magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du burkar ju mer än Rossi.
Jag trodde jag skulle få se en bild på dig och Rossi där han har din rejstischa på sig...
Jag trodde jag skulle få se en bild på dig och Rossi där han har din rejstischa på sig...
Jag skrev faktiskt till Nicky Hayden (som jag har en mystisk böjelse för, vet inte riktigt varför) och erbjöd en tischa, men han svarade inte….
Din hoj ser onödigt låg ut i bak jämfört med killen på den blågula hojen.
Ett bra tips på Assen är att gå upp 5-10 % i fjäderkonstant bak och samtidigt backa av förspänningen så att du fortfarande har samma häng. Alternativt att strunta i att backa av förspänningen så att du får lite mindre häng än normalt. Allt detta för att många kurvor är bankade och dessutom går med kusligt hög hastighet vilket tenderar att komprimera fjädringen mer än normalt. Snabba riktningsändringar, styrning och hanterbarhet i hög hastighet har hög prioritet på Assen. Bromssupport och drivgrepp från låg hastighet har istället väldigt låg prioritet (tvärt om mot t.ex Le Mans och Karlskoga).
Jag skrev faktiskt till Nicky Hayden (som jag har en mystisk böjelse för, vet inte riktigt varför) och erbjöd en tischa, men han svarade inte….
Han fick säkert tokhybris när det damp ner ett brev från dig. Han har säkert inte landat än efter den egotrippen...
Skämt åsido, du menar alltså att jag skulle bytt 95-fjädern bak till en 100 alternativt 105? För det jag upptäckt här på Assen är att i snabba kurvor (framför allt i Meeuvenmeer men även i Madijk och Ramshoek) att det känns som om bakdäcket "korvar" sig, som det kan göra när man cyklar med för lågt tryck; alltså inte ett släpp, utan mer som om däcket viker sig… Typ. Och det är läskigt när det går "kusligt fort"!!! Så kunde man bli av med det vore kalas.
...
... det känns som om bakdäcket "korvar" sig ...
Fick även en ruggning på framdäcket ...
Åsikt? Har aldrig haft det slitaget förut.
(tvärt om mot t.ex Le Mans och Karlskoga).
Inte ofta man hör de två nämnas i samma mening
Om däcken "korvar" sig för att cykeln går för lågt i bak (så att du får för mycket vikt på bakhjulet) så kommer det att bli bättre med styvare fjäder (för att cykeln då inte går lika lågt i bak). Om däcken däremot "korvar" sig för att fjädringen är för styv så kan det rent av bli sämre. Enda sätter att veta till 100% är att prova.
Den styvare fjädern kommer dock att göra att cykeln går högre i bak och på Assen betyder detta snabbare riktningsbyten och att du kommer att spendera något mindre tid på maximal nedläggningsvinkel. Även detta kan hjälpa mot överbelastade däck.
Både Le Mans och Karlskoga är typiska "stop and go" banor. Flera hårda inbromsningar från hög hastighet ned till låg växel, följt av tajt och långsam kurva, följt av hård acceleration från låg växel. Motegi är en liknande bana fast i större skala. Bra stabilitet under hård inbromsning och bra "drive grip" är prioriterade egenskaper medans snabba riktningsbyten inte är lika viktigt. Relativt flack gaffelvinkel, stort försprång, vikten på bakhjulet, låg svingarmspivot och långa topoutfjädrar i stötdämparen är ett grundrecept för framgång på sådana banor.
Den raka motsatsen är Assen. Ingen som åker fort på Assen har sin cykel inställd för monsterinbromsningar. På Assen gäller istället snabba riktningsbyten i hög hastighet och att se till att bakänden inte säckar ihop av belastningen i de bankade kurvorna (så att man inte driftar brett i slutet av kurvorna). Mugello och Brno är lite åt det hållet, men har inga bankade kurvor. Aggressivare geometri fram, relativt låg fram eftersom låg tyngdpunkt främjer snabba riktningsbyten och högre svingarmspivot för att hjälpa till att hålla baken uppe med stark kedjekraft eller aningens mer progressivt stötdämparlänkage.
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |