Bild #22 Mozzy = #46 Rossi!!!!!!! Bilder från racehelgen på Assen!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är inte lätt att få en bra utgång på Stekkenwaal! Vi vet, jag och Rossi…

:)
 

Bifogat

  • 13 AP2-0148-618 kopia.jpg
    13 AP2-0148-618 kopia.jpg
    219.1 KB · Visningar: 337
  • Rossi.jpg
    Rossi.jpg
    54.6 KB · Visningar: 315
Jag trodde jag skulle få se en bild på dig och Rossi där han har din rejstischa på sig... :(
 
Jag trodde jag skulle få se en bild på dig och Rossi där han har din rejstischa på sig... :(

Jag skrev faktiskt till Nicky Hayden (som jag har en mystisk böjelse för, vet inte riktigt varför) och erbjöd en tischa, men han svarade inte….:va:va:va
 
Din hoj ser onödigt låg ut i bak jämfört med killen på den blågula hojen.

Ett bra tips på Assen är att gå upp 5-10 % i fjäderkonstant bak och samtidigt backa av förspänningen så att du fortfarande har samma häng. Alternativt att strunta i att backa av förspänningen så att du får lite mindre häng än normalt. Allt detta för att många kurvor är bankade och dessutom går med kusligt hög hastighet vilket tenderar att komprimera fjädringen mer än normalt. Snabba riktningsändringar, styrning och hanterbarhet i hög hastighet har hög prioritet på Assen. Bromssupport och drivgrepp från låg hastighet har istället väldigt låg prioritet (tvärt om mot t.ex Le Mans och Karlskoga).
 
Jag skrev faktiskt till Nicky Hayden (som jag har en mystisk böjelse för, vet inte riktigt varför) och erbjöd en tischa, men han svarade inte….:va:va:va

Han fick säkert tokhybris när det damp ner ett brev från dig. Han har säkert inte landat än efter den egotrippen... :3freak
 
Din hoj ser onödigt låg ut i bak jämfört med killen på den blågula hojen.

Ett bra tips på Assen är att gå upp 5-10 % i fjäderkonstant bak och samtidigt backa av förspänningen så att du fortfarande har samma häng. Alternativt att strunta i att backa av förspänningen så att du får lite mindre häng än normalt. Allt detta för att många kurvor är bankade och dessutom går med kusligt hög hastighet vilket tenderar att komprimera fjädringen mer än normalt. Snabba riktningsändringar, styrning och hanterbarhet i hög hastighet har hög prioritet på Assen. Bromssupport och drivgrepp från låg hastighet har istället väldigt låg prioritet (tvärt om mot t.ex Le Mans och Karlskoga).

Men har den blågula killen samma koll och support som jag har? Jag har ju Öhlins-Jocke som byter packboxar varje vinter, Daniel Igelhammar som lämnar felaktiga tidrapporter och du som entusiastiskt hejar på!!! En oslagbar kombo!!!

Skämt åsido, du menar alltså att jag skulle bytt 95-fjädern bak till en 100 alternativt 105? För det jag upptäckt här på Assen är att i snabba kurvor (framför allt i Meeuvenmeer men även i Madijk och Ramshoek) att det känns som om bakdäcket "korvar" sig, som det kan göra när man cyklar med för lågt tryck; alltså inte ett släpp, utan mer som om däcket viker sig… Typ. Och det är läskigt när det går "kusligt fort"!!! Så kunde man bli av med det vore kalas.

Fick även en ruggning på framdäcket efter kval 2 då jag (efter mina mått mätt) blev inspirerad och körde fort. Kan detta också bero på att banan är så extrem? För de bankade kurvorna måste i rimlighetens namn inte bara ställa hårda krav på bakänden utan även fram. På slutet var det ju en del kurvor jag knappt bromsade in i utan bara styrde in och liksom styrde "hårt" så bromsade det ändå.

Åsikt? Har aldrig haft det slitaget förut.
 

Bifogat

  • IMG_0788.jpg
    IMG_0788.jpg
    245.8 KB · Visningar: 120
Jag skrev faktiskt till Nicky Hayden (som jag har en mystisk böjelse för, vet inte riktigt varför) och erbjöd en tischa, men han svarade inte….:va:va:va
Han fick säkert tokhybris när det damp ner ett brev från dig. Han har säkert inte landat än efter den egotrippen... :3freak

Jag tror faktiskt att han föredrar den "69 try it you might like it" tischa jag gav honom en gång...
 
Skämt åsido, du menar alltså att jag skulle bytt 95-fjädern bak till en 100 alternativt 105? För det jag upptäckt här på Assen är att i snabba kurvor (framför allt i Meeuvenmeer men även i Madijk och Ramshoek) att det känns som om bakdäcket "korvar" sig, som det kan göra när man cyklar med för lågt tryck; alltså inte ett släpp, utan mer som om däcket viker sig… Typ. Och det är läskigt när det går "kusligt fort"!!! Så kunde man bli av med det vore kalas.

Om däcken "korvar" sig för att cykeln går för lågt i bak (så att du får för mycket vikt på bakhjulet) så kommer det att bli bättre med styvare fjäder (för att cykeln då inte går lika lågt i bak). Om däcken däremot "korvar" sig för att fjädringen är för styv så kan det rent av bli sämre. Enda sätter att veta till 100% är att prova.

Den styvare fjädern kommer dock att göra att cykeln går högre i bak och på Assen betyder detta snabbare riktningsbyten och att du kommer att spendera något mindre tid på maximal nedläggningsvinkel. Även detta kan hjälpa mot överbelastade däck.
 
Inte ofta man hör de två nämnas i samma mening :)

Både Le Mans och Karlskoga är typiska "stop and go" banor. Flera hårda inbromsningar från hög hastighet ned till låg växel, följt av tajt och långsam kurva, följt av hård acceleration från låg växel. Motegi är en liknande bana fast i större skala. Bra stabilitet under hård inbromsning och bra "drive grip" är prioriterade egenskaper medans snabba riktningsbyten inte är lika viktigt. Relativt flack gaffelvinkel, stort försprång, vikten på bakhjulet, låg svingarmspivot och långa topoutfjädrar i stötdämparen är ett grundrecept för framgång på sådana banor.

Den raka motsatsen är Assen. Ingen som åker fort på Assen har sin cykel inställd för monsterinbromsningar. På Assen gäller istället snabba riktningsbyten i hög hastighet och att se till att bakänden inte säckar ihop av belastningen i de bankade kurvorna (så att man inte driftar brett i slutet av kurvorna). Mugello och Brno är lite åt det hållet, men har inga bankade kurvor. Aggressivare geometri fram, relativt låg fram eftersom låg tyngdpunkt främjer snabba riktningsbyten och högre svingarmspivot för att hjälpa till att hålla baken uppe med stark kedjekraft eller aningens mer progressivt stötdämparlänkage.
 
Om däcken "korvar" sig för att cykeln går för lågt i bak (så att du får för mycket vikt på bakhjulet) så kommer det att bli bättre med styvare fjäder (för att cykeln då inte går lika lågt i bak). Om däcken däremot "korvar" sig för att fjädringen är för styv så kan det rent av bli sämre. Enda sätter att veta till 100% är att prova.

Den styvare fjädern kommer dock att göra att cykeln går högre i bak och på Assen betyder detta snabbare riktningsbyten och att du kommer att spendera något mindre tid på maximal nedläggningsvinkel. Även detta kan hjälpa mot överbelastade däck.

Grymt! Tack!
 
Både Le Mans och Karlskoga är typiska "stop and go" banor. Flera hårda inbromsningar från hög hastighet ned till låg växel, följt av tajt och långsam kurva, följt av hård acceleration från låg växel. Motegi är en liknande bana fast i större skala. Bra stabilitet under hård inbromsning och bra "drive grip" är prioriterade egenskaper medans snabba riktningsbyten inte är lika viktigt. Relativt flack gaffelvinkel, stort försprång, vikten på bakhjulet, låg svingarmspivot och långa topoutfjädrar i stötdämparen är ett grundrecept för framgång på sådana banor.

Den raka motsatsen är Assen. Ingen som åker fort på Assen har sin cykel inställd för monsterinbromsningar. På Assen gäller istället snabba riktningsbyten i hög hastighet och att se till att bakänden inte säckar ihop av belastningen i de bankade kurvorna (så att man inte driftar brett i slutet av kurvorna). Mugello och Brno är lite åt det hållet, men har inga bankade kurvor. Aggressivare geometri fram, relativt låg fram eftersom låg tyngdpunkt främjer snabba riktningsbyten och högre svingarmspivot för att hjälpa till att hålla baken uppe med stark kedjekraft eller aningens mer progressivt stötdämparlänkage.

Ja jäklar! Se där… Är det då så att man borde gå upp i fjäder på Anderstorp? Och kanske Falkenbergsbanan? För där är det ju också många mycket bankade kurvor! Även om det inte går så fort där så är det bra tryck i kurvorna…
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top