25 kW men full effekt på papper

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Tänkte höra om det är någon som har tänkt tanken att stoppa på 25kW-strypning på sin hoj, men sedan strunta i att besikta (i mitt fall för att det jävligt dyrt och kortet övergår ändå till tungt i början av hösten) den för att spara några tusenlappar. Vad händer vid poliskontroll? Hojen och jag är 25 kW, men på pappret full effekt. Blir det svårt att övertala dom? Vad händer sen? någon sorts böter lär jag väl få för att hojen är felreggad, men jag kan väl inte åka dit för att jag kör olovligt på tung MC?

Tack!

Det är precis det du kommer att göra. Du åker dit för olovlig körning då du framför ett fordon du inte har körkort för.

Spelar ingen roll om du satt en sachsmotor med femhalva i en R1-ram, är dne inte ombesiktad är den fulleffekt.

Lite konstigt med tanke på att om fallet är inverterat, att jag åker på en reggad 25kW-hoj men utan strypningar så åker jag ju dit på att den är fulleffekt också..

Lite konstigt med tanke på att om fallet är inverterat, att jag åker på en reggad 25kW-hoj men utan strypningar så åker jag ju dit på att den är fulleffekt också..
Ja då är dne ju inte strypt. Är väll inte så konstigt att du åker på det då...

inte konstigt, reginfo är facit, facit gäller.

EDIT: Staten vrider alltid på saker å ting till deras fördel.

Se till att ha alla papper klara bara så klarar du dig nästan säkert.

Du är naturligsvis ute på en testtur för att se att allt funkar innan reg.bes.,skulle det bli en koll så är det ju som du säger,hojen är strypt och pappret på strypningen ligger hemma och du har behörigheten bara en teknikalitet kvar.

Svårt att se den rätt som fäller dig för det.

Henrik

Se till att ha alla papper klara bara så klarar du dig nästan säkert.

Du är naturligsvis ute på en testtur för att se att allt funkar innan reg.bes.,skulle det bli en koll så är det ju som du säger,hojen är strypt och pappret på strypningen ligger hemma och du har behörigheten bara en teknikalitet kvar.

Svårt att se den rätt som fäller dig för det.

Henrik

det behövs fler människor som dig, du är sjukt positiv :P

det behövs fler människor som dig, du är sjukt positiv :P

Nej nej,realist.

25kw kravet är inte till för att fälla folk som kör 25kw utan för att hindra de som inte har behörighet att köra obegränsat att göra just det.

Har du en hoj som i alla lägen utom reg.bes är godkänd för din behörighet lär det som värst bli föreläggande om just reg.bes.

Henrik

Nej nej,realist.

25kw kravet är inte till för att fälla folk som kör 25kw utan för att hindra de som inte har behörighet att köra obegränsat att göra just det.

Har du en hoj som i alla lägen utom reg.bes är godkänd för din behörighet lär det som värst bli föreläggande om just reg.bes.

Henrik

precis sådär tänkte jag också. är väl bara att ringa snuten och fråga vad dom säger...

Om du kör en hoj som är inte är begränsad enligt papper så kommer du OAVSETT vart du har din stypning iaf bli misstänkt för olovlig körning då du framför ett fordon du ej har behörighet till.

Visst kan det bli diskussioner om detta på plats...kan ju till och med bli så att din cykel åker in på beslag för att testas.

Dumt att riskera att bli av med sin behörighet för att spara en tuselapp tycker jag...

Liknande sak hände mig då jag köpt bil och betalat in pengar för skatten. Men detta hade inte registrerats "på papper" och jag blev misstänkt för att ha framfört ett fordon belagt med brukandeförbud. Så PAPPER GÄLLER. Givetvis lades det ner så fort det registrerats.

Last edited:
Använder din tråd till lite samma grej men omvänt, ;) Hoppas du inte misstycker :)

Jag kör nu UTAN strypningar med en 25KW REGGAD hoj. Vad händer om jag blir tagen?
Mitt kort har övergått till tungt men jag har inte orkat göra ombesiktning. Vad händer när jag om en månad ska besiktiga min hoj vanligt?

Använder din tråd till lite samma grej men omvänt, ;) Hoppas du inte misstycker :)

Jag kör nu UTAN strypningar med en 25KW REGGAD hoj. Vad händer om jag blir tagen?
Mitt kort har övergått till tungt men jag har inte orkat göra ombesiktning. Vad händer när jag om en månad ska besiktiga min hoj vanligt?

Inte ett smack, de kollar inte effekt på kontrollbesiktningen. Så din hoj kommer fortsätta vara reggad som 25kW.

Om du blir tagen så kommer det vara för fortkörning eller så, polisen kommer knappast bry sig om reguppgifterna på hojen när du har tung behörighet.

Om du blir tagen så kommer det vara för fortkörning eller så, polisen kommer knappast bry sig om reguppgifterna på hojen när du har tung behörighet.

Njae...jag tror att han får problem vi den minimala chansen att han åker in på en större kontroll. "Vanliga" kontroller så tror jag inte att det blir problem som du säger men däremot om han hamnar i kontroll med trafikpoliser (flygande besiktning) så kör han ju faktiskt ett fordon som inte stämmer överens med papperen. Vad det blir för påföljd vet jag inte.

Kan ju jämföras med att smälla på en dragkrok och sedan skita i att besikta.

Last edited:
Nej nej,realist.

Henrik

som sagt sjukt positiv inställning :)

Njae...jag tror att han får problem vi den minimala chansen att han åker in på en större kontroll. "Vanliga" kontroller så tror jag inte att det blir problem som du säger men däremot om han hamnar i kontroll med trafikpoliser (flygande besiktning) så kör han ju faktiskt ett fordon som inte stämmer överens med papperen. Vad det blir för påföljd vet jag inte.

Kan ju jämföras med att smälla på en dragkrok och sedan skita i att besikta.

Först ska poliserna misstänka att hojen är svagare än i registeruppgiften, sen ska dom bevisa att så verkligen är fallet. Har föraren dessutom ingen begränsning i sin behörighet så säger jag att scenariot aldrig kommer uppstå.

Regga om den till 25kw sen kör utan strypning. Då är risken minimal att du åker dit för olovlig körning.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!