25 år i Etiopien

Hon blev dömd till 2,5år men dök inte upp när hon slulle sitta av det, eller har jag missuppfattat det hela?

Vadan dett vurmande för att drabbade skall få upprättelse men trots det skall hon stanna där hon är? Skall dom få upprättelse genom att hon sitter av ett helt annat straff i afrika?
Advokaterna har väl absolut ingenting med detta att göra än så länge, varför svamla om dom överhuvudtaget? är du rädd att advokatsamfundets lobbyister skall jobba för att få tillbaka henne till sverige så att en enda lite sate skall få den lagstadgade ersättningemn?

Apropå svammel....:rolleyes:

Det där ser ut att var skrivet av någon som tullat på flarran, alternativt plitat i affekt.

Svarar bara på första frågan och detta med en motfråga. Vad är oddsen att de får upprättelse om hon kommer hit?

Apropå svammel....:rolleyes:

Det där ser ut att var skrivet av någon som tullat på flarran, alternativt plitat i affekt.

Svarar bara på första frågan och detta med en motfråga. Vad är oddsen att de får upprättelse om hon kommer hit?

Jag tror att du och jag har vilt skilda uppfattningar om vad upprättelse är.

Jag vore nöjd om hon fick sina 2,5år och blir dömd för det hon gjorde under tiden hon var lös. Personerna som fått identiteten kapad blir av med den ekonomiska bördan och det är ju fortfarande så att hon endast gjort sig skyldig till bedrägerier i sverige.

Men om vi nu hade haft ett avtal etiopien och fick hit henne så skulle hon ju få samma strafftid här, uppå det dom 2,5 åren och tiden för den ackumulerade brottsligheten.skulle det vara ok i dina ögon?

Men vadan detta med advokater och ditt förakt mot svenskt rättsväsende? Blivit dömd någon gång?

Jag tror att du och jag har vilt skilda uppfattningar om vad upprättelse är.

Jag vore nöjd om hon fick sina 2,5år och blir dömd för det hon gjorde under tiden hon var lös. Personerna som fått identiteten kapad blir av med den ekonomiska bördan och det är ju fortfarande så att hon endast gjort sig skyldig till bedrägerier i sverige.

Men om vi nu hade haft ett avtal etiopien och fick hit henne så skulle hon ju få samma strafftid här, uppå det dom 2,5 åren och tiden för den ackumulerade brottsligheten.skulle det vara ok i dina ögon?

Men vadan detta med advokater och ditt förakt mot svenskt rättsväsende? Blivit dömd någon gång?

2,5 år som kortas ner till kanske ett ingenting är mer att betrakta som belöning och det tror jag även Ingela kommer anse, som en ok rehabilitering efter Etiopien. Att hon här skulle behöva axla något slags ansvar för begångna handlingar är ju en ren utopi. Kan du på någon punkt anse att svenskt rättsväsende handlat någorlunda adekvat till dags dato? Gissningsvis handlar det ur ditt perspektiv om att få hem henne igen. I svenskt fängelse kan hon säkert med erfoderlig hjälp fortsätta sin handel och vandel inifrån. Hon har på varje punkt klått svenskt rättsväsende och de fortsätter tigga om mer. Nån måste gilla att kräla i förnedring, (katsching)....

För övrigt är hon skyldig staten pengar och då väger enskilda otroligt lätt. Skaffa hit henne och bevisa att hon får axla någon slags ansvar, först då kommer jag tro på dig. Avtal med Etiopien utan att sådana straffskalor finns i Sverige, jag är skeptisk. :dängrot

Med henne i Sverige vet ju att en eller flera advokater kan emotse långt och inbringande utbyte. Tycker jag känner igen formuleringar, språk och argumentation. Kan inte låta bli att undra om det inte finns en mer distingerad herre bakom det här nicket, PM välkomnas och fullständig diskretion utlovas?

Dömd, det kan räcka att ha blivit företrädd....

Enligt tidigare uppgifter på Flashback så kunde TL inte bli av med sina skulder så länge det inte bevisades att nån annan stulit hennes identitet, därav det angelägna i att få hem bedragaren. Men det verkar inte vara så längre, enl AB är kronofogdens utslag borttagna nu.

Hon är dömd för människosmuggling i Etiopien.
Människosmuggling kan vara väldigt smutsiga historier, där man gör business av desperata människors liv. Det finns såklart även smuggling grundad i idealism, men något får mig att ana att Ingelas värv inte har många likheter med Raoul Wallenbergs.

Enligt tidigare uppgifter på Flashback så kunde TL inte bli av med sina skulder så länge det inte bevisades att nån annan stulit hennes identitet, därav det angelägna i att få hem bedragaren. Men det verkar inte vara så längre, enl AB är kronofogdens utslag borttagna nu.

Människosmuggling kan vara väldigt smutsiga historier, där man gör business av desperata människors liv. Det finns såklart även smuggling grundad i idealism, men något får mig att ana att Ingelas värv inte har många likheter med Raoul Wallenbergs.

Då var jag kanske inte så fel ute ändå. Kvar står de som kan tälja pengar på henne och givetvis hennes egen i allt förståeliga önskan om att slippa etiopiskt fängelse.

Bra, då kan hon ruttna i Etiopiskt fängelse.

Ja, jag vet att det inte är humant där, och en annan svensk som hade åkt dit för något annat hade vi kunnat ta hem, men inte detta genomruttna as som verkligen inte bryr sig om vems liv hon förstör så länge hon kan tjäna pengar på det.

Kontentan är alltså att etiopiskt rättsväsende är bättre än svenskt.
"Människosmuggling" innefattar ett brett spektra, från kidnappade småflickor att hyra ut per timme till politiska flyktingar från terrorregimer. Gemensamt är att "smugglaren" tar betalt.
Hur mycket får man då ta betalt?
Så att det täcker kostnaderna?
Så att man tjänar en slant?
Så att man tjänar tillräckligt för att det skall vara värt risken?
Skall man gå back?

Snart dags för en poll angående rättsäkraste staten.
Sverige naturligtvis på sista plats, men skall Etiopien eller Fillipinerna vinna?
Lite svårt att få fram brottsstatistik dock, ety brottslighet antagligen inte förekommer alls i de nämnda superstaterna eftersom "alla" vet att långa straff är bajset för att hålla nere brottslighet.
Dessutom behöver man ju sålla bort ickebrott, såsom 300+körningar på allmän väg och misshandel/dråp av bilister med brister i uppmärksamhet och hojjtjyvar.

Bra, då kan hon ruttna i Etiopiskt fängelse.

Ja, jag vet att det inte är humant där, och en annan svensk som hade åkt dit för något annat hade vi kunnat ta hem, men inte detta genomruttna as som verkligen inte bryr sig om vems liv hon förstör så länge hon kan tjäna pengar på det.

PungCkt :tummenupp

Kriminella sahällsparasiter får gärna ruttna bort i valfritt fängelse utanför Sveriges gränser. Hårklyveri om vad svensk lagstiftning säger struntar jag fullständigt i, i detta fall. För Skäggo verkar det viktigt. Om det handlar om svenskt paragrafrytteri eller bara besserwisserfasoner gör mig detsamma. Eller anser du på riktigt att hon ska tas hem med skattebetalarnas pengar för att avtjäna ett redan utdömt straff på 2.5 år, och då samtidigt med stor sannolikhet komma undan ett 25-årigt utdömt straff i Etiopien? För det är väl ändå det mest troliga scenariot?

Vi skulle göra henne en tjänst, och Sverige en björntjänst.

Har inget intresse av att hon "ruttnar" i etiopiskt fängelse. Axla ansvar och hållas borta från möjligheten att ställa till det för fler, that's it. Hämnas är inte min disciplin s a s.

Var vi rankar i rättssäkerhet finns det mer kompetent folk som kan uttala sig om. Skulle dock anta att vi är världsledande när det gäller de dömda eller uppenbart skyldigas skydd och säkerhet. Kan inte bedöma vilka metoder som skulle minska brottsligheten, förebyggande åtgärder är nog mitt säkraste antagande. Problemet som jag ser det är att rättsmaskineriet faller sönder inifrån. Yttre krafter har nog svårt att knäcka ett fungerande system. Att med tydlighet tillvarata de drabbades intressen måste vara den tydligaste signal som finns om hur vi som samhälle förhåller till brott.

Nu måste jag gå och torka salt och vatten ur ögonen för det svider lite, skall man bli rörd av pretto-floskler måste man tydligen skriva dem själv.:gråta

PungCkt :tummenupp

Kriminella sahällsparasiter får gärna ruttna bort i valfritt fängelse utanför Sveriges gränser. Hårklyveri om vad svensk lagstiftning säger struntar jag fullständigt i, i detta fall. För Skäggo verkar det viktigt. Om det handlar om svenskt paragrafrytteri eller bara besserwisserfasoner gör mig detsamma. Eller anser du på riktigt att hon ska tas hem med skattebetalarnas pengar för att avtjäna ett redan utdömt straff på 2.5 år, och då samtidigt med stor sannolikhet komma undan ett 25-årigt utdömt straff i Etiopien? För det är väl ändå det mest troliga scenariot?

