2026 Monster Energy GP of Catalunya

Ja, snart får stjärnorna (och KTMs ingenjörer) se till att falla på plats så han får sin första vinst ”på riktigt”.

Svårt att känna någon entusiasm för Alex Marquez vinst. Han framstår oftast som en bortskämd snorunge som aldrig tar ansvar för sina egna fel och misslyckanden, även om han såklart är en väldigt duktig förare. Idag får man ändå säga att han var felfri och höll ihop hela vägen i mål på ett prydligt sätt.

The Curse har hållit sig förvånansvärt lugn...hittills.
3909.png

Jag kan inte ta på mig Mirs krasch, den stackaren verkar ha en egen curse. 😟

Jorge Martin kraschade för 4:e gången den här helgen, i Sprinten.
Imorgon har Jorge två möjligheter till, i MotoGP Warm Up och i Grand Prix ! ?
Håller kroppen för det ?
Än så länge ok iaf. Citat Jorge: ”Some small injuries in some parts of my body, but nothing important” 🙃

Det är faan hårda killar det här!
💪
Vilken airbag-produkt använder de verkligen? Held? Helite? Dainese? Ixs? Alpinestars? Revit? Klim? Shot? Berigan? In&Motion?
Kan det verkligen vara så att samtliga airbag-produkter på marknaden fungerar lika 100%-igt för professionell användning eller har FIM en egen tillverkning?

Lustigt nog så såg ju inte Jorge Martin ut att ens använda airbag!
jmfr JM's skinnställ när han glider med hur en uppblåst airbag ser ut:
Jorge kom ut från läkaren med överdelen av skinnstället av och bara ett vanligt ryggskydd synligt.
När de, ytterligare några minuter senare, visade hur hans stall hjälpte honom på med skinnstället syntes heller inget spår av nåt airbag-system.
Jag trodde det ingick i regelverket vid det här laget?
Ursäkta ev. thread-drift men senaste tråden jag hittar om airbags är > ett år gammal för tillfället.

editerad för att demonstrera okulärbesiktning av uppblåst vs ej-uppblåst airbag.

Last edited:
Vilken airbag-produkt använder de verkligen? Held? Helite? Dainese? Ixs? Alpinestars? Revit? Klim? Shot? Berigan? In&Motion?
Kan det verkligen vara så att samtliga airbag-produkter på marknaden fungerar lika 100%-igt för professionell användning eller har FIM en egen tillverkning?

Lustigt nog så såg ju inte Jorge Martin ut att ens använda airbag!

Han kom ut från läkaren med överdelen av skinnstället av och bara ett vanligt ryggskydd synligt.
När de, ytterligare några minuter senare, visade hur hans stall hjälpte honom på med skinnstället syntes heller inget spår av nåt airbag-system.
Jag trodde det ingick i regelverket vid det här laget?
Ursäkta ev. thread-drift men senaste tråden jag hittar om airbags är > ett år gammal för tillfället.
Det är inbyggt i stället! Ingen separat väst.

2025 fick Ducati in två på poängplats i Sprinten, 2026 fyra på poängplats. :)
2025 fick Yamaha in Qvarten som 2:a i Sprinten, 2026 ingen på poängplats. :huvet
2025 fick KTM in tre på poängplats i Sprinten, 2026 Acosta 2:a. Är KTM 2026 svår att köra utom för Pedro Acosta ? :va
2025 Honda 5 poäng i Sprinten med två förare, 2026 5 poäng med Zarco.
2025 Aprilia & Ogura 1 poäng, 2026 9 poäng med Raúl Fernández 4:a, Bezz 8:a, Ogura 9:a. :)
Men hur mår Jorge Martin fysiskt och psykiskt ?
Tappat känslan för var gränsen går ? :va

Last edited:
Ja, detta var en av de obehagligaste incidenterna i MotoGP på bra länge. Tänker närmast på när Zarcos förarlösa hoj nästan klippte Rossi på Red Bull Ring för typ fem-sex år sen. Hoppas verkligen att Alex M är ok, och även att Diggia klarar sig utan men efter att ha fått ett hjul och gaffelben från Marquez hoj rakt i fronten.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard