22m Hylsbits, sexkant, finns det?!

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
22mm Hylsbits, sexkant, finns det?!

Idag skulle jag montera loss framhjulet och blir stående med hylsnyckeln i näven och hakan i backen...
Det behövs nämligen en 22mm (:confused:) sexkantsbit-hylsa för att få loss hjulet.

Surt tänkte jag men tog mig efter jobbet till:
* biltema (största storlek 19mm)
* krauta (ingenting passande)
* Bauhause (19mm L-nyckel, men inte större.)
* Mekonomen (inget stort nog.)

Jag frågade även på två olika bilverkstäder men ingen av dessa hade vare sig hylsbits eller sexkantsstav i 22mm. :huvet

På internet har jag sedan letat runt utan resultat. Luna.se har rätt produkt men bara upp till st. 19mm. Swedol listar också bara hylsbits upp till 19mm.

Jag har inte tid att vänta på post från ebay då jag behöver byta däck innan lördag då det bär iväg på lite semester.
Nu behöver jag hjälp.

Vart kan jag få tag i en 22mm sexkantbit-hylsa alternativt 22mm sexkantsstav imorgon i malmötrakten? :Bugar

Bifogat

• Skärmavbild 2011-06-08 kl. 18.37.59.jpg
    Skärmavbild 2011-06-08 kl. 18.37.59.jpg
    27.5 KB · Visningar: 82
Last edited:
Du behöver nog inte lossa den där, du lossar 2 små insex som sitter underst. Sen knackar du bara ut axeln.

Tillbaka till Biltema med dig!
82-419_l.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-framhjulsdemontering/

Om du har orginal verktygskit så kolla i det. Till min kawa kunde jag vända på tändstiftsnyckeln för att få passande hylsa till framhjulet. Behövdes bara för mothåll när axeln skulle skruvas ur.

vad är det för cykel?
jag är rätt säker på att du inte behöver ha ett sådant verktyg utan det är bara att knacka ur axeln när du lossat de mindre skruvarna och på andra sidan...

Kawasaki zx10-08 behövs den. Jag beställde min genom jobbet, väldigt få som har den hemma på hyllan.

vad är det för cykel?
jag är rätt säker på att du inte behöver ha ett sådant verktyg utan det är bara att knacka ur axeln när du lossat de mindre skruvarna och på andra sidan...

Haha, Kawa crap... Samma sak på min gamla ZX12.a. Köpte på Swedol.

Last edited:
Här finns en. Eller rättare sagt, denna borde gå att använda. Du får ju en filterdragare på köpet :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare/

Upptäckte det när jag var ute i garaget o letade efter specialaren ovan, var säker på att jag hade en men icke. Däremot hade jag en filterdragare o mätte den till 22 mm.

Jo, det var den jag hade för avsikt att köpa.. men de har ersatt den med en som ser lite annorlunda ut och som bygger på ett rör med 23mm diameter och det är endast 6kant i ena änden.

Herregud, jobbar du på biltema? om inte så borde du göra det. Personalen där har ju ingen koll jämfört med dig. :)

Om du har orginal verktygskit så kolla i det. Till min kawa kunde jag vända på tändstiftsnyckeln för att få passande hylsa till framhjulet. Behövdes bara för mothåll när axeln skulle skruvas ur.

Jag ska testa det först. Annars blir det ny cykeltur till biltema...

Haha, Kawa crap... Samma sak på min gamla ZX12.a. Köpte på Swedol.

Vad köpte du på swedol? Jag hittade inget i deras webbkatalog. Länka gärna.

Allra billigast är väl att leta rätt på en lång s.k. skarvmutter med 22 mm vidd och sedan dra med 22mm hylsa, så gjorde jag med min gamla R1:a iaf.

// Pelle

• Gilla
Reaktioner: VBK
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...