Vi skulle göra henne en tjänst, och Sverige en björntjänst.

Sorgligt att höra att du inte bryr dig om att svensk lagstiftning skall ha en möjlighet att döma henne.

En svensk som begår brott i sverige skall dömas inför svensk domstol och få sitt straff i sverige.

Sen om hon kan får 25år i e-opien kvittar i mina ögon, vi skall koncentrera oss på dom brott som begåtts mot svensk lag i sverige mot svenska medborgare.

Med henne i Sverige vet ju att en eller flera advokater kan emotse långt och inbringande utbyte. Tycker jag känner igen formuleringar, språk och argumentation. Kan inte låta bli att undra om det inte finns en mer distingerad herre bakom det här nicket, PM välkomnas och fullständig diskretion utlovas?

Dömd, det kan räcka att ha blivit företrädd....

Nu vart jag nyfiken, vem tror du skulle gömma sig bakom skägget? Naturligtvis får du pm.a om det skulle vilja det.

Men att du blivit företrädd av ett advokatavskum i vad som antagligen är ett civilmål framför ett gäng ruttna kommunpolitiker är ju ingen måttstock. Men oavsett så trösta dig med att en svaranden har samma usla arbete att vänta vid en rättegång som du hade.

Last edited:
Sorgligt att höra att du inte bryr dig om att svensk lagstiftning skall ha en möjlighet att döma henne.

En svensk som begår brott i sverige skall dömas inför svensk domstol och få sitt straff i sverige.

Sen om hon kan får 25år i e-opien kvittar i mina ögon, vi skall koncentrera oss på dom brott som begåtts mot svensk lag i sverige mot svenska medborgare.

Jag anade att det där skulle ta skruv... :D
Helt ärligt kunde jag inte låta bli att mucka lite... :krama

Nu kanske det är jag som slarvat och är dåligt påläst (det händer ibland), men därav en seriös fråga: Har damen i fråga inte redan fått sin dom i Sverige, som hon sedan lyckades fly från att avtjäna?

Det var min tolkning, och därav att jag anser det totalt meningslöst att lägga tid, pengar och resurser på att harva hem donnan bara för att kosta staten pengar i Sverige i 2.5 år. Hon får ju sina rättmätiga 25 år i Etiopien. Det räcker gott och väl för mig och därför känns straffet i Sverige "lite onödigt" att bråka om? Sila mygg och svälja elefanter typ... :rolleyes:

S
Nu vart jag nyfiken, vem tror du skulle gömma sig bakom skägget? Naturligtvis får du pm.a om det skulle vilja det.

Men att du blivit företrädd av ett advokatavskum i vad som antagligen är ett civilmål framför ett gäng ruttna kommunpolitiker är ju ingen måttstock. Men oavsett så trösta dig med att en svaranden har samma usla arbete att vänta vid en rättegång som du hade.

Kan nog ha misstagit mig, visar sig efter tid. PM var mer av ett erbjudande.

Grymt okvalificerade gissningar som var ganska underhållande att upptäcka när jag kom hem ikväll, nästan "fickmigattletrådenmaterial". F ö har jag sett mer, ffa från lagsidan, än jag tänker roa dig med att presentera här. Vi har alla våra käpphästar och hur vi driver dem får vara personlig preferens, inte så mycket här som är överhövan seriöst, eller hur?

Ovan och oin.

Jag anade att det där skulle ta skruv... :D
Helt ärligt kunde jag inte låta bli att mucka lite... :krama

Nu kanske det är jag som slarvat och är dåligt påläst (det händer ibland), men därav en seriös fråga: Har damen i fråga inte redan fått sin dom i Sverige, som hon sedan lyckades fly från att avtjäna?

Det var min tolkning, och därav att jag anser det totalt meningslöst att lägga tid, pengar och resurser på att harva hem donnan bara för att kosta staten pengar i Sverige i 2.5 år. Hon får ju sina rättmätiga 25 år i Etiopien. Det räcker gott och väl för mig och därför känns straffet i Sverige "lite onödigt" att bråka om? Sila mygg och svälja elefanter typ... :rolleyes:

Aah, du tänker så, men hon har en ny sittning för lite nya påhitt att göra oxå.

25 år känns lagom. Vågar man hoppas att svinet/mördaren/våldtäktsmannen Ephrem Yohannes också stöter sig med den etiopiska rättvisan när (om :rolleyes:) han skickas hem? :banana

Tror du kan ta och precisera dig lite ang. vilka mekanismer som används för att ta om hand dylika problem?

