2021 Honda CRF300L

Itchy boots köpte väl precis en sån rally. Verkar vara en trevlig pjäs. Såklart inte värst på marknaden men det betyder inte allt heller.
 
Japp, här är hon!

Bara jag som gissade rätt på denna? Var rätt självklart tyckte jag då.

Jag gillar Rally'n, utseendet, det faktum att den har en tank som duger något till... 250'n var helt enkelt för vek, men kanske, kanske, att 300'an löst detta. Självklart inget monster, men tillräckligt i skogen för en ovan? Tillräckligt för landsväg mellan skogsstigarna?
Kunde bra tänka mig en i garaget, inte som ersättare till en sporthoj, men som komplement, som en skogshoj med lite räckvidd.

Men priset är helt åt skogen. Här i Finland marknadsförs den som 8790€, vilket är för mycket, men sedan verkar alla handlare ha en leveransavgift på 400€ (skriva papper och skruva på styret?). Så så är vi uppe i 9190€. Vill man ha en hasplåt, motorbågar och någon form av bagagelösning, och det vill man, så är detta i praktiken en hoj som gott och väl bräcker 10000€. :/
 
Last edited:
Det hade ju varit givande om man fick provköra en, men när jag ringde till MC Varuhuset igår här i Masmo sa dom att det redan bokats och sålts några. Kanske kommer det in en till senare, men dom få som kommer till sverige blir inte förrän tidigast i januari, och dom är tydligen redan sålda. Jag vill inte riktigt köpa en hoj för 65k innan jag ens hunnit provsitta den i butiken.
 
Nej tack. 28 hk är alldeles för lite för grus/asfalt. Kanske räcker för en nybörjare i skogen, men där är fjädringen är alldeles för soft om man inte väger max 60 kg.
 
Samma effekt som för 30 år sedan. På en 125a!
Nej bara att parkera framför containern för metall på återbruket, dra upp stödet och sen en liten knuff och Newton sköter resten.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Visst är det avgörande viktigt med mycket kubik och hästar. Desto roligare då att sätta av gubbar med dessa åsikter med min wr250R. Sedan fråga varför de inte använder sina viktiga hästkrafter.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Visst är det avgörande viktigt med mycket kubik och hästar. Desto roligare då att sätta av gubbar med dessa åsikter med min wr250R. Sedan fråga varför de inte använder sina viktiga hästkrafter.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Nu var det väl grus /asfalt som var nämnt i det svaret och där är inte en wr250 mycket att flytta grus med , ja jo jag har kört en sån och även haft efter och att vänta in nån i varje vägval om det är grusvägunderhåll är inte kul ens en 250 är fin på mindre Stig och inte brett och fort på grus
450-500 och uppåt då har du nåt att flytta grus med en exc 350 tycker jag själv är för liten då jag kör aktivt och inte puttrar om jag kör grus , på sidan av grus däremot är wr:en trevligare
 
Samma effekt som för 30 år sedan. På en 125a!
Nej bara att parkera framför containern för metall på återbruket, dra upp stödet och sen en liten knuff och Newton sköter resten.
För enduro och grusåka så är den nog inte särskilt upphetsande, och en 125a tvåtakt hade varit mycket roligare.
Som ett billigt alternativ för att pendla till och från jobb under de flesta månaderna på året så hade den här varit ljusår bättre än en 125a tvåtakt dock, har övervägt liknande själv för just det ändamålet.
Men hoj ska ju vara kul så jag hade ändå köpt 125an och knutit näven i fickan över underhållet på den, men man hade haft ett tält i brallan varje gång man kom fram till sin slutdestination och det är svårt att sätta ett pris på det.
 
Nu är jag ju inte hästkraftsfixerad, det är för mig självklart att en hoj för grusåka är mer körbar med en fyrtaktare jämfört med en 125cc högvarvig tvåtaktare. Men detta vad Honda presenterat är pinsam gammal skåpmat. En DR 350 gav 30 hästar 1990, en luftkyld förgasarmotor!
Det är rent bedrövligt att inte Honda kommit längre!
 
Effekten är väl en sak när de säljer en 450 också men att Honda snålat in på fjädringen är verkligen dumsnålt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Om jag jämför CRF300L med min 51 år gamla BSA.
Hondan 3 kg lättare, 2 dL mindre tank, 1/2 kW mindre effekt.
7 cm mer markfrigång och 7 cm högre sitthöjd. Lägre bensinförbrukning.
Bättre fjädring, ABS och elstart.
Troligen mer driftsäker.
Sitthöjden gör att det inte är aktuellt att byta.
 
