222hk i en tolva utan turbo?

Kan inte vara nåra problem ju!
Här har du en tolva på 235 hästar UTAN turbo!..*ler*..
 

Bifogat

  • Z2300.1.jpg
    Z2300.1.jpg
    46.8 KB · Visningar: 194
Gottis skrev:
:7peta ja big boro kittet till den ger väl det tror jag har för mig någon gör reklam för det har ingen tidning i närheten men någon anna vet säkert firmans namn

Muzzys har ett 1317cc-kit, de lovar 200hk.
Finns hos EMP

Muzzyzx1270-s_sm.jpg
 
Allså, Kawa uppger 178 från fabrik. Så om man räknar med helsystem (+20-25Hk), PC (+10hk), luftfilter (+10hk) och kanske nått mera så är man ju där i närheten.
Om den vore borrad, portad, gasad och med turbo kan man ju tycka att det borde stå.

Det som verkar lustigt är att det är ett bredare bakdäck på. Orginal kommer de tydligen med ett 200-däck bak.
 
Det var ju någon firma som kunde trolla fram 40 hp extr ur en ZX10R med enkla medel :va det stod någonstans i en av BIKE tidningarna måste undersöka det.

Fanns även "uppgraderingskitt" till många andra vanliga sportmc som skulle ge flera tiolat extra hp :3freak
 
Victor skrev:
Allså, Kawa uppger 178 från fabrik. Så om man räknar med helsystem (+20-25Hk), PC (+10hk), luftfilter (+10hk) och kanske nått mera så är man ju där i närheten.
Om den vore borrad, portad, gasad och med turbo kan man ju tycka att det borde stå.

Det som verkar lustigt är att det är ett bredare bakdäck på. Orginal kommer de tydligen med ett 200-däck bak.
Helsystem, PC och luftfilter ger tillsammans runt 20 hk
 
Men vakna nu boys!

Hojtillverkarna konkurrerar med varandra med bl a effektsiffror, toppfart, acceleration etc.
Om det nu gick att trolla fram 40 pållar extra ur en ur en ZX10:a "med enkla medel" (utan att alltför mycket försaka driftsäkerhet och livslängd) så skulle Kaw ha gjort det från början. Tänk vilken konkurrensfördel. De hade varit värst och då menar jag verkligen VÄRST.

Eller att plocka ut 40-45 hk extra ur en tolva utan att ens öppna motorn? Skärpning. Precis samma sak som ovan. Om det hade gått så skulle Kaw ha gjort det från början eller ha erbjudit det som ett tillval, ett "Power Package" eller nåt annat fint namn.

Jag har nu tagit exempel ur två inlägg ovan men avsikten är inte riktad mot just dessa båda skribenter. Avsikten är mer allmän så at inte illa vid er personligen.

Till alla som läser:
Tror ni allt ni läser på nätet eller i tidningar utan att tänka efter själva? Sväljer ni allt utan att kritiskt granska?
Bike har fel titt som tätt, det borde vara välkänt vid det här laget. Och på nätet kan vem som helst publicera vad som helst (tänk bara på det här inlägget :D). Den som inte tror på detta kan ju börja fundera på hur hojarna var för tio år sen. Ska man utgå från Bikes hypningar av nya hojar så hade hojarna för tio år sen inga ramar alls, de hölls enbart ihop av färgen på kåporna, de hade Oscariabromsar (dvs fötterna i backen och gasta vilt till omgivningen) och de gjorde 0->50 på en kvart-fjorton dar och orkade aldrig högre i hastighet.
Så tänk nu lite kritiskt i fortsättningen. Låter det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.
 
jag hade ju 178 på mitt bakhjul.. borde vara en något över 200 i motorn ialf. så det är nog inte så svårt att jaga rätt på dom kusarna
 
Blom, detta är inte menat mot dig personligen, det är ett mer generellt inlägg:

Över 22 hk = över 30 kW i effektförlust. Det är MYCKET värme det. Växellådan är effektivare än kedjan, det kan vi säkert enas om (prova att rulla hojen med och utan kedja). Låt oss enas om att 3/4 av effektförlusten hamnar i kedjan. Det skulle vara minst 22 kW bara i kedjan.
Lägger man så mycket effekt i kedjan så törs jag nästan lova att det blir kortlivad. Mycket kortlivad.
Min TIG tar över 6kW innan propparna går (2-fas 16A). Börjar jag värma en kedja med den så lovar jag att kedjan blir varm. Med 22 kW tror jag att hela kedjan tar allvarlig skada rätt omgående. Betvivlar alltså att effektförlusten kan vara så stor. Kritiskt tänkande! :tummenupp

Skulle vilja att nån mäter upp effektförlusterna i utrullning vid bromsning nån gång. Tyvärr har jag inga egna planer på bromsning av knarr inom en överskådlig framtid.