Tror nog snarare att det är du som behöver precisera dig, när du hävdar att förhållanden som är uppenbart orimliga föreligger.

Dock har andra redan gjort det jobbet, genom att avslöja att dina argument bygger på juridisk expertkunskap inhämtad från Flashback. :hej

Tror m a o att vi kan släppa den delen av diskussionen nu och låta henne sitta sina 25 år i Etiopien utan att det drabbar tredje part.
:hej :hej

Slutligen så tycker jag givetvis att hennes fall skall prövas i svensk domstol. Detta skall ske så snart som möjligt. Dock tycker jag att det är helt OK att "så snart som möjligt" i det här fallet är om 25 år. Vi får helt enkelt försöka klara oss utan henne under den tiden, även om hennes bidrag till samhället givetvis kommer att vara mycket saknat. Vi får trösta oss med att vi å andra sidan sparar in en massa rättegångskostnader, kostnader för offentliga försvarare och annat. :hej :hej :hej

Tror nog snarare att det är du som behöver precisera dig, när du hävdar att förhållanden som är uppenbart orimliga föreligger.

Dock har andra redan gjort det jobbet, genom att avslöja att dina argument bygger på juridisk expertkunskap inhämtad från Flashback. :hej

Tror m a o att vi kan släppa den delen av diskussionen nu och låta henne sitta sina 25 år i Etiopien utan att det drabbar tredje part.
:hej :hej

Slutligen så tycker jag givetvis att hennes fall skall prövas i svensk domstol. Detta skall ske så snart som möjligt. Dock tycker jag att det är helt OK att "så snart som möjligt" i det här fallet är om 25 år. Vi får helt enkelt försöka klara oss utan henne under den tiden, även om hennes bidrag till samhället givetvis kommer att vara mycket saknat. Vi får trösta oss med att vi å andra sidan sparar in en massa rättegångskostnader, kostnader för offentliga försvarare och annat. :hej :hej :hej

Var skulle jag ha inhämtat någon form av information från fb?:va

Men bra gjort att ducka från ditt påstående.:tummenupp

Sen när du nu endå är expert kan du ju kolla upp lite saker som t.ex preskriptionstid.

Men bra gjort att ducka från ditt påstående.:tummenupp

Tror bestämt det var du som påstod något som verkade orimligt, vilket jag påpekade. Sedan hade du visst fel också, vilket ju gör det ganska meningslöst för mig att ducka från något jag sagt.

Snyggt försök till duckning själv, däremot. :tummenupp

Sen när du nu endå är expert kan du ju kolla upp lite saker som t.ex preskriptionstid.

Du noterade kanske att jag skrev "spara in rättegångskostnader", inte "skjuta upp rättegångskostnaderna 25 år"?

Vad kan jag månne ha menat med detta... ?

Tror bestämt det var du som påstod något som verkade orimligt, vilket jag påpekade. Sedan hade du visst fel också, vilket ju gör det ganska meningslöst för mig att ducka från något jag sagt.

Snyggt försök till duckning själv, däremot. :tummenupp

Du noterade kanske att jag skrev "spara in rättegångskostnader", inte "skjuta upp rättegångskostnaderna 25 år"?

Vad kan jag månne ha menat med detta... ?

Jag hävdar fortfarande att en identitesstöld motsvarande ovan kommer att behöva en skyldig för stölden för att kunna utredas och frigöra den som blivit kapad från ansvar.

Att någon gått ut med information på fb och du tar det för dagens sanning får stå för dig. Jag gissar att fodringsägarna fortfarande vill ha sina pengar oavsett om kf inte handlägger ärendet för tillfället, om informationen nu har någon som helst verklighetsförankring vill säga.

Men du hövdade trots allt att det fanns mekanismer som träder ikraft för att hantera saker som varit på tal i snart 3 år, utan att någon för det delen kunnat lösa det. Så vad är det för mekanismer som du anser skulle kunna lösa det och som du har insikt i då tydligen kf.s jurister och övriga sverige inte ligger inne med dom?

Ang. att hon skulle slippa åtal i sverige för att hon sitter utomlands, tycker det är lite sorgligt att du anser det vara ok.

Varför inte vända på steken och skicka ner allt folk som behövs för en rättegång till Etiopien?
Döm henne enligt svensk lag och bestäm att hon ska börja avtjäna straffet om 25år?

Skulle ju göra alla nöjda, utom möjligen GM då:D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...