagar på anläggningarna så att sporten skulle växa massor och bli folklig p g a det är omöjligt. Att klasser är olika stora är bara naturligt och det borde vara de som kör i de populäraste klasserna som får anpassa sig, det är ju faktiskt de som har ett problem resursmässigt, inte 250 om man hårddrar det. Det är lätt att säga att "det bara är att stryka någon klass" när man själv inte har något intresse av den. Speciellt baserat på just denna helgs extremt låga deltagande.

Nej, jag ser det inte som ett problem att de allra långsammaste med 600/1000 hojar (för det är ju faktiskt de som du vill bereda plats åt) blir utkvalade. Att påstå att det vore bra för rr i Sverige och t om internationellt om de fick köra är anmärkningsvärt. Speciellt när det är i just 250 vi senast haft en VM-start.

Det finns redan plats för mer 600/1000 om man bara anpassar sig lite. Utan att förstöra för andra. Vilket också borde ha ett värde.

Är inte mångfald eftersträvansvärt i Roadracing i Sverige?

Nej, inte på SH. På vägen vinkar vi glatt på fullständiga främlingar bara för att de åker på två hjul och i depån lånar vi ut prylar till värste konkurrenten men här på SH finns ingen medkänsla överhuvudtaget.

Last edited:
Så hur tycker du vi ska göra? Jag fattar att det är tråkigt och gör ont att ens egen klass inte är populär men vad ska man göra då? Luff hade i helgen (om han hade velat) kunnat stryka 250 gp på grund av det låga antalet startande.
Utkvalning är aldrig bra i en Rookieklass. Jag pratade med flera killar under helgen som inte anmält sig för de "hade kanske inte kvalat in". Och samtidigt ha 8 förare i en SM-klass.
Tycker jag.
Hur man ska få fler att köra 250R eller hur man ska få alla som vill köra Rookie att få starta?
Ska man hårddra det du skriver tycker du alltså att man ska ge plats för de långsammaste Rookieförarna på de bekostnad av de snabba 250R förarna som tex. Jocke Stensmo?
Hur man ska få fler att våga köra 250R vet jag inte men för att fylla behovet för alla som vill köra behövs det fler tävlingar. Alla föreningar har inte möjlighet att genomföra fler tävlingar men, utan att ha räknat på det, så måste ju den modell som LMS kör vara den optimala för alla förare, eller?

Nej, jag vill nödvändigtvis inte ha fler deltagare. Vi utnyttjar idag ungefär alla resurser vi har i form av bullerdagar på anläggningarna så att sporten skulle växa massor och bli folklig p g a det är omöjligt. .

Så hur ska vi kunna få fram bättre förare om vi inte har en bredd? Antalet duktiga utövare är direkt proportionellt till antalet utövare i de flesta andra sporter, men inte inom RR? Har vi inte bredden inom sporten får vi heller inte toppen, så ÄR det bara. Att bereda plats för så många deltagare som möjligt har ett självändamål, dels ekonomiskt för arrangören, och dels sportsligt för förarna.

Medkänsla har inget med denna debatt att göra. Det handlar om tävling. Eller menar du att vi ska behålla klassen för att vi tycker synd om utövarna som kör i klassen? Det är ett av de sämsta argument jag hört isåfall.

Nej, jag ser det inte som ett problem att de allra långsammaste med 600/1000 hojar (för det är ju faktiskt de som du vill bereda plats åt) blir utkvalade. Att påstå att det vore bra för rr i Sverige och t om internationellt om de fick köra är anmärkningsvärt. Speciellt när det är i just 250 vi senast haft en VM-start.
Ja, jag vill att sporten ska bli så stor som möjligt i Sverige och om det innebär att en liten och utdöende klass får stryka på foten så ser jag inga problem med det. Ju fler som kör, ju fler talanger har vi möjlighet att få fram. Titta bara på tex Pro Superbike där flera av dem som placerar sig i toppen körde Rookie 1000 för bara 2 år sedan. Jag vill ha in fler talangfulla förare som Lukas Ockelfelt, Andy Pfieffer (stavade säker båda namnen fel), Svensken, Petter Jansson osv och gärna i så unga år som möjligt.

De som går från tex 125 i unga år och börjar med 600 ska ha en klass att köra i och överfulla Rookie 600 startfält minskar deras chans att kvala in och att få tävla i början.
Medkänsla har inget med denna debatt att göra. Det handlar om tävling. Eller menar du att vi ska behålla klassen för att vi tycker synd om utövarna som kör i klassen? Det är ett av de sämsta argument jag hört isåfall.
Så tolkar jag också svaren och håller med om att det är ett synnerligen dåligt argument.

För att förtydliga har det faktum att det i det här fallet råkar handla om just 250 ingen betydelse för mig personligen. Det kunde lika gärna ha varit Rookie 600, Rookie 1000, 125 eller vad som helst om de nu körde på hojar som försvinner och hade ett lågt antal deltagare.

Kan den ganska utbredda "smutskastningen" av klassen här på SH spela in? De låter illa, folk bara skruvar, de går sönder & folk som kör dem är "galna" är ju faktiskt en hårddragen kontenta av mycket av det som skrivs här när folk frågar om roadracing. Är inte mångfald eftersträvansvärt i Roadracing i Sverige?

Jag förstår mycket väl att det inte är roligt att titta på nio hojar som kör ett race men tycker publiken verkligen det är kul med fler heat med 600/1000 kubikare?
Går den fåtaliga publiken på tävlingarna för att se fler Rookie600/1000 heat?
Jag tror verkligen inte SH spelar någon roll för 250GP, rekryteringen dit ska ske ifrån depåerna av lovande förare - de behöver inte basera sina val genom rykten på internetforum.
Mångfald har inte mycket egenvärde i en smal sport i mina ögon. Bredd och spetskompetens däremot, vilket inte talar för att hålla liv i så många klasser som möjligt.

Publiken är underordnad i SM/SO, hur många betalande?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...