Effekten är väl en sak när de säljer en 450 också men att Honda snålat in på fjädringen är verkligen dumsnålt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Så fjädringen på 450L är undermålig?
Eller menar du på 300L?
Har inte kört ngn av de cyklarna men testen i MC-Nytt(?) mot 701 gav ju vid hand att 450L i ostrypt utförande var en högst trevlig bekantskap!
 
Så fjädringen på 450L är undermålig?
Eller menar du på 300L?
Har inte kört ngn av de cyklarna men testen i MC-Nytt(?) mot 701 gav ju vid hand att 450L i ostrypt utförande var en högst trevlig bekantskap!

Tråden handlar om 300L så det var den jag menade….
Det är väl nån på ekonomiavdelningen som tyckte det var en bra ide att snåla in på fjädringen. Ingen verkar nöjd med den i alla fall. Gissar att prisökningen skulle ligga på 5-7000 kr för en fabriksmonterad fjädring från tex crf250x


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:
sedan verkar alla handlare ha en leveransavgift på 400€ (skriva papper och skruva på styret?)
Hehe, ja det där har jag hittat en omväg kring. Köpet av min KLX230 gick relativt smidigt till, Stefan på Probike gav mig t o m rabatt då det var "demohoj", som endast jag hade provkört.

Min KTM 350 EXF blev lite knorrigare, just för att PRISET på lappen inte riktigt var priset jag skulle betala. Men då sa jag till Joachim, precis som jag sa till Stefan, "Om jag betalar dig 112kkr, får jag ta hojen med mig hem?"

Efter lite knorrande, men ändå en förstående blick, betalade jag priset på lappen, utan dom extra 1500 kr i BS-avgift, hojen fick pumpade däck, blev tydligen urproppad (avgasröret), och fick dessutom ett par backspeglar. Vi gjorde transaktionen, papperna fylldes i och sen rullade jag på E4an hem. Förvisso kom det räkningar efteråt som skatt och försäkring, men så blir det ju med allt motorrull man köper.
 
Hehe, ja det där har jag hittat en omväg kring. Köpet av min KLX230 gick relativt smidigt till, Stefan på Probike gav mig t o m rabatt då det var "demohoj", som endast jag hade provkört.

Min KTM 350 EXF blev lite knorrigare, just för att PRISET på lappen inte riktigt var priset jag skulle betala. Men då sa jag till Joachim, precis som jag sa till Stefan, "Om jag betalar dig 112kkr, får jag ta hojen med mig hem?"

Efter lite knorrande, men ändå en förstående blick, betalade jag priset på lappen, utan dom extra 1500 kr i BS-avgift, hojen fick pumpade däck, blev tydligen urproppad (avgasröret), och fick dessutom ett par backspeglar. Vi gjorde transaktionen, papperna fylldes i och sen rullade jag på E4an hem. Förvisso kom det räkningar efteråt som skatt och försäkring, men så blir det ju med allt motorrull man köper.


Jag har köpt många motorcyklar men aldrig betalat fullt listpris. Givetvis finns det prutmån om man köper utan inbyte.

Om min lokala handlare skulle försöka ta leverans avgift på att sälja enduro cykel så skulle han inte få sälja många.
Folk som bor i storstaden skulle tjäna mycket pengar på att åka en bit och köpa cykel. Mindre butiker är mer måna om kunden och ger bättre pris/service
 
Jamen så är det väl? Man tittar på *prislappen* när man handlar hoj. Ingenstans står det "Plus admin-avgifter .." osv, eller? (Jag kanske är lite grön i sekten ... )

Det är fräckt att göra så av en affär. Jag var beredd att avbryta affären med argumentet att känner mig "aningens BLÅST nu, tack". Jag menar, vem gör så år 2021 i sverige? Det är zigernartaktik, hästhandlare på 30-talet.

Jag tar mina beslut baserat på just prislappen. När jag sitter och myser på min potentiellt blivande hoj i affären så frågar jag alltid "Om jag betalar dig ____ kr, kan jag köra hem hojen direkt?" Och dom svarar alltid "Ja". Skatt & försäkring VET jag tillkommer i efterhand. Skulle säljaren sedan knorra om mer pengar skulle jag bara visa ett foto på prislappen, så tar vi det därifrån.
 
Ingen erfarenhet av just 300 men ägde o körde en crf250L ett tag.
Nu kanske 300:an är uppdaterad och starkare men 250 var ett blekt budget försök att få ut en rätt oduglig offroad på marknaden.
På asfalt som pendlar moppe kanske den kan duga men inte mer.
Tung,slö,dålig fjädring osv.
anledningen till att jag ägde en sådan var en kompis behövde bli av med den snabbt.
jag sålde den också snabbt i min tur..
Detta var en av dom tidiga årsmodellerna (2016?) som var betydligt billigare än vad dom begär nu men prisvärt var det inte iaf.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top