250-klassens framtid i Sverige?

Jo, men det är ju bara skitsnack, då det finns cyklar som är hämtade från VM och hit.
Teamen släpper sina cyklar till de som har pengar. D.v.s om teamen själva köper nytt.
Kit-delarna om de ens släpps är en helt annan sak, eller fabrikscyklarna.



Generellt sett så finns inte pengarna i Sverige utan hojarna säljs till IDM/CEV/etc. för att sedan säljas vidare hit.


Finns väldigt få exempel på material som gått direkt från VM till SM.

För de flesta handlar det om pengar. Därför borde det bästa sättet att få in fler förare i sporten vara den lösning som blir billigast. In fler i SM = ut fler i EM osv...

Bortsett från att EM i praktiskt taget inte finns längre, så är det helt rätt.


Frågan är då vad som är billigast, 2t eller 4t?
 
Last edited:
Generellt sett så finns inte pengarna i Sverige utan hojarna säljs till IDM/CEV/etc. för att sedan säljas vidare hit.


Finns väldigt få exempel på material som gått direkt från VM till SM.

Det finns två aprilior i årets SM som Cajback/Mårtensson hämtade direkt från VM för några år sen. Håkan Olsson/Eva har plockat ett par 125'or.
Sen köpte nog Nordgren sin första TSR direkt från Stiggys team, men där följde ju inte något a-kit med från början.
Men har man pröjs får man köpa.
Däremot har aprilia inte släppt nya cyklar till vem som helst, KTM släppte bara 125'or till vissa serier etc.

Har iofs inte med tråden att göra, förutom att det kommer finnas ännu förre cyklar efter moto2's intåg.

KTM och aprilia skulle sett till att släppa ut lite billigare prod-racers för några år sen, då hade iaf gett chansen till klassen. Finns det inget underifrån är det svårt att köra VM på det..
 
när denna tråd är sluttjatad så har säkert de sista nio skurit och rasat så problemet kommer nog lösa sig på sikt:)

jag har 2 sp liggande i garaget,ska vi börja samla en hög med alla lik i sverige så kan vi ha ett nytt "mike lotteri"?kan se den lyckliga familjen gå tillbaka till sin saab med en nyvunnen sving i sin hand och på detta vis letar sig klassen in i varje folkhem:tungan
 
Något som säkert skulle kunnat fungera vore att låta de utkvalade rookieförarna köra i detta fallet ihop med 250.

Det skulle gå att göra differentierad start, dvs 250 startar först och 600 tex 10 sek senare. Då blir det inte några eventuellt startsnabbare 600 som stökar till det i startkurvan.
 
Klassen självdör när arrangörerna inser att det inte finns någon ekonomi bakom klassen. Troligen redan till hösten och är borta till nästa år.

Det är som sagt ingen status med 8 förare. Det kanske borde klassas ner till classic racing istället, eller helt enkelt bli en supportklass likt 250SP var tills klassen dog helt för 2 år sedan när deltagandet försvann i med att hojarna slutats utvecklas.

Att slå ihop 250 med vare sig 125 eller annan 4-taktsklass är rätt dumt då de beter sig väldigt olikt från varandra i kurvor och på rakor.
 
Enklast är väl bara att kalla det för rookie1000 A-B-C? SM-statusen för 1000cc går ju med STCC...
Sen kör 125 och 600 som de enda SM-klasserna ;)
Vilka klasser som har SM-status tycker jag är irrelevant så länge det är klasser med tillräckligt många startande. Den dag tex Superbike har 10-15 startande kan det blir en supportklass.

Lite OT men man borde verkligen se över fyrtaktsklasserna och deras nivåer. Varför inte ha tex 3 nivåer på Superbike: Rookie 1000, Superbike Challenge och Pro Superbike och man börjar i Rookie 1000 för att sedan ta sig uppåt. Är man i SBKC får man inte köra Rookie, är man i PRO SBK får man inte köra SBKC. Det skulle vara klart mer rättvist än det är idag då eliten har lekstuga i SBKC när loppen körs på en bana som de själva ska köra PRO SBK på inom kort. De 5 första i Rookie 1000 klassas upp, de 5 sista i SBKC klassas ner osv.

Klassen självdör när arrangörerna inser att det inte finns någon ekonomi bakom klassen. Troligen redan till hösten och är borta till nästa år.
Som det är nu subventioneras ju en SM-klass av supportklasserna till stor del vilket är helt fel enligt mig.
 
Last edited:
Vi diskuterar framtiden i Sverige. Tvivlar på att vi får hit några Moto2 cyklar;)

Den stora frågan är vad vi skulle ha dem till, knappt en handfull skulle ha råd att köra dem ändå....

Ta grunden från en standard CBR600 motor och skräm upp den till mer kräm än WSS motorerna, skulle förvåna mig om de går mer än en racehelg mellan renoveringarna. Mardrömslika underhållskostnader......

Då vore det nog bättre om UEM och de nationella förbunden beslöt sig för att göra en klass med SS reglemente på motorerna och ett fritt chassiereglemente.
 
Vilka klasser som har SM-status tycker jag är irrelevant så länge det är klasser med tillräckligt många startande. Den dag tex Superbike har 10-15 startande kan det blir en supportklass.

Det tycker inte jag, det är rätt vettigt att ha SM-klasser som speglar de klasser som finns högre internationellt.
Det är ju därifrån 125 och 250 haft sitt berättigande, helt enkelt för att det är/var en väg ut i EM/VM.
Om nu 250 försvinner i VM, och det inte finns några andra vettiga internationella serier för klassen, samt om deltagandet är lågt och det inte finns hojar, så är det svårt att försvara deltagandet i SM.
Annars kan vi sitta med tre olika SBK-reglementen där man bestämmer att man ska ha växelspaken på styret i sbk, till höger i rookie etc, etc..

Eller så kan vi syssla med klubbracing på hemmafronten och lägga ner SM helt.
Men som sagt, varför kalla en serie med rookies för SM överhuvudtaget? Någon jäkla status ska det ju ha iaf. Eller kalla en serie för nordiskt mästerskap med lägre status än det som kallas SM?

Då vore det nog bättre om UEM och de nationella förbunden beslöt sig för att göra en klass med SS reglemente på motorerna och ett fritt chassiereglemente.

Det är svindyrt om något, det kostade för mycket för dem som körde veidec/synsam redan på sin tid.
 
Last edited:
Gör verklighet av den där "Open"-klassen som diskuterades tidigare. Då kan de som gillar 250 SP och 250 GP köra där tillsammans med de som tycker Rookieklasserna är för tuffa. Borde kunna bli en kul klass där man kör för att det är skoj!

SM-statusen måste i rimlighetens namn försvinna till 2010. Nu är det för tunt för SM-status.
 
Är det inte redan så blir det väl en entusiastklass inom kort.
Danskarna har väl en klass som heter "Free for all" el liknande som brukar vara väldigt underhållande att titta på, ...det kunde man gott pröva i SM &så. Om inte annat så hade det funkat för de så småningom för få 250-cyklarna att leva kvar i.

För nog är det charmiga tingestar, ...även om jag aldrig lyckats knyckla ihop mig på en sådan, och trots att dom ibland tokvarvar en vansinnig på morgnarna.

Edit: Du & jag Moss ! :)
 
Last edited:
Gör verklighet av den där "Open"-klassen som diskuterades tidigare. Då kan de som gillar 250 SP och 250 GP köra där tillsammans med de som tycker Rookieklasserna är för tuffa. Borde kunna bli en kul klass där man kör för att det är skoj!

.



Bra förslag! Just ett sådant upplägg skulle bl.a ge en hel del banåkande licenstagare en rimlig möjlighet att känna på rejsing :tummenupp
 
Last edited:
Jag tycker 250GP-hojarna är fräcka skapelser och det hade nog kunnat bli riktigt spännande race om det var ett högre antal startande, men min gissning blir nog att de försvinner som SM-klass (förmodligen redan till nästa år).

Jag tror vi kommer se liknande upplägg som i IDM med Superbike, Supersport och 125GP som huvudklasser. Sen om Supersport blir Superstock eller ej vet jag inte, men det hade ju varit kanon om vi kunde se inhopp direkt i supersportVM med personer och cyklar som annars körs i SM (liknande som tidigare gjorts av personer och cyklar i 250GP, men det kanske är för dyrt att hålla Supersport-spec på hojarna i SM :va).

Larsson - kommer du "ner till oss" i 125 nästa år :krama?
 
Har inte full koll på varför några i klassen saknades. En hade semester och var på annat håll, en hatar Karlskoga och kör helst inte där, en hade inga pengar, 2st var på Donningtons GP och en annan fick inte ledigt från sitt jobb. Dvs dom är också vanliga folk som inte alltid kan köra alla race. Dessutom ligger nästa race bara 2v bort. Ibland måste man prioritera. Karlskoga kommer dessutom att köra ett race till. Så ska man välja bort race så är det en som lätt kan väljas bort då man ändå kan köra på banan senare. Men att gå från 18st förra racet till 9st nu är för stor skillnad.

...
Larsson - kommer du "ner till oss" i 125 nästa år :krama?

Nej, tror inte det. Kör hellre Koenigsklasse då. Där hade man 72st startande förra racet och fick dela till 2st race i 250GP. Det lockar betydligt mera än att vara "supportklass" till tjockis 1000 SM..
 
Last edited:
Nej, tror inte det. Kör hellre Koenigsklasse då. Där hade man 72st startande förra racet och fick dela till 2st race i 250GP. Det lockar betydligt mera än att vara "supportklass" till tjockis 1000 SM..

:hej Sammåka?
 
