Sverige är för litet för att han en egen nationell klass (på högre nivå) med material som inte körs någon annanstans. De nio startande kan säkert fortsätta fylla sina garage med vintage-prylar ifrån andra nationers nedlagda 250GP-klasser men hur kul är det?
Maskinerna är fina och klassen har bjudit på mycket fin racing men tiderna förändras. Läggs 250 ned som klass i MotoGP och tillverkarna struntar i klassen så är det bara en tidsfråga när den ska läggas ned här också.
Visst är det bara en tidsfråga men frågan är om det är 2010?
Det finns ju vissa cykler i racingen och vilka klasser som är stora och att 250 är litet just nu i Sverige är tråkigt men det finns flera andra länder där klassen kommit starkt de senaste åren som tex. i England och Tyskland. I England förlorade klassen sin mästerskapsstatus men har genom idogt arbete återfått den och de har de två senaste säsongerna kört med välfyllda startfält och varit supportrace till MotoGP tex.
Till den här säsongen har ju tyvärr flera förare bytt/slutat eller tagit sabbatsår från 250R. Det är bara två "rookies" i klassen medan vi har förare som Dobrich, Kihlander, Sjögren, Watz etc som inte kör i år. Det är klart att en liten klass känner av ett så kraftigt tapp.
Tyvärr gör ju dessutom EMs försvinnande att det för unga förare som satsar inte finns förtjänster med att gå från 125Gp till 250 och vidare ut i Europa.
Bristen på nytillverkade cyklar är ett problem men jag anser att klassens största problem är att nytillkommna förare av någon anledning inte vågar/vill/tänker på klassen som en möjlighet att köra.
De flesta som tar licens börjar i Rookie600/1000 och kör sedan på i samma spår. Det är förståeligt men samtidigt väldigt tråkigt tycker jag.
Kan den ganska utbredda "smutskastningen" av klassen här på SH spela in? De låter illa, folk bara skruvar, de går sönder & folk som kör dem är "galna" är ju faktiskt en hårddragen kontenta av mycket av det som skrivs här när folk frågar om roadracing. Är inte mångfald eftersträvansvärt i Roadracing i Sverige?
Jag förstår mycket väl att det inte är roligt att titta på nio hojar som kör ett race men tycker publiken verkligen det är kul med fler heat med 600/1000 kubikare?
Går den fåtaliga publiken på tävlingarna för att se fler Rookie600/1000 heat?