25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Jo, men det är det väl? Det står ju att man inte får köra så man förorsakar fara för andra, och att köra på ett oförutsägbart sätt, som i detta fallet innebär att i låg fart köra 10 meter utanför idealpår, det ÄR att utsätta andra för fara! Tänk om ALLA skulle köra så en gång per varv! Fan, RR på hög nivå bygger ju på tillit till andra förare, annars kan man ju inte ligga 29 cm från en konkurrent!!!

Låg fart... Japp. Hur ofta har du sett denna situation? Det är en extremt ovanlig situation där Rossi drog ut MM på en lång åktur i låg fart. Vi kallar det "race incident" om någon gör det i hög fart och maskerar det.. Rossi var ärlig och visade för världen att han fått nog och gjorde det i låg fart.

Sen valde MM att svänga in och krascha. Precis som vanligt:crash:brynad:hihi
 
Rossi är smart. Han bedömer han kommer förlora VM 2015, bli 2a om han tvingas starta sist i Valencia. Då finns det inget skäl för Rossi att ställa upp i tävlingen. Och istället för att MotoGP skulle dra jättepublik både till Valencia och över webben.
Dorna kan slicka sig som en katt om munnen.
Så blir Valencia ointressant. För de som är intresserade av just hur det kommer gå.
Kommer inte Rossi till start är ju saken klar.

Jorge tar VM om han kommer 9a eller bättre i Valencia och Rossi blir 2a även om han inte kommer till start..
Och Dorna ser ut som en hund där man visat matskålen och sedan tömt den i soppåsen.

Gissar det jobbas på överklagande av 3 points för MMs vurpa. Andra har fått 1 point för orsakat vurpa.
Och helt plötsligt riskerar Dorna förlora stora pengar om Vale inte kommer till start i Valencia.
Ifall överklagandet inte ger 2 points eller mindre.....

Samtidigt har Rossi stor chans vinna VM om han ställer upp i Valencia.
Och håller sig på hjulen.
JL har brutit i Valencia både 2012 och 2014. 1:a 2013.
Ser inte så stabilt ut för JL i Valencia.
 
Last edited:
Några citat:


Det där sista var ju riktigt intressant...

Det har varit ganska uppenbart att MM varit sne på vale sen argentina typ..... men att sjunka såhär lågt och nä, MM kommer ALDRIG att bli en ny vale hur mkt han än vill det:fakta
 
Apropå MM och att han kör in i folk rätt mycket, kommer att tänka på ett ordstäv på utrikiska.. Men lite parafraserat...
"The not quite unstoppable force hit the rather unmovable object." :hihi
 
Rossi är smart. Han bedömer han kommer förlora VM 2015, bli 2a om han tvingas starta sist i Valencia. Då finns det inget skäl för Rossi att ställa upp i tävlingen. Och istället för att MotoGP skulle dra jättepublik både till Valencia och över webben.
Dorna kan slicka sig som en katt om munnen.
Så blir Valencia ointressant. För de som är intresserade av just hur det kommer gå.
Kommer inte Rossi till start är ju saken klar Jorge tar VM om JL kommer 9a eller bättre och Rossi blir 2a.
Och Dorna ser ut som en hund där man visat matskålen och sedan tömt den i soppåsen.

Gissar det jobbas på överklagande av 3 points för MMs vurpa. Andra har fått 1 point för orsakat vurpa.
Och helt plötsligt riskerar Dorna förlora stora pengar om Vale inte kommer till start i Valencia.
Ifall överklagandet inte ger 2 points eller mindre.....

Överklagandet har redan avslagits såvitt jag förstått, och det finns ingen vidare instans att överklaga till.
 
@Rash, vadå din sida? var det du som rejsade med dem? sluta bete er som fotbollsfanatiker nu.. du har inte gjort nått som hjälpt förarna till seger. så titta på motogp å njut och applådera den som vinner. alltså fotbollshuligan stilen håller inte i motorsport. väx upp...

Webb från Race Direction tolkade ju racet/MM som att han avsiktligt försökte uppehålla Rossi. Du tror väl inte att Rossi gjorde det han gjorde ur tomma intet?

Edit: fotbollsfanatiker?? Varken jag eller Mossberg tror nog att vi är med i något MotoGP team.. Det är ju vem som stöder våra åsikter vi syftar på.
 
Last edited:
Bestraffningen handlar enbart om prejningen som är uppenbart planerad såväl som genomförd. Det är själva prejningen som anses vara "irresponsible riding causing danger to other competitors".

Ja, den var ju skitfarlig. Dom körde säkert i 60 km/t i kontaktögonblicket och riskerade få märken på skinnställen om någon gick omkull. Står straffsatsen i proportion till farligheten tycker du? Och hur ser din subjektiva bedömning av risken, farligheten och irresponsibiliteten i MM:s körning varven innan kollisionen ut? Den som RD konstaterat var medveten och opsortslig störning av VR?
 
Last edited:
Vi behöver att Hondorna kommer före Lorenzo. Eller en hjältekörning av Iannone. Kommer Lorre 3:a så räcker det att Rossi kommer 7:a för att hamna på samma poäng. Hur räknar man om dom får samma poäng?
 
Last edited:
Vi behöver att Hondorna kommer före Lorenzo. Eller en hjältekörning av Dove. Kommer Lorre 3:a så räcker det att Rossi kommer 7:a för att hamna på samma poång. Hur räknar man om dom får samma poäng?

Den med flest vinster vinner vid samma poäng. I det här fallet är det Lorenzo.
 
Om Rossi skulle köra Valencia, och dessutom Lorenzo skulle komma trea, och Rossi 6:a så att han ändå tar titeln, så kommer han ju cementera sin GOAT-status ganska fullkomligt.
 
Jo, men det är det väl? Det står ju att man inte får köra så man förorsakar fara för andra, och att köra på ett oförutsägbart sätt, som i detta fallet innebär att i låg fart köra 10 meter utanför idealpår, det ÄR att utsätta andra för fara! Tänk om ALLA skulle köra så en gång per varv! Fan, RR på hög nivå bygger ju på tillit till andra förare, annars kan man ju inte ligga 29 cm från en konkurrent!!!

Så står det kanske fast tycker du efter att ha tittat tillbaka på 10-15 sekunder innan MMs framhjul släppte att det är farlig körning från VR? MM var så djupt ur spår själv och VR följer med honom ut, han skär inte hans spår eller nåt.

MM är aldrig direkt i VRs bakhjul, han är hela tiden på utsidan och det är väldigt långt in i situationen sällan mindre än ett par meter mellan förarna och inga fartskillnader. I slutet, när MM bestämmer sig för att fälla sig in i VR går det så sakta att bägge två kunde ha gjort vad dom ville, tex bromsa ner sig ordentligt och vika in bakom den andra.

jag vidhåller att VR har rätt att välja det spåret och det är MM som bjuder upp till lite väl hård dans.
 
Vi behöver att Hondorna kommer före Lorenzo. Eller en hjältekörning av Iannone. Kommer Lorre 3:a så räcker det att Rossi kommer 7:a för att hamna på samma poäng. Hur räknar man om dom får samma poäng?

Förhoppningsvis kvalar iannone bra och får till en kanonstart, hamnar framför lorenzo, tar defensivspår och bromsar upp hela fältet medans kungen som givetvis får till en kanonstart och sågar sig upp genom alla produktionshojar och vips är uppe på en 8:e plats bakom smith som lättvindigt släpper förbi vale som tar rygg på calle crycka som också tämligen omgående släpper förbi vale som hamnar bakom dovi som också släpper förbi vale lättvindigt medans iannone fortfarande har lyckats hålla lorenzo bakom sig sen är racet igång, så blir det:tummenupp
 
Om argumentet för 3 straffpoäng var just riskfaktorn i rossis manöver så behöver nog gubbarna i kanslihuset titta på racet en gång till. Fanns gott om riktigt hårresande (& underhållande/riskfyllda) manövrar under ett antal varv, men kurvan med kraschen hör ju inte till dem. Den var konstig, men inte speciellt riskfyllda i mina ögon.
Blev rossi dömd för den potentiella risken som kan uppstå i oväntade manövrar?

Tycker det här känns allt mer märkligt ju mer man tittar och analyserar. Faktiskt.
 
Vad tror du motiverade straffet 3p?
Vad tycker du om straffet? 3 penalty points?

Jag har fullt förtroende för Mike Webb som Race Director. Han har varit med på en mycket hög nivå under lång tid, han om någon vet hur förarna tänker och jag tycker att hans anledning till att dela ut tre straffpoäng är mycket väl underbyggd. Det är ju bara att lyssna på intervjun / läsa pressreleasen så förstår man exakt hur han resonerat och jag har ingen anledning att ha en annan åsikt.

Om något hade jag förespråkat ett snabbare beslut med svart flagg eller ride through, men Mike Webb ville ju enligt egen utsago fatta ett väl underbyggt beslut där han pratat med båda parter.

MM's tidigare förseelser har knappast handlat om att medvetet bryta mot regler. Han körde inte bort DP's hastighetsgivare med flit. Han lobbade inte en cykel mot funktionärerna med flit. Därför känns enstaka straffpoäng helt rimligt. VR's prejning (inte kraschen för det är ÅTERIGEN inte kraschen det handlar om) är däremot ett planerat och i högsta grad medvetet regelbrott. Någon annan rimlig slutsats kan inte dras om någon som pressar sin konkurrent utåt tio meter utanför den normala racelinjen med blicken ilsket fokuserad vid sin konkurrent. Därför fullt befogat med högre straffpoäng.

Ja, den var ju skitfarlig. Dom körde säkert i 60 km/t i kontaktögonblicket och riskerade få märken på skinnställen om någon gick omkull. Står straffsatsen i proportion till farligheten tycker du? Och hur ser din subjektiva bedömning av risken, farligheten och irresponsibiliteten i MM:s körning varven innan kollisionen ut? Den som RD konstaterat var medveten och opsortslig störning av VR?

Återigen, det är prejningen som bestraffas eftersom det är prejningen som är farlig då den sätter MM i en situation han absolut inte kan förvänta sig. Vad som händer efteråt är bara en tänkbar utkomst av prejningen och att skämta bort utkomsten som "skitfarlig i 60 km/h" verkar märkligt med facit i hand...?

Och återigen igen, MM har inte brutit mot en enda regel innan incidenten. Han kanske inte har uppvisat den bästa moralen, men om VR ska vara en värdig världsmästare måste han väl kunna åka ifrån en snorunge som MM istället för att ta till regelbrott...? Som det såg ut nu var det ju snarare snorungen som förnedrade geten genom att vara överlägset mycket snabbare precis där det behagade honom...?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top