2400-milsservice

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Häpp!
Nu är det dags för ovan nämnda service, men jag har några frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Egentligen har jag redan passerat 2400 mil eftersom mätaren står på 2540 mil nu. Hur pass kritisk är denna service egentligen? Måste jag per omedelbums beställa tid på verkstaden, eller har jag några mil till att spela på? Jag kör till och från jobbet varje dag så länge det är körbart på vägarna och det blir ca: 40 mil i veckan.

Vad jag kan förstå så är det bla. ventilspelskontroll och ev. synkning av fuggarna som är de stora bitarna i det hela. Slitdelarna hade jag tänkt mig att byta själv för att hålla kostnaden nere (har fått prissuppgift på ~3000:- inkl. material av en verkstad, vilket låter lite saftigt i mina öron).

Hur brukar verkstäder resonera kring det här? Är det OK att göra en del själv och lämna det "svåra" till dem, eller vill de ha ett helhetsåtagande? Stämpeln i servicehäftet bryr jag mig inte så mycket om eftersom hojen ändå är såpass gammal.

Det kanske tom. finns någon kunning/hjälpsam person här på forumet som kan hjälpa mig med det jag inte fixar själv om jag frågar snällt och bjuder på en case bira?

Mvh/Mankan

mankan skrev:
....
Det kanske tom. finns någon kunning/hjälpsam person här på forumet som kan hjälpa mig med det jag inte fixar själv om jag frågar snällt och bjuder på en case bira?
Mvh/Mankan

hjälper dig att lyfta tråden lite till...

jag tror säkert det finns någon kunnig uppåt landet som kan/vill hjälpa dig för lite bira :fyllisar

EDIT: tycker det e konstigt att ingen har erbjudit sina tjänster redan :va

Last edited:
fax skrev:
Jag lämnade in min hoj för 1800 milaservice när den hade gått typ 1980 mil :) det var tydligen inga problem :tungan

Kommer du ihåg vad som gjordes på den servicen? Det jag nojjar mig lite för är att det ingår ventilspelskontroll/justering på 2400 mil, och vad händer då om man väntar för länge ifall ventilerna skulle vara felinställda? Rasar motorn eller går den bara lite sämre tills man justerar?

Generellt sätt för alla motorer är det viktigast med oljebytet. Suzuki rekomenderar 600 mils intervall på min är det samma på din? Har du verkstadshandbok? Haynes tillverkar ingen så suzuki orginal verkar vara det som finns. Ventilspelet är till för att man inte skall bränna ventilerna om de är för snävt ställda, om de är för löst ställda tickar motorn. På de luftoljekylda suckorna rekomenderas det med ventilkoll/justering var 1200 mil men om det är samma på de vätskekylda vet jag inte? Din motor borde mer påminna om de moderna GSXR motorerna än våra gamla luftkylda.

Last edited:
Det stora problemet är om någon ventil står för snålt, då bränner den och du får byta. Men när tillverkarna skriver hur ofta servicearna skall utföras vill dom ha marginal! Du kan säkert köra runt ett bra tag till, men ju mer man tänjer på gränsen ju lättare går det åt helvete!
Synka gasarna är ju skönt att få gjort, men du märker tydligt om dom inte är synkande tillräckligt bra.
Olja och filter ät enkla att byta, så gör det nu och vänta några mil med det andra (fast vänta inte för länge!!!)

Anders R och triple, stort tack för era svar!

Då kör jag olje + filterbyte per genast, samt att jag nog tar och byter stift med. Enligt min handbok så ska oljan bytas med 1000 mils intervall, och det är rätt precis 1000 mil sedan jag bytte oljan sist.

Hörde att Ava MC har 50% rabatt på verkstadsjobb på vintern, så då kan jag vänta med ventilerna tills dess. Lär snart inte bli så mycket mer körning om det ska fortsätta vara så kallt på morgnarna.

mankan skrev:
Kommer du ihåg vad som gjordes på den servicen? Det jag nojjar mig lite för är att det ingår ventilspelskontroll/justering på 2400 mil, och vad händer då om man väntar för länge ifall ventilerna skulle vara felinställda? Rasar motorn eller går den bara lite sämre tills man justerar?

På 1800 milaservicen bytte dom olja, oljefilter och luftfilter och kollade igenom hojjen lite allmänt.
Jag lämnade in den hos AVA mc.

Who!

Fick precis svar från en annan firma vad det skulle kosta att göra ventilspelsjusteringarna + förgasarsynkningarna om jag ordnar resten själv, och det skulle gå på runt 2500:- dvs. 500:- mindre än om jag hade låtit den andra firman gjort hela paketet inkl. material. För hela ville denna firma ha ~5000:-:3freak

Vad fasen, är det verkligen SÅ dyrt att göra dessa justeringar? :va

Hur gör man för att synka fuggarna? Är det så jävl svårt att man ska betala flera lax för jobbet?

Går det att göra själv om man har någon händig at ta hjälp av utifall "att".

Har man inte så gott om penningar kan man kolla spelet själv och om det inte är OK, då lämna in den för justering. Om du vet hur man monterar av alla kåpor och hur man får av ventilkåpan samt tar ut tändstiften är det inte så svårt. Man kan lägga i högsta växeln och rotera bakhjulet till kamloben pekar rakt upp mot taket och sedan mäta spelet med hjälp av ett bladmått. Spelet borde ligga i närheten av vad som står i manualen så då har man en pejl på om man gör någorlunda rätt. Synkning av förgasarna är oftast ett måste efter ventiljustering, inte bara för en kontroll. Synka kan man göra själv med hjälp av "feltema" instrument för ca 200 kr. Priset du fått baseras antagligen på att det tar en stund att ta av kåpor,tank, ventilkåpa m m. Jag har helkåpor själv och gör ventilkoll/justering varje vinter(hojen ska vara helt kall :D står det ju), men så har jag skruvjustering och inte shims på ventilerna. Tar väl ca en lördag för mig men så är man inte proffs heller.

mankan skrev:
Vad fasen, är det verkligen SÅ dyrt att göra dessa justeringar? :va

Arbete kostar $$$. Motorn lär väl (om jag inte missminner mig) ur ramen för att kolla ventilspelet. Gör det själv istället över en regnig helg.

andersbrink skrev:
Arbete kostar $$$. Motorn lär väl (om jag inte missminner mig) ur ramen för att kolla ventilspelet. Gör det själv istället över en regnig helg.

Jo det gör det multum $$$$. Dessutom kan kvaliten på mekar skilja har erfarenheten visat, så jag föredrar att göra min service själv så långt jag är kapabel. Lärde mig massor från det amerikanska forumet du också var aktiv i. Enligt suzukimanualen skall det räcka med kåpor, säte, tank, luftburk och förgasare för att montera av ventilkåpan på en RF900:a men jag har aldrig gjort det. På banditen kommer man åt ganska lätt vid en jämförelse.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...