24år för att ta kort för tung MC

Jag tycker förslaget är bra!
Lite tandlöst dock då en modern mellanklasshoj iaf i princip klarar vad en full-tung klarade bara för ett par år sedan.
En effektgräns vore bättre. Men jag kan inte klassningarna nu, kanske det ÄVEN är en effektgräns inbakad i begreppet mellanklasshoj?

Jag tycker i vilket fall inte att allt för unga ska kunna sätta sig på en literhoj och dra ut i trafiken.
Själv var jag DEFINITIVT inte mogen för det då det begav sig, trots att jag kört 125:a i två år.

*hör ramaskriet kommer*

Dr.Bike skrev:
2043461 Jag tycker förslaget är bra!
Lite tandlöst dock då en modern mellanklasshoj iaf i princip klarar vad en full-tung klarade bara för ett par år sedan.
En effektgräns vore bättre. Men jag kan inte klassningarna nu, kanske det ÄVEN är en effektgräns inbakad i begreppet mellanklasshoj?

Jag tycker i vilket fall inte att allt för unga ska kunna sätta sig på en literhoj och dra ut i trafiken.
Själv var jag DEFINITIVT inte mogen för det då det begav sig, trots att jag kört 125:a i två år.

*hör ramaskriet kommer*

Vad skönt att fler tycker som jag. Håller med i varje ord.

I mitt tycke är det inte är vettigt att NÅGON ska kunna sätta sig på en literhoj och dra ut i trafiken. Vill man köra en så pass extrem maskin är man helt enkelt inte mogen att göra det!

Det betyder naturligtvis inte att jag vill se hårdare reglering i lag eller att jag själv inte njuter av att rasta hojen lite men vettigt är det definitivt inte. :fakta

A1- körkort gäller för mc på max 125 kubik, och kan tas vid 16 års ålder.

Den som kört med A1-kort i två år kan ta A2-kort (för mc med max 48 hk) vid 18 år. Om man däremot inte haft A1-kort, måste man vänta till 20-årsdagen för att få ta A2-kort.

Med ett A-körkort får man köra alla tvåhjulingar, skriver DN. Den som haft A2-kort i två år kan ta A-kort när han eller hon fyller 20. Men den som inte kört mc tidigare, och vill ta A-kort direkt, måste vänta till 24 års ålder.

Detta låter väl inte helt fel och har väl kommit fram på förekommen anledning, brukar annars hävda att eget förstånd skall gälla och då skulle man lägga in en obligatorisk dag på bana för att få ta hojkort ungefär som bilens halkbana.

Puttra lite trafik och köra upp är väl en baggis men hantera hojen är något helt annat, enklare med förbud än kunskap så börja i rätt ände kära förståsigpåare :7peta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman