Vi har ju en del problem med upplägget som finns i Sverige (och Skandinavian Open) idag. Flera klasser är överfulla, och en del klasser är nästan tomma.
Ett problem som jag personligen (såklart) brottas med är ju överfulla startfält i SBK Challange, eftersom jag är på gränsen till fullständigt talanglös själv.
Eftersom SVEMO, och till viss del arrangörerna själva faktiskt, totalt har rört till det med allt vad reglementen och regler heter så finns det ingen som vet vad som gäller när man åker till banan. Att blanda SBKC och NSB (Eller STK1000 eller vafan den nu heter) med två olika reglementen i samma race och på samma helger skapar bara ytterligare förvirring om vad som egentligen gäller.
Tanken från början (när vi satt på mötet i Karlskoga i höstas) var väl all man på något sätt skulle särskilja PRO SBK och SBKC via reglementet för att förhindra att PRO SBK förarna åker SBKC som träning inför tävling. Tanken var väl att få ett narurligt steg från Rookie1000, till SBKC, och vidare via Privatcupen in i PROSBK som jag förstod det. Vilket givetvis är lysande, och det är så det måste vara. Men frågan är om det inte är enklare att köra SAMMA reglemente, och sen särskilja förarna på annat sätt.
När nu PRO SBK förare kommer och kör SBKC tävlingar som träning, och dom sista förarna som kör SBKC blir utkvalade och inte får köra, så tröttnar dom till slut och klassar ner sig till Rookie igen (som vissa redan gjort). Detta resulterar sedan i att dom sista förarna Rookie1000 blir "utknuffade" i andra ändan, och kanske tröttnar dom också och lägger av.
En annan sidoeffekt blir också att dom förare som tröttnar på SBKC och klassar ner sig försvinner från klassen, så när alla PROSBK förare bestämmer sig för att inte köra ett SM-race som träning för att det inte passar in i STCC kalendern, eller det är på en bana som dom inte ska köra race på i "sin" serie senare, så tunnas ju startfältet ut markant till dom racen, och vi står där med halvfulla startfält i SBKC, och kanske överfulla i Rookie1000 helt plötsligt.
Vi har just nu rätt så angenäma problem i sporten, där vi för första gången på många år har överfulla startfält, och fler förare som vill börja tävla i Roadracing. Och det är väl dit vi vill komma med sporten, att få den att växa och utvecklas. Men då måste vi också se till att vi kan ta hand om alla som kommer in.
Därför tycker jag att det känns lite tokigt när det är utkvalning i flera klasser, och förare sätts på läktaren med risk för att dom tröttnar och lägger av, samtidigt som det åker runt 8st i en klass och tar upp massa bantid.
Detta säger jag inte alls för att jag har något emot 250GP. Tvärt om, det är en ganska frän klass (trots all jävla varmkörning i depån

).
Hade det varit samma situation med t.ex STK600 eller SBK så hade jag tyckt samma sak.
Det enda rätta är att göra för 1000cc klassen är TYDLIGA (och helst samma) reglementen i alla klasserna, och skapa ett naturligt steg från R1000, via SBKC och privatcupen vidare till PROSBK. En lösning där förare inte kan "hoppa nedåt" i stegen och köra för att få träning, men kanske kan få ett "wildcard" eller liknande i den högre klassen för att prova lyckan där.
Fyll upp startfälten i dom klasserna med "elitlicens" och ge förtur till dom som kör tillräckligt fprt, och serieanmäler sig till hela serien.
Lägg sedan resten i Rookie1000.
Tar man sen bort 250GP från SM/SO helgerna så finns det plats för både A- och B-final i Rookie 1000 och 600. På det sättet så får alla köra race, vi tar hand om alla förare och driver sporten frammåt. För just nu är det INTE bra...