Uppdatering #6. Sorry om jag försvann. 'Livet'

kom emellan...
Steg den sakta till 14.20 V, för att sedan långsamt sjunka till 13.97 V, eller hoppade den till synes vilt inom det intervallet?
Jag upplevde att om jag koncentrerade mig på att hålla multimeterns 'mätstickor' (spröt?) stabilt så gavs ett stabilt värde. Nu mäter jag ju i snabbkopplingen och om man låter 'mätstickorna' 'ligga i hålen' så varierar mätvärdet med skakningarna.
#fwiw
Om spänningen ”fladdrar” så skulle jag misstänka batteriet.
Ett friskt batteri är som en buffert för spänningen, och förhindrar snabba variationer.
Någon annan sa något liknande så jag citerar mest för att markera att informationen är emottagen.
...
Är Polskorna på batteriet dragna ? Bly är mjukt och kan sätta sig med tiden.
Vad kvinnor från Polen har med mitt batteri att göra...

Skämt åsido så behöver jag nog en bild med pil på för att svara på den frågan. Läste i manualen att multimeterns 'mätstickor' inte fick stickas in uppifrån utan skulle stickas in 'framifrån' så det verkar ju kunna vara ganska petigt ibland.
Mätte vid olika varvtal och fick följande värden:
Tomgång (1500ish varv): 12,1
2000varv : 12,9 stigande till 14,2 stabilt.
4000varv: 13,7 V stabilt
Jag är ju, utan tvivel, den mest okunnige i denna tråd men jag skall ändå lägga fram ett förslag till problemet som gav mig panik och startade denna, för min del, väldigt lärorika tråd.
Pga ny hoj och sen vår så var jag och körde runt på parkeringar och vände, kände på positionen (som kräver ett helt annat sätt att ge styrkommando jmfrt med min RC390, intressant eftersom den känns lite R6-Light i övrigt), svängradie, 'lågfartsbana'-manövrar etc i två dagar på raken.
Hojen har ett 'fullt'-akrapovic-system som den skall vara ''om-mappad" med.
Om hojen i sig, eller 'om-mappningen' gör att den laddar dåligt på tomgång/låga-varv så kan de två dagarna med låga varv och start och stopp laddat ur batteriet.
När jag sen kör landsväg och kommer upp i fart/varv så "laddar systemet som det skall" och batteriet mäter 12,4V/12,5V när jag kommer hem, samma som när Optimate-laddaren visar Grönt.
Det 'låga' värdet indikerar att Batteriet börjar bli gammalt och kommer att behöva bytas snart?
Fråga, om ovanstående överhuvudtaget låter som ett rationellt resonemang; bör jag byta batteri så fort som möjligt eller 'slappna av och kör tills det inte funkar alls'?
Jag hittade igen
https://www.yuasabatteries.com/resources/guides/ och skall läsa på det jag finner relevant.
#fwiw #n00b #tackfaan
och bara för att prova var jag ut och mätte. Multimetern visade 2,4V efter natten varpå jag kopplade in optimate-laddaren som lyste gult i 2-3sek (självtest) innan den lyste grönt och tyckte sig vara klar. Så batteriet toppar ut på 2,4V.