Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väldigt svårt, det är därför jag skriver i # 55För att mäta så låga resistanser (0.12 -> 0.18 Ω) behöver man antingen en väldigt bra multimeter, eller ett spänningsaggregat med strömbegränsning och en mer normal multimeter.
Mät motståndet mellan
L1 och L2, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L1 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L2 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
är alla motstånden låga, inget avbrott, OK
och nästa steg är kontroll högt motstånd
Räcker det inte med att prova att starta hojen ? Startar hojen är batteriet OK ?Den obelastade spänningen säger väldigt lite om ett startbatteris förmåga.
Här är en bättre metod:
1. Ladda batteriet fullt.
2. Vänta 24h.
3. Mät batterispänningen när startmotorn går.*
*Om motorn är väldigt lättstartad, kan det vara svårt att hinna läsa av multimetern.
Då kan man göra som så:
Prova att köra startmotorn med nödstoppet i läge Off, det finns hojar som tillåter dig att göra det, om inte, koppla ur bränslepumpen.
Startar inte hojen är batteriet inte OK ?
För visst kan man mäta spänningen under start, lättast om hojen inte startar. Jag gjorde det på SV650S våren 2010. För startmotorn gick runt men den startade inte. Och spänningen var ca 10 VDC med startmotorn igång. SV650S startade inte. Sedan satte jag batteriet på laddning (som mätt 12,9 Volt innan startförsöket, Biltema underhållsfritt batteri #) och några timmar senare startade motorn utan problem.
# Det här gjorde att jag började ifrågasätta "ett batteri är fulladdat vid 12,8 Volt eller högre och insåg så småningom att på billiga batterier som biltemas underhållsfria har man ökat billig svavelsyra koncentrationen för bättre prestanda med mindre dyrt bly och resultatet är högre batterispänning och 12,9 Volt är ett urladdat "biltema underhållsfritt", laddat gärna 13,0 eller 13,1 eller tom 13,2 Volt ett dygn efter laddning. Då är det laddat.
Last edited: