220hk, 242Nm, 130kg…Wankel tested av Guy Martin

Förutom att den verkar gå struttigt och hoppigt nog på lägre varv för att skaka loss bakhjulet i en lågfartskurva, så verkar det vara en riktigt fin maskin!
Ljudet är ju fantastiskt! Vikten är fantastisk, och effekt i överflöd. Jag hade gärna ägt en om jag hade varit rik och haft turen att få köpa en.
 
Men portas som en 2T o bör varvas som en
Är du säker? Den lilla erfarenhet jag har av wankelmotorer (Mazda RX7 ca 1985) var att den var helt meningslös att varva ut på växlarna. Bästa skjuts blev det vid ca 2/3 maxvarv - men det kanske bara var den varianten.
 
Är du säker? Den lilla erfarenhet jag har av wankelmotorer (Mazda RX7 ca 1985) var att den var helt meningslös att varva ut på växlarna. Bästa skjuts blev det vid ca 2/3 maxvarv - men det kanske bara var den varianten.
Kan säkert vara så på någon modell. De dyno charts jag kollat på ser liknande ut som alla andra vältuneade motorer. hyfsat rak linje uppåt, typ såhär.
1683578156449.gif
en del lustiga hack i grafen på rx8 däremot. Hur kommer det sig?
 
Kan säkert vara så på någon modell. De dyno charts jag kollat på ser liknande ut som alla andra vältuneade motorer. hyfsat rak linje uppåt, typ såhär.
View attachment 483917
en del lustiga hack i grafen på rx8 däremot. Hur kommer det sig?
Just rx8 var väll ett sorgebarn mazdas sämsta Vankel bil någonsin.
En del bekymmer med det mesta o inte minst elektroniken runt motorn, kan vara misständning vi hacken i grafen.
 
Kan säkert vara så på någon modell. De dyno charts jag kollat på ser liknande ut som alla andra vältuneade motorer. hyfsat rak linje uppåt, typ såhär.
View attachment 483917
en del lustiga hack i grafen på rx8 däremot. Hur kommer det sig?
Den kurvan ser ju inte riktigt frisk ut... Feltändning eller någon slags harmonisk svängningsfrekvens som ställer till det vid vissa varv? :va
 
Var det inte dom som hade ett skumt dubbeltändsystem med stiften/tändpunkterna olika lagda?

Det skulle ju kunna ställa till det i grafen.

Jag har väldigt lite erfarenhet av wankel, lite från rallycrossvärlden och sedan gjorde dottern ett specialarbete i högstadiet om wankelmotorer.
 
Är du säker? Den lilla erfarenhet jag har av wankelmotorer (Mazda RX7 ca 1985) var att den var helt meningslös att varva ut på växlarna. Bästa skjuts blev det vid ca 2/3 maxvarv - men det kanske bara var den varianten.
Hade inte RX7 en turbo? Det har ju en tendens att förskjuta vridmomentkurvan så att man får mer moment på lägre varv men nyttan med att varva mer inte blir lika stor om man inte har en herrejösses stor turbo.
 
Hade inte RX7 en turbo? Det har ju en tendens att förskjuta vridmomentkurvan så att man får mer moment på lägre varv men nyttan med att varva mer inte blir lika stor om man inte har en herrejösses stor turbo.
Jomen, kollade det nu, den fanns med turbo. Nu vet jag inte vilken variant vi hade på jobbet. Det var ungefär i den vevan som Volvo började med turbo - först som tillbehör o sedan på 240 Turbo. Man var inte riktigt van att köra överladdat så det kan mycket väl ha varit en turbowankel - f-n vet.....
 
Jomen, kollade det nu, den fanns med turbo. Nu vet jag inte vilken variant vi hade på jobbet. Det var ungefär i den vevan som Volvo började med turbo - först som tillbehör o sedan på 240 Turbo. Man var inte riktigt van att köra överladdat så det kan mycket väl ha varit en turbowankel - f-n vet.....
Nej. Det är klart. Jag har ju inte någon direkt koll på varvningskarakteristiken för wankelmotorerna i RX7 så det kan mycket väl hända att även sugversionen av den hade sådan karaktär om man sett till att porta den för att ge ett lite bredare användbart varvtalsområde.
 
Just rx8 var väll ett sorgebarn mazdas sämsta Vankel bil någonsin.
En del bekymmer med det mesta o inte minst elektroniken runt motorn, kan vara misständning vi hacken i grafen.
Hade en RX-8 i över tre år då de kom ut.
Underbar bil.
Valde mellan Boxster, Jagga XKR, M3 mm.
RX-8 var helt överlägsen i väghållning och motorkaraktär.
Lät som en F1'a, varvade 10kRPM och var stendöd under 3k, timid under 5k för att explodera runt 7k...
Superkort vx-spak rakt ned i lådan. Man satt i en brunn som i en formelbil med hög fyrkantig transmissionstunnel, motorn långt bak i bilen så den kändes som en mittmotorbil. Komposit i transmissionsaxeln.

Ja ni fattar hur kul den var!
 
Hade en RX-8 i över tre år då de kom ut.
Underbar bil.
Valde mellan Boxster, Jagga XKR, M3 mm.
RX-8 var helt överlägsen i väghållning och motorkaraktär.
Lät som en F1'a, varvade 10kRPM och var stendöd under 3k, timid under 5k för att explodera runt 7k...
Superkort vx-spak rakt ned i lådan. Man satt i en brunn som i en formelbil med hög fyrkantig transmissionstunnel, motorn långt bak i bilen så den kändes som en mittmotorbil. Komposit i transmissionsaxeln.

Ja ni fattar hur kul den var!
- Lät inte helt olikt en gocart.
 
Hade en kompis som körde en RX7 som jag fick prova, extremt roligt bil! Den varvade oändligt kändes det som, endast avbrutet av ett litet "ping" som en klocka när man nådde rödmarkeringen... :)
 
Off topic här men Wankel är såååå fränt!!!! :)

 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top