2025 Monster Energy GP of Catalunya

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

MotoGP 5 -7 Sep Gran Premi Monster Energy de Catalunya​

Circuit de Barcelona-Catalunya​

Marc Marquez leder nu MotoGP med 175 p till tvåan Alex Marquez, kan MM behålla den här ledningen blir han Världsmästare 2025 i Indonesien med 4 racehelger kvar.
Lyckas MM utöka ledningen med 11p till 186 p i Catalunya, San Marino och Japan är VM-titeln klar i Japan med 5 racehelger kvar.
Lyckas MM fortsätta trenden med 22 p ökning av försprånget i Österrike, 23 p ökning av försprånget i Ungern med 24p ökning på Catalunya och 25 p ökning av försprånget i San Marino så har MM 224 p försprång till 2:an redan efter San Marino och blir MotoGP Världsmästare 2025 i San Marino 14 September.
Jag hoppas Alex Marquez kommer i form :) och hindrar detta !
Nu är det dags för Barcelona-Catalunya, några tider
1756569365153.png

Last edited:
Länge sedan det var någon riktig fejd i depån så nu försöker man gräva där man kan.
Och titta, här fanns visst en lite junisfejd.

Slow news week, gissar jag. ;)
Ja det kändes lite krystat. Allt är MM fel! 😜
Hans överlägsenhet gör att det blir lite nyhetstorka och det letas material för att skapa rubriker. 😀
Fjäder i hatten till Acosta som orkade diplomatiskt ducka om och om igen

Gillar att Pedro kallar Fermin för ”the kid”. Skiljer ett år mellan dem 😅
Pedro 2;16;34 mot Fermin 0;8;14, det skiljer mycket mer än 1 år mellan dom som jag ser det.
Pedro just nu 5:a med 164p, Fermin 8:a med 126p och 0 segrar och Fermin sitter på en Ducati-24, samma Ducati-24 som Alex M som är 2:a med 280p och 1 seger. Firmin är the Kid.
1756909884471.png

Jag önskar att det ska gå bra för Fermin men the Kid har mycket mer att visa än Pedro.

Last edited:
Jorge Martin har jag saknat mycket den här säsongen och körde fint senast, blir kul att se vad han kan göra.

Hade gärna sett någon annan än Morbidelli i VR46 nästa säsong.

Jorge Martin har jag saknat mycket den här säsongen och körde fint senast, blir kul att se vad han kan göra.

Hade gärna sett någon annan än Morbidelli i VR46 nästa säsong.
Ja det ska bli kul se vad Bezzecchi och Martin kan åstadkomma på Catalunya nu när Aprilia börjat jobba med motorbromsen för bättre bromsning ! :)

Last edited:
Gissar Ducati provade inställningar i FP1 och kommer igen i Practise om några minuter
för i FP1, Tio-i-Top
4 KTM
3 Honda
2 Ducati
1 Aprilia
:va

Två KTM i topp och tre topp 6 på practice.
När hände det senast? 🤔

Två KTM i topp och tre topp 6 på practice.
När hände det senast? 🤔
Ska bli kul läsa intervjuerna med Brad Binder efter 1:a i Practise på Catalunya.
Hoppas BB får lite ro till imorgon.
Hittills 2025 har BB placerat sig som
12;5;12;14;11;19;17;7;18;18;10;15:10;15 i Practise
och nu på Calunya 1:a !
Med nytt snabbaste MotoGP varv på banan ! :)
Citat: All of MotoGP’s most recent world champions will have to go through Q1, with Fabio Quartararo (Yamaha) 11th, Joan Mir (Honda) 13th), Jorge Martin (Aprilia) 18th and Pecco Bagnaia (Ducati) 21st.

Last edited:
Blir ett spännande Q1 iaf =)
Jag gissar Qvarten och Joan Mir tar sig till Q2.
Qvarten är bra på enstaka snabba varv och endast gul flagg kommer stoppa honom.
Joan Mir kör Honda och två Honda gick direkt till Q2.
Så Honda kan vilka inställningar som funkar och lite justeringar på JM's hoj kanske räcker.
1757095405157.png

Fy fan, intervjun med Bagnaia var lika deppig som en Strindberg rulle. Helt tom på svar och han sa att han hade fått tillbaka lite känsla efter förra rejset (som dock gick apdåligt) och trodde han skulle kunna utmana men icke.

Jag hade hoppats på:
"We found and old dead Beaver in the Exhaust-pipe from the first race this season that now has been removed".

Vore skönt att kunna vara så blasé om att skriva av ännu en hoj... :hojraket

Enea Bastianini claimed a top ten place in Friday practice for the 2025 Catalan MotoGP despite “destroying” his KTM in a late accident at Turn 2.
The Italian later joked that falling at the first chicane has become something of a tradition.
“It was important to go directly through to Qualifying 2 and I did it, despite the crash,” said Bastianini , whose RC16 cartwheeled through the gravel trap and over a tyre barrier (pictured).
“I destroyed the bike, but it seems that I crash every year at this corner, so it looks like a bad habit, which I need to accept!
“Anyway, it was a very good day for us, and I am looking forward to continuing the work tomorrow."

3000_gng_1258482_hires.jpg

Marc kör 1:39,1 på tredje flygande i FP1 och sen får han spö av Binder med nästan en kvarts sekund i PR. Kul för KTM men GP25 ser ut att funka otroligt dåligt på Catalunya. Diggia 17’e och Pecco utanför topp 20 båda passen, den såg man inte komma.

Marc kör 1:39,1 på tredje flygande i FP1 och sen får han spö av Binder med nästan en kvarts sekund i PR. Kul för KTM men GP25 ser ut att funka otroligt dåligt på Catalunya. Diggia 17’e och Pecco utanför topp 20 båda passen, den såg man inte komma.
Funkar Ducati GP25 riktigt bra för fler förare än Marc Marquez ? Jag tycker inte det.
Bla med tanke på att Alex Marquez ligger 2:a i sammandraget på en Ducati GP24.
Bagnaia är 3:a på en GP25 men det går bara sämre för honom
och i Pertamina Enduro VR46 Racing Team har Morbidelli en Ducati GP24 och 161p
Fabio Di Giannantonio en Ducati GP25 och 154p.
RÄTTA gärna fel. :rodnar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...