2019 R6 blixt från klar himmel! wtf?

För att mäta så låga resistanser (0.12 -> 0.18 Ω) behöver man antingen en väldigt bra multimeter, eller ett spänningsaggregat med strömbegränsning och en mer normal multimeter.
Det är väldigt svårt, det är därför jag skriver i # 55
Mät motståndet mellan
L1 och L2, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L1 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L2 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
är alla motstånden låga, inget avbrott, OK
och nästa steg är kontroll högt motstånd
Den obelastade spänningen säger väldigt lite om ett startbatteris förmåga.
Här är en bättre metod:

1. Ladda batteriet fullt.
2. Vänta 24h.
3. Mät batterispänningen när startmotorn går.*

*Om motorn är väldigt lättstartad, kan det vara svårt att hinna läsa av multimetern.
Då kan man göra som så:
Prova att köra startmotorn med nödstoppet i läge Off, det finns hojar som tillåter dig att göra det, om inte, koppla ur bränslepumpen.
Räcker det inte med att prova att starta hojen ? Startar hojen är batteriet OK ?
Startar inte hojen är batteriet inte OK ?
För visst kan man mäta spänningen under start, lättast om hojen inte startar. Jag gjorde det på SV650S våren 2010. För startmotorn gick runt men den startade inte. Och spänningen var ca 10 VDC med startmotorn igång. SV650S startade inte. Sedan satte jag batteriet på laddning (som mätt 12,9 Volt innan startförsöket, Biltema underhållsfritt batteri #) och några timmar senare startade motorn utan problem.
# Det här gjorde att jag började ifrågasätta "ett batteri är fulladdat vid 12,8 Volt eller högre och insåg så småningom att på billiga batterier som biltemas underhållsfria har man ökat billig svavelsyra koncentrationen för bättre prestanda med mindre dyrt bly och resultatet är högre batterispänning och 12,9 Volt är ett urladdat "biltema underhållsfritt", laddat gärna 13,0 eller 13,1 eller tom 13,2 Volt ett dygn efter laddning. Då är det laddat.
 
Last edited:
Jag tycker att det finns ett värde i att veta hur stor marginal man har.
Vilken är lägsta spänning för hojen ska starta ? För vet man inte lägsta spänning för hojen ska starta så är det ju svårt veta vilken marginal man har när man ser x,y Volt som lägst på Multimetern under startförsöket.
Var hittar man lägsta startspänningsvärde för 2019 Yamaha R6, GSX1300R 2008 ?
Har du någon länk ?
 
Ditt batteri är kass.
Köp ett nytt = problemet löst.
Hade tyvärr samma erfarenhet från en av mina snöskotrar i år.
Ett år gammalt kvalitetsbatteri som hade det fenomenet, och jag fick ett nytt vilket löste problemet.
Alla dina symtom tyder på det.
 
Vilken är lägsta spänning för hojen ska starta ? För vet man inte lägsta spänning för hojen ska starta så är det ju svårt veta vilken marginal man har när man ser x,y Volt som lägst på Multimetern under startförsöket...
Hedenhöshojar kan starta även om spänningen går ner till 9.0 V.
På moderna hojar, med en massa datorer i, bör inte spänningen gå under 10.5 V.
 
Hedenhöshojar kan starta även om spänningen går ner till 9.0 V.
På moderna hojar, med en massa datorer i, bör inte spänningen gå under 10.5 V.
På min BMW R60 tog jag bort batteriet och satte dit en kondensator. Den startade ändå (0V).
Har du någon länk till det här med 10,5 Volt ?
 
På min BMW R60 tog jag bort batteriet och satte dit en kondensator. Den startade ändå (0V).
Har du någon länk till det här med 10,5 Volt ?
Magnettändning på din R60?
(eller en generator som laddar vid låg rpm)

Modernare tändsystem med CDI-box kan ju kräva en viss spänning (och effekt) för att funka.
(Men detta visste du ju redan ;) ).
 
Magnettändning på din R60?
(eller en generator som laddar vid låg rpm)

Modernare tändsystem med CDI-box kan ju kräva en viss spänning (och effekt) för att funka.
(Men detta visste du ju redan ;) ).
Magnettändning på R60 !
 
Många av mina japanska farkoster av moderna snitt (med insprutning) går att starta även om batteriet är dött/bortplockat.
Antingen med dragstart eller kick.
Två till tre kick så är den igång, utan att batteriet är med i bilden.
Så det kan fungera även på en modern farkost, likväl som vissa säker inte klarar av att starta utan batteri.
 
*Om motorn är väldigt lättstartad, kan det vara svårt att hinna läsa av multimetern.
Då kan man göra som så:
Prova att köra startmotorn med nödstoppet i läge Off, det finns hojar som tillåter dig att göra det, om inte, koppla ur bränslepumpen.
Samma snubbe som i videon jag postade, demonstrerar det i en annan video.
Så det kanske jag klarar av att kaxa upp mig till och provar.

En fantastisk sak med de trådar jag startat och bett om hjälp här på sporthoj är att man lär sig så mycket även av 'off-topic' berättelser och snack och anekdoter om saker som, kanske inte är direkt relevant för 'tråd-situationen' men relevant för det större ämnet 'tråd-situationen' rör vid.
Återigen, tack faan allihopen! Jag är bortrest ett tag men skall försöka uppdatera här när problemet är löst/borta/värre eller försvann pga nytt batteri eller nåt. :D
:hojraket :shrules
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top