2019 R6 blixt från klar himmel! wtf?

Uppdatering #5
Varit ute och kört en bit och borde givetvis ha tagit med multimetern och stannat på nåt industriområde och varvat och mätt där folk inte ligger och sover..
Eftersom jag hade den hemma och inte vill väcka grannarna kl 4 på morgon så blev det endast en tomgångsmätning med lyset på.
Växlande mellan 13,97 och 14,2V...
Så nu fattar jag ingenting. Jag skall mäta vid olika varvtal, som tidigare föreslaget, på fredag kväll och se vad som visas.
#alltgårjupåelektricitet #sömn
Då är det förmodligen inget fel på laddningen i hojen. Batteriet var bara urladdat när du fick problem. Skit i detta nu, ut och kör och var glad. Skulle batteriet krångla igen under säsongen så köp ett nytt.
:)
Gober
 
Uppdatering #5
Varit ute och kört en bit och borde givetvis ha tagit med multimetern och stannat på nåt industriområde och varvat och mätt där folk inte ligger och sover..
Eftersom jag hade den hemma och inte vill väcka grannarna kl 4 på morgon så blev det endast en tomgångsmätning med lyset på.
Växlande mellan 13,97 och 14,2V...
Så nu fattar jag ingenting. Jag skall mäta vid olika varvtal, som tidigare föreslaget, på fredag kväll och se vad som visas.
#alltgårjupåelektricitet #sömn
Växlande mellan 13,97 och 14,2V...med lyset på vid tomgång är inte något som väcker alarmklockan i mig.
Den ser ju ut att ladda normalt. Frågan är vad som händer vid högre varvtal. Det finns ju risken att när varvet ökar tar någon av de tre kortslutningsanordningarna som används för att begränsa batterispänningen i Shuntregulatorer och hänger sig. Vill man ha koll så är en lösning 12volt uttag "Cigguttag" vid styret kopplat direkt till batteriet med säkring vid batteriet i Plusledning och en "Cigguttags" Voltmeter så man kan se vad som händer när man är ute och kör.
Ciggutttag: Har själv använt sån här fäst vid styret, batteriklämmorna bortklippta och sladden för längd bort till batteriet.
Voltmeter: Om du kopplar batteriet till batteriladdaren (Vilken batteriladdare har du ?)
vilken spänning har du 12 timmar senare ?
Det Yuasabatteri jag hängde en laddare på igår för laddning och sedan tog bort laddaren från har idag på morgonen spänningen 12,85 Volt. Efter stått utan laddning i 12 timmar drygt.
Det enda som talar för kass laddning är just nu dina uppmätta 12,5 Volt.
Annars är det som jag redan skrivit att mäta med Multimeter och kolla batterispänningen med tänd belysning vid lite olika varvtal. För dina 12,5 Volt batterispänning är inte OK.
 
Last edited:
Orsaken att man måste kolla vid olika varvtal är att strömmarna i elektronik ändras med temperaturen. I Diagrammet minskar nödvändig Gateström Igt från 1(=100% av nominellt värde) vid 25°C till ca 0,4 (=40%) vid 120°C. Det här betyder att nått som fungerar vid lågt varvtal kanske krånglar vid högre varvtal. Tyristorer som används som Shuntregulatorer behöver en viss tid för att slå ifrån. Och den tiden ökar med ökande temperatur. Och med högre varvtal minskar tiden som tyristorn har att slå ifrån. Det finns alltså en risk att vid högre varvtal går shuntregulatorn in vid för hög batterispänning och då sjunker batterispänningen men shuntregulatorn slår inte ifrån. Utan fortsätter kortsluta en Fas på 3-fas generatorn Vilket innebär att batteriet laddas dåligt. I Värsta fall hänger sig alla tre shuntregulatorerna och laddningen upphör helt vid högre varvtal och högre tempertaur.
(Och hojen behöver en ny Likriktare-Spänningsregulator för få fungerande laddning.)

1747400400869.png
Diagrammet ovan är från det här databladet
1747401262089.png
 
Orsaken att man måste kolla vid olika varvtal är att strömmarna i elektronik ändras med temperaturen. I Diagrammet minskar nödvändig Gateström Igt från 1(=100% av nominellt
...
laddningen upphör helt vid högre varvtal och högre tempertaur.
(Och hojen behöver en ny Likriktare-Spänningsregulator för få fungerande laddning.)
Bara för att kolla om jag verkligen hängt med; Likriktare-Spänningsregulator aka rectumfrier
Sista posten är över mina minimala electricitets-kunskaper men jag tror att jag hänger med i resonemanget. :va:rodnar
#tror #lär #intressant
Då är det förmodligen inget fel på laddningen i hojen. Batteriet var bara urladdat när du fick problem. Skit i detta nu, ut och kör och var glad. Skulle batteriet krångla igen under säsongen så köp ett nytt.
:)
Gober
Jag hoppas du har rätt. Och hoppet sägs vara det sista som dör...

@Comeback : Laddaren är en sån här:
Jag kopplade in 'snabbkopplingen' igen efter att borttagning inte ändrade något och du kom med tipset om att mäta i snabbkopplingen. Sadeln sitter ju med två bultar, inte med en nyckelvridning, och blev väldigt tradigt att skruva av och på...
Jag skall mäta vid olika varvtal och återkommer med det.
Jag som aldrig hållit på med el/elektronik, och knappt kan löda ihop en avklippt förlängningssladd, har lärt mig massor av all fantastisk hjälp jag fått i den här tråden.
Tack Allihopa! Och håll gärna tummarna att @Gober har rätt.
@iceice @Ulvhamne @Comeback och alla andra som passerat förbi.
:hojraket :shrules
 
Bara för att kolla om jag verkligen hängt med; Likriktare-Spänningsregulator aka rectumfrier
Sista posten är över mina minimala electricitets-kunskaper men jag tror att jag hänger med i resonemanget. :va:rodnar
#tror #lär #intressant

Jag hoppas du har rätt. Och hoppet sägs vara det sista som dör...

@Comeback : Laddaren är en sån här:
Jag kopplade in 'snabbkopplingen' igen efter att borttagning inte ändrade något och du kom med tipset om att mäta i snabbkopplingen. Sadeln sitter ju med två bultar, inte med en nyckelvridning, och blev väldigt tradigt att skruva av och på...
Jag skall mäta vid olika varvtal och återkommer med det.
Jag som aldrig hållit på med el/elektronik, och knappt kan löda ihop en avklippt förlängningssladd, har lärt mig massor av all fantastisk hjälp jag fått i den här tråden.
Tack Allihopa! Och håll gärna tummarna att @Gober har rätt.
@iceice @Ulvhamne @Comeback och alla andra som passerat förbi.
:hojraket :shrules
Då har du ju en bra batteriladdare !#
:)
Som kommer ladda batteriet ordentligt upp mot 14,4 Volt innan det avbryter laddning..och lägger sig på 13,6 Volt för underhållsladdning.
Och då blir dina uppmätta 12,5 Volt ännu märkligare.
Laddar hojen 100%-tigt skulle du aldrig kunna mäta 12,5 Volt batterispänning !
Det borde alltid vara 12,7 Volt eller högre upp mot 13,0 Volt direkt efter du kört en tur med hojen.
#Citat: Once connected, the Optimate 2 Duo will initially check that the connections are correct and report back with an error light if the positive and negative leads are incorrectly fitted. Assuming that you have connected the charger correctly (don't laugh, I once had a charger that had the red clamp incorrectly crimped on to the negative lead), the charger will slowly ramp up the charging voltage from 4V (for heavily discharged batteries) to an intermittent charge of 14.4V (signified by an amber light on the front of the unit). During this phase, the intermitted charging allows the unit to check for inconsistent charge retention, and report back any faults found via the red error light. All being well with the battery, the charger will then drop into a maintenance phase (indicated by a green light) with the input voltage being around 13.6V, keeping the battery in optimum condition for use. The battery can be left in this maintenance phase indefinitely without damage.
slut citat
 
Last edited:
Om spänningen ”fladdrar” så skulle jag misstänka batteriet.
Ett friskt batteri är som en buffert för spänningen, och förhindrar snabba variationer.
Med ett friskt batteri menar jag ett batteri som utan problem startar hojen. På Sprint RS hade jag i varje fall under säsongen först ett friskt nytt Biltema och sedan ett Yuasa från mds i UK.
Men generatorn på Sprint RS 2001 är av den "äldre biltypen" dvs en likströmsrotor som matas via två släpringar med likström från regulatorn. Och ju mer ström man använder (Läs lyse) dessto mer likström behöver rotorn och när man slår av helljuset så behövs mindre ström.
Men rotorn är ju magnetiserad så det tar några sekunder innan den anpassat sig till det lägre strömbehovet. Och tvärtom. Jag hade en Voltmeter i Cigguttaget framme vid styret och normalt låg batterispänningen (efter jag uppgraderat Lucas elektriska med mer kabelarea) på 14,3 Volt.
Men när jag slog på helljuset sjönk spänningen under några sekunder till 14,1 Volt innan det åter blev 14,3 Volt. Och när jag slog av helljuset så steg spänningen under några sekunder till 14,5 Volt innan den sjönk till 14,3 Volt.
Min slutsats är att ett friskt MC-batteri inte stabiliserar spänningen.
Utan spänningen styrs direkt av MC-regulatorn.
På GSX1300R med den idag vanliga MC Permanentmagnetrotorn och Suzuki Likriktare-Regulator så ligger batterispänningen konstant på 14,3 Volt ingen påverkan när helljuset släcks och tänds.
Så ska jag dra någon slutsats av att spänningen fladdrar på kaninfaan's R6:a så är den slutsatsen för min del:
Fel på regulatorn eller glappkontakt någonstans.
Är Polskorna på batteriet dragna ? Bly är mjukt och kan sätta sig med tiden.
 
Som många skrivit: Ett dåligt batteri är grundorsak till säkert 90% av alla upplevda fel vad gäller startproblem, ABS och/eller laddning. Eftersom MC på våra breddgrader innebär få mil och många månaders stillestånd så är det inte optimalt för batterier som ofta självurladdas eller så finns det någon liten strömtjuv i systemet…

Ett nytt kvalitetsbatteri är ofta en bra åtgärd och det brukar lösa saken. :)


Med vänlig hälsning,
 
Som många skrivit: Ett dåligt batteri är grundorsak till säkert 90% av alla upplevda fel vad gäller startproblem, ABS och/eller laddning. Eftersom MC på våra breddgrader innebär få mil och många månaders stillestånd så är det inte optimalt för batterier som ofta självurladdas eller så finns det någon liten strömtjuv i systemet…

Ett nytt kvalitetsbatteri är ofta en bra åtgärd och det brukar lösa saken. :)


Med vänlig hälsning,
Strömtjuv tror jag på men ett friskt batteri som startar hojen hemma har inte blivit ett gammalt batteri som inte startar hojen igen efter man stannat för tex tanka efter någon timmes körning.
Ett enkelt sätt kolla om laddningen fungerar är att mäta batterispänningen hemma en dag efter att batteriet laddats med i det här fallet kaninfaan's Optimate.
Då en dag efter laddaren togs bort har batterispänningen sjunkit och stabiliserats.
Den är på ett Yuasa i området 12,7-12.9 Volt (I varje fall på mina två Yuasa)
Startar nu hojen så är batteriet friskt. (Definitionen av friskt batteri är att hojen startar)
Kör sedan en sväng med hojen och mät batterispänningen hemma igen direkt efter hojen stängts av med tändningsnyckeln.
Batterispänningen ska då vara betydligt högre än vad batterispänningen var när man körde hemifrån.
Om man slår av motorn med tändningsnyckeln som klipper lyset samtidigt.
Är batterispänningen lägre när man kommer hem än vad batterispänningen var när man mätte innan man körde hemifrån, ja då laddar inte hojen.
 
Uppdatering #6. Sorry om jag försvann. 'Livet'™️ kom emellan...
Steg den sakta till 14.20 V, för att sedan långsamt sjunka till 13.97 V, eller hoppade den till synes vilt inom det intervallet?
Jag upplevde att om jag koncentrerade mig på att hålla multimeterns 'mätstickor' (spröt?) stabilt så gavs ett stabilt värde. Nu mäter jag ju i snabbkopplingen och om man låter 'mätstickorna' 'ligga i hålen' så varierar mätvärdet med skakningarna.
#fwiw

Om spänningen ”fladdrar” så skulle jag misstänka batteriet.
Ett friskt batteri är som en buffert för spänningen, och förhindrar snabba variationer.
Någon annan sa något liknande så jag citerar mest för att markera att informationen är emottagen.

...
Är Polskorna på batteriet dragna ? Bly är mjukt och kan sätta sig med tiden.
Vad kvinnor från Polen har med mitt batteri att göra... :7peta
Skämt åsido så behöver jag nog en bild med pil på för att svara på den frågan. Läste i manualen att multimeterns 'mätstickor' inte fick stickas in uppifrån utan skulle stickas in 'framifrån' så det verkar ju kunna vara ganska petigt ibland.

Mätte vid olika varvtal och fick följande värden:
Tomgång (1500ish varv): 12,1
2000varv : 12,9 stigande till 14,2 stabilt.
4000varv: 13,7 V stabilt

Jag är ju, utan tvivel, den mest okunnige i denna tråd men jag skall ändå lägga fram ett förslag till problemet som gav mig panik och startade denna, för min del, väldigt lärorika tråd.
Pga ny hoj och sen vår så var jag och körde runt på parkeringar och vände, kände på positionen (som kräver ett helt annat sätt att ge styrkommando jmfrt med min RC390, intressant eftersom den känns lite R6-Light i övrigt), svängradie, 'lågfartsbana'-manövrar etc i två dagar på raken.
Hojen har ett 'fullt'-akrapovic-system som den skall vara ''om-mappad" med.
Om hojen i sig, eller 'om-mappningen' gör att den laddar dåligt på tomgång/låga-varv så kan de två dagarna med låga varv och start och stopp laddat ur batteriet.
När jag sen kör landsväg och kommer upp i fart/varv så "laddar systemet som det skall" och batteriet mäter 12,4V/12,5V när jag kommer hem, samma som när Optimate-laddaren visar Grönt.
Det 'låga' värdet indikerar att Batteriet börjar bli gammalt och kommer att behöva bytas snart?
Fråga, om ovanstående överhuvudtaget låter som ett rationellt resonemang; bör jag byta batteri så fort som möjligt eller 'slappna av och kör tills det inte funkar alls'?

Jag hittade igen https://www.yuasabatteries.com/resources/guides/ och skall läsa på det jag finner relevant.
#fwiw #n00b #tackfaan :shrules

och bara för att prova var jag ut och mätte. Multimetern visade 2,4V efter natten varpå jag kopplade in optimate-laddaren som lyste gult i 2-3sek (självtest) innan den lyste grönt och tyckte sig vara klar. Så batteriet toppar ut på 2,4V.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top