2026 Pertamina GP of Indonesia

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

MotoGP 9 – 11 Okt Pertamina Grand Prix of Indonesia​

Pertamina Mandalika International Circuit​

I Moto3 leder Maximo Quiles med 127 poäng före David Almansa efter Japan. Kommer MQ in före DA i Indonesien tar Maximo Quiles 2026 Moto3 VM-titeln i Indonesien med 5 Race kvar på säsongen.
I MotoGP i Japan knaprade Marc Marquez in på Jorge Martin med två segrar men Jorge Martin lyfte sig i håret jämfört med 2025 (noll poäng) genom ta 27 poäng.
Nu är det dags för Indonesien där Bezzecchi 2025 var snabbast i Q2 och vann Sprinten.
I Grand Prix 2025 vurpade Bezz och MM på 1:a varvet ......
1791129834618.png
Några tider
1791128735522.png

Last edited:
55572486021_dbe3885e1a_k.jpg

Alltid kul med lite färger! :hojraket

Hur var det, ska vingarna (som ser ut som fan själv och inte ens deras mor kan tycka om dem) förbjudas nästa år?

Hur var det, ska vingarna (som ser ut som fan själv och inte ens deras mor kan tycka om dem) förbjudas nästa år?
Vad jag läst så skall frontvingarna bli smalare och inte få sticka ut lika långt framåt.
Och det skall bli, jämförelsevis, begränsningar på all annan "aero".
#fwiw

Själv hittade jag precis det här till min R6a och funderar på om någon skulle förstå ironin om jag körde runt med det monterat? :hojraket :rofl :unsure:
sloping.mustasche.wings.ebay.1.jpg
#långsamma-gruppen

Nyheter

2027 MotoGP race weekend format

Friday

• FP1 – 45 minutes
  • FP2 – 30 minutes
  • Sprint Qualifying – 15 minutes
Saturday

• FP3 – 20 minutes
  • Q1 – 15 minutes
  • Q2 – 15 minutes
  • Sprint race – grid decided in Friday’s qualifying session
Sunday

• No warm-up
  • 10-minute sighting lap period
  • Grand Prix race

Nyheter

2027 MotoGP race weekend format

Friday

• FP1 – 45 minutes
  • FP2 – 30 minutes
  • Sprint Qualifying – 15 minutes
Saturday

• FP3 – 20 minutes
  • Q1 – 15 minutes
  • Q2 – 15 minutes
  • Sprint race – grid decided in Friday’s qualifying session
Sunday

• No warm-up
  • 10-minute sighting lap period
  • Grand Prix race
Gäller att vara på tårna direkt. 🤔

Allt för att göra det mer chansartat,
dvs slumpen ska få större inverkan och öka spänningen, intresset.

Kan ju bli spännande att se hur stor förändring det blir på gridden mellan racen.
Och om någon blir "blockad" av gulflagg så förstör det inte hela helgen.

Gillar att det är separata kval. Det har jag uttryckt sen de införde sprintrace.
Vad är bra med det? jag tycker tvärtom att det nu känns som det blir än mer risker man lägger på förarna och för att skapa mer show. Men jag tänker kanske fel. Har detta varit ett önskemål från team och förare?
En annan sak är att fasen vad jag blir irriterad på grafiken under racet med stora blaffor som visar hastigheter, namn mm som hovrar över förarna. Tycker det tar för mycket fokus och hade önskat att det hade varit en tilläggs information som man kunde aktiverat själv om man önskade det alternativt gjort så man kunde valt bort det.

1791474255187.png

Vad är bra med det? jag tycker tvärtom att det nu känns som det blir än mer risker man lägger på förarna och för att skapa mer show. Men jag tänker kanske fel. Har detta varit ett önskemål från team och förare?
En annan sak är att fasen vad jag blir irriterad på grafiken under racet med stora blaffor som visar hastigheter, namn mm som hovrar över förarna. Tycker det tar för mycket fokus och hade önskat att det hade varit en tilläggs information som man kunde aktiverat själv om man önskade det alternativt gjort så man kunde valt bort det.

View attachment 533762
Inga förare har varit positiva till dubbla kval. De som har sagt något har varit negativa.

Ändringen är såklart helt och hållet motiverat av att få fler tittare och därmed reklamintäkter under fredagen, av samma anledning som man införde q1/q2 samt senare sprinten för att få fler tittar under lördagen. Problemet är väl att det funkar just för tittarsiffrorna. Jag ser ju konsekvent på lördagssändningarna sedan q1/q2 vilket jag inte alltid gjorde tidigare och kommer absolut kolla även sprint-kvalet (jag brukar iofs kolla practice också så egentligen ingen stor skillnad där).

Positivt att Q1 blir för alla förare, det är ju något som många förare klagat på.

View attachment 533762
Ja du tänker rätt om grafiken men fel om showen :)1791479595134.png

Tyvärr kommer det väl vara lika mycket vingar, dom kommer sitta lite annorlunda bara. Men sänkanordningarna och starthjälpen försvinner i alla fall.
De är lite mindre för 2027, 50 mm smalare på var sida som jag minns det.plus att aero på cutsen inte är fritt längre, utan ingår i de två årliga aero-uppdateringarna.

Nyheter
Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”