250-klassens framtid i Sverige?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I helgen kördes 250-klassen, som har SM-status, och total 9 st förare körde racen. 8 kom i mål på lördagen och 7 på söndagen.

http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1236237
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1239213

Var det bara en temporär svacka i antalet deltagare?
Vad är skäligt antal startande för att få ha SM-status? 15, 20, 25?

Skulle det vara möjligt att slå ihop klassen med 125 på banan och köra olika tabeller för de båda klasserna för att spara bantid (som det var i helgen blev folk utkvalade ur Rookie 600)?

Går detta överhuvudtaget att diskutera på SH?
 
Slå ihop med 125GP? Nej, att slå ihop klasser på det viset fungerar inte.

Slå ihop med Rookie 1000.
 
Mycket motiverad fråga då man kan fråga sig om detta är "värdigt" ett mästerskap ?

Tror det är svårt att dessa 2 klasser för att köra race ihop dock tror jag det vore klokt att domkvalade ihop.
 
Last edited:
Jag tror det går att slå ihop. Slå ihop 125 och 250 GP samt gör en B-final sammanslaget för R1000 och R600.

Att slå ihop R1000 och R600 i gemensam B-final gör man ju på LMS B-race och det funkar helt OK.
 
Det är ju svårt, 250 har ju varit Sm-klass lika länge som vi kört rr i Sverige (tror jag). Jag kan förstå att man har den kvar några år på gamla meriter. Förare kommer och går, bara för att det är en svacka nu behöver det ju inte innebära att klassen är död. Där i mot så kommer den ju bli som SP då hojarna snart slutar tillverkas. Man kan ju inte hålla Sm-status hur länge som helst

Känns annars spontat att om man ska bli Svenskmästare i en sport, oavsett vilken så bör man väll slå lite fler än 9 st. Man underminerar ju legitimiteten för själva SM om det inte är konkurrens om att vinna.

björn
 
250 som den är idag kan inte överleva i längden. Det kommer nog att bli förändringar, Kanske 250 2t och 400 4t ?
 
Vi diskuterar framtiden i Sverige. Tvivlar på att vi får hit några Moto2 cyklar;)
Men det betyder väl ändå att det bara blir veteranhojar i Sverige? Om materialet inte ens går att köpa nytt längre sinar klassen än fortare, likt 250SP?
 
Som gammal 250-förare som tycker att det är det roligaste man kan köra, så får man väl tyvärr inse att den inte kommer överleva i nuvarande form, särskilt när den försvinner från VM och EM som knappt ens finns kvar som mästerskap.
Tror inte det är så bra att slå ihop 125 och 250 med både A och B-förare heller, det åks både olika spår och har rätt olika farter på olika ställen på banan. Det funkar på träningar, men under race är det inte så kul för någon.
Man kan ju hoppas att cyklarna kan användas i classic eller div. klubb/B-tävlingar, förutom att man fortfarande kan köra dem i asballa tävlingar i tyskland ;)

Sen får man väl se, det händer en del på tvåtaktsfronten och man får väl se vad som händer med moto2...
Jag hoppas iaf att Bartol/KTM/Aprilia m.fl lyckas övervinna Hondas jäkla marknadsstrategi ;)

Vi diskuterar framtiden i Sverige. Tvivlar på att vi får hit några Moto2 cyklar;)

Ska klassen ha nån framtid kommer det nog behöva trilla ut lite cyklar från fabrikanterna efterhand, sen att de kanske inte riktigt har VM-prestanda är en annan femma.
 
Last edited:
Vi diskuterar framtiden i Sverige. Tvivlar på att vi får hit några Moto2 cyklar;)


125GP och 250GP är de snabbaste/billigaste/bästa vägarna ut i VM, att Sverige skulle ersätta 250GP med en egen klass är ren idioti.


Att vi skulle "få hit" några Moto2 cyklar är lika sannolikt som att vi skulle få Simoncellis cykel till SM nästa år.


Det finns ett bestämt system för hur GP hojar går till allmänheten, en stege skulle man kunna kalla det. Den gäller för 125GP och 250GP, med väldigt få undantag.

Om Moto2 sätter sig i VM (vilket är långt ifrån säkert) så kommer ovan nämnda "system", eller "stege", gälla även här.
 
Vilken "stege" snackar du om??
Vissa grejer kommer inte ur depån ens. Andra kommer loss om man har deg och kontakter..
Det tar emot, men 250 med EM's död har gjort att det är väldigt svårt att ta sig till vm den vägen.
Man ska väl åka i italien eller nåt sånt för att få kontakterna..
 
Så att slå ihop klassen med 125 verkar inte vara någon vettig lösning. Synd.

Frågan är då vart gränsen ska dras, hur länge ska "de" få vara med och dessutom ha SM-status?

Jag passerade stora läktaren under lördagens race och den var nästan tom. På banan surrade nio hojar mot normala 20-30 st. Är det något som en betalande publik vill titta på? Skulle de vilja se 9 st Rookie 1000 hojar utspridda över hela banan?

Jag tycker det är lite trist att folk inte vågar tävla av rädsla för utkvalning och för att det går för fort i Rookie-klasserna. Genom att ta bort 250 skulle det kanske finnas tid för B-finaler där de/vi som inte får plats i de vanliga finalerna kan köra mot varandra, alltså blandat 600 och 1000.
 
Jag tycker det är lite trist att folk inte vågar tävla av rädsla för utkvalning och för att det går för fort i Rookie-klasserna. Genom att ta bort 250 skulle det kanske finnas tid för B-finaler där de/vi som inte får plats i de vanliga finalerna kan köra mot varandra, alltså blandat 600 och 1000.

Enklast är väl bara att kalla det för rookie1000 A-B-C?
SM-statusen för 1000cc går ju med STCC...
Sen kör 125 och 600 som de enda SM-klasserna ;)
Fast enklast om STCC kunde ta över de klasserna också.. Så kan alla få vinna ;)
Så slipper man dividera om reglementen hit och dit dessutom.

Ojojoj, snacka om att denna tråden har potential........

Jajemen ;)
 
Last edited:
Hur en hoj går från VM till nationell nivå.

Jo, men det är ju bara skitsnack, då det finns cyklar som är hämtade från VM och hit.
Teamen släpper sina cyklar till de som har pengar. D.v.s om teamen själva köper nytt.
Kit-delarna om de ens släpps är en helt annan sak, eller fabrikscyklarna.
 
För de flesta handlar det om pengar. Därför borde det bästa sättet att få in fler förare i sporten vara den lösning som blir billigast. In fler i SM = ut fler i EM osv...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top