Gör verklighet av den där "Open"-klassen som diskuterades tidigare. Då kan de som gillar 250 SP och 250 GP köra där tillsammans med de som tycker Rookieklasserna är för tuffa. Borde kunna bli en kul klass där man kör för att det är skoj!

SM-statusen måste i rimlighetens namn försvinna till 2010. Nu är det för tunt för SM-status.

på LMS B-race finns det en klass som heter 125-400 och innehåller, 125GP, 250GP, 250SP och Supermono reglementet, hittils har klassen varit väldigt bra och jag tror på den igen :)

Varvtiderna är hyfsat lika, en snabb person(Watz typ) på en 250GP hoj är helt klart överlägsen men i övrigt är det klockrent.

//håkan
 
på LMS B-race finns det en klass som heter 125-400 och innehåller, 125GP, 250GP, 250SP och Supermono reglementet, hittils har klassen varit väldigt bra och jag tror på den igen :)

Varvtiderna är hyfsat lika, en snabb person(Watz typ) på en 250GP hoj är helt klart överlägsen men i övrigt är det klockrent.

//håkan

Låter kanon. Om man sedan även släppte in de som tycker att "det går väldigt fort i Rookie 600/1000" (träffade ett par nu på Åsen) så skulle det bli verkligen bra.:tummenupp
 
Vi har ju en del problem med upplägget som finns i Sverige (och Skandinavian Open) idag. Flera klasser är överfulla, och en del klasser är nästan tomma.

Ett problem som jag personligen (såklart) brottas med är ju överfulla startfält i SBK Challange, eftersom jag är på gränsen till fullständigt talanglös själv. :)

Eftersom SVEMO, och till viss del arrangörerna själva faktiskt, totalt har rört till det med allt vad reglementen och regler heter så finns det ingen som vet vad som gäller när man åker till banan. Att blanda SBKC och NSB (Eller STK1000 eller vafan den nu heter) med två olika reglementen i samma race och på samma helger skapar bara ytterligare förvirring om vad som egentligen gäller.

Tanken från början (när vi satt på mötet i Karlskoga i höstas) var väl all man på något sätt skulle särskilja PRO SBK och SBKC via reglementet för att förhindra att PRO SBK förarna åker SBKC som träning inför tävling. Tanken var väl att få ett narurligt steg från Rookie1000, till SBKC, och vidare via Privatcupen in i PROSBK som jag förstod det. Vilket givetvis är lysande, och det är så det måste vara. Men frågan är om det inte är enklare att köra SAMMA reglemente, och sen särskilja förarna på annat sätt.

När nu PRO SBK förare kommer och kör SBKC tävlingar som träning, och dom sista förarna som kör SBKC blir utkvalade och inte får köra, så tröttnar dom till slut och klassar ner sig till Rookie igen (som vissa redan gjort). Detta resulterar sedan i att dom sista förarna Rookie1000 blir "utknuffade" i andra ändan, och kanske tröttnar dom också och lägger av.
En annan sidoeffekt blir också att dom förare som tröttnar på SBKC och klassar ner sig försvinner från klassen, så när alla PROSBK förare bestämmer sig för att inte köra ett SM-race som träning för att det inte passar in i STCC kalendern, eller det är på en bana som dom inte ska köra race på i "sin" serie senare, så tunnas ju startfältet ut markant till dom racen, och vi står där med halvfulla startfält i SBKC, och kanske överfulla i Rookie1000 helt plötsligt.

Vi har just nu rätt så angenäma problem i sporten, där vi för första gången på många år har överfulla startfält, och fler förare som vill börja tävla i Roadracing. Och det är väl dit vi vill komma med sporten, att få den att växa och utvecklas. Men då måste vi också se till att vi kan ta hand om alla som kommer in.

Därför tycker jag att det känns lite tokigt när det är utkvalning i flera klasser, och förare sätts på läktaren med risk för att dom tröttnar och lägger av, samtidigt som det åker runt 8st i en klass och tar upp massa bantid.
Detta säger jag inte alls för att jag har något emot 250GP. Tvärt om, det är en ganska frän klass (trots all jävla varmkörning i depån :) ).
Hade det varit samma situation med t.ex STK600 eller SBK så hade jag tyckt samma sak.

Det enda rätta är att göra för 1000cc klassen är TYDLIGA (och helst samma) reglementen i alla klasserna, och skapa ett naturligt steg från R1000, via SBKC och privatcupen vidare till PROSBK. En lösning där förare inte kan "hoppa nedåt" i stegen och köra för att få träning, men kanske kan få ett "wildcard" eller liknande i den högre klassen för att prova lyckan där.
Fyll upp startfälten i dom klasserna med "elitlicens" och ge förtur till dom som kör tillräckligt fprt, och serieanmäler sig till hela serien.
Lägg sedan resten i Rookie1000.

Tar man sen bort 250GP från SM/SO helgerna så finns det plats för både A- och B-final i Rookie 1000 och 600. På det sättet så får alla köra race, vi tar hand om alla förare och driver sporten frammåt. För just nu är det INTE bra...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top