Blom, som sagt, inget ont menat mot just dig eller ditt inlägg.
 
Robban_C skrev:
Över 22 hk = över 30 kW i effektförlust.

Nu räknar du baklänges Robban, 16kW ska det vara,
men kedjan borde bli mycket varm ändå.

Klart folk tror på dessa procent eftersom det står en siffra i
databladet som diffar transmissionsmältningseffekter mot
vad man får på bakhjulet när man står i bänken.
 
12a med 200 på bakan

hej allihop , har läst resonemanget ang ngns 12a med mycket kusar kontra stålar. Vet inte så mycket om hojen mer än att min morbror har en splitt ny (höstas) sådan som han lämnade in för trimning och man satte på ett helt nytt avgassystem,powercommander och nån helt annan luftburk å jag tror kalaset hamnade på ca 20000 inkl allt.Då fick han 200 på bakhjulet enl bromsbänken,hyfsad utdelning tycker jag-kör försiktigt :tummenupp
 
gthyni skrev:
Nu räknar du baklänges Robban, 16kW ska det vara,
men kedjan borde bli mycket varm ändå.....
Sorry. Fel håll. Hut ska jag ha. :)

Men mycket värme borde det ju bli i alla fall. Den springade punkten är i alla fall att effektsiffror i stort sett ALLTID åker upp rätt friskt bortom uppmätta värden så fort det ges möjlighet. Jag ifrågasätter om effektsiffrorna verkligen är så höga som dom ofta uppges.

Edit: Det är ingen specifik person eller inlägg jag avser så gå inte i taket nu.
 
Richard R skrev:
Mätte han både före och efter?
Egentligen är ju slutsiffran ointressant, det intressanta är ju förändringen (helst i %). En slutsiffra kan alltid påverkas genom kalibrering av bänken.
En förändring kan endast påverkas genom omkalibrering mellan mätningarna.

Iofs är det kul med papper på 200 hk på baktofflan. :tummenupp
 
Om det nu är så viktigt varför ringer ingen och frågar killen var hästarna mätts och om det finns papper på mätningen?

För det står ju inte om det är vevhästar eller bakhjulshästar...
Är det vevhästar så är det ju inte omöjligt!
 
Att det inte blev någon störr hit i sverige beror nog till stor del på tidningen Bike faktiskt - som sågat hojen totalt och jämfört den mer R1:an istället för med tex Busan och Super Blackbird.
Det är mycket snack från folk om att "ojojoj hur kan man åka en så tung och otymplig järnhäst...." de borde för det första provköra en själva under en dag och för det andra - hur många klagar över över kawa zx-9 årsmodell 95-97?
Det roliga är att 12:an väger ca 30kg mindre och har ca 40hk mer...

Självklart ska man ju inte förväxla denna hoj med en R6, R1 ZX-10, G1k eller likanden - men trots allt så är det inte så värsta många som åker gata som kan hantera någon av hojarna till max i alla fall, inklusive jag.

Själv är jag supernöjd med min maskin, jag var från början faktiskt ute efter en G1K men ångrar inte en sekund att jag tog den här istället.

//F


bebbe skrev:
Någon som vet hur den där ZX12:an är igenkligen? Tycker inte att den verkade bli någon hit. Har dessutom set flera som verkar ha bytt motorer och så. Tycker själv att den är jäkligt cool :yoparty
 
Robban_C skrev:
Jag har nu tagit exempel ur två inlägg ovan men avsikten är inte riktad mot just dessa båda skribenter. Avsikten är mer allmän så at inte illa vid er personligen.

Men citera mig så slipper jag gissa att det är mig du menar :D
Som jag skrev så är det hur jag tror att han räknat.
Och med alla miniblinkers och crap så är det säkert 40 lök där oxå.
För man sätter ju inte ut en annons med rena faktafel, är det däremot uppgifter från så kan man ju använda dom.
Och fö så kan man ju få en massa effekt utan att öppna motorn, med överladdning.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top