2018 Ducati V4

Vilken bakram. Och ovanlig infästning i bakre cylinderparet och ramen.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2017-11-10 kl. 01.11.35.jpg
    Skärmavbild 2017-11-10 kl. 01.11.35.jpg
    90.5 KB · Visningar: 165
  • Skärmavbild 2017-11-10 kl. 01.11.41.jpg
    Skärmavbild 2017-11-10 kl. 01.11.41.jpg
    94.1 KB · Visningar: 144
Ja! Det är en monocoque, motorn är en bärande del, har varit så på alla 1199/1299 sedan den lanserades 2012, inget nytt..bara ramen ser lite annorlunda ut på en 1199, som en stor låda, den används även som luftburk. Se bild.zsb_carbonrahmen_101.JPG
 
Fin hoj, bara den är driftsäker o inte käkar stakar på löpande band som 1199an när den kom:(

Det jag undrar är hur det kan vara sån pris skillnad mellan S modellen o Specialen? Över 100 papp för ett Acra hel system o en fräst gaffelkrona...

Det är väl rätt så självklart varför de valde 1100 cm3? För den måste ju vara starkare än en 1299:a som är måttstocken. Undra då hur de gör när de skall släppa en V4a på 1000 cm3? Skall den varva 1000 varv mer för att kompensera för mindre slagvolym?? Och de där effekt siffrorna, hur mkt är det på slangen i verkliga livet??
215 hk samt 226 hk säger de nu, känns som höga siffror men sånt säljer nu..

Hallå Maximus,släng nu på wsbk gaffel,superkylare & reparto system på ditt gamla mög så kanske jag köper den.
Angående priset,helsystemet är över 50 sen har du dda+ plus en drös kolfibertjosan och då är du hemma.
 
Skillnaderna i ramkonstruktion mellan 1199/1299 och den nya V4:an visar att även Ducati till slut har förstått betydelsen av en lång "engine hanger" som främre motorfäste. Lätt att justera styvheten i flera riktningar, till skillnad mot den konstant överjävligt styva luftburks-variant som används på twinnen (som ju blev deras fall i MotoGP då VR skulle ta hem titeln åt dem och som är en stor del av orsaken till att det krävs rejält med fuskdelar om man vill ha en konkurrenskraftig hoj i WSB).
 
Det jag reagerar över är att "Designers" av konsumenthojar tycker Racekåporna är så fula.
Så dom måste "hitta på" en egen kåpa och sätta på hojen.
Varför måste konsumentkåpor ha hål för motorkåpor ? Så motorkåpan syns !
Varför kan inte motorkåpor ligga innanför konsumentkåpor som på racekåpor ?
Eller är det för att man i ABS inte kan göra en kåpa med Raceutseendet ?
Eller är det för att en Racekåpa i konsumenthastighet skulle steka förarens ben som falukorv i ugnen ?
https://www.google.se/search?q=Jorg...hXGQJoKHVh-AMIQ9QEILTAB#imgrc=vS3dE_CFBemUUM:
 
Last edited:
Håller med, förstår inte varför alla nya hojar inte ha någon magkåpa, nog fan måste det gå att bygga en katt som får plats i den?

Och som du säger att halva motorn syns.

Hur snyggt är det här egentligen? Ser ju ut som att halva hojen fattas..
leo_vince_factory_revoii_exhaust_system_bmws1000_rr20102012_titanium_750x750.jpg
 
Det jag reagerar över är att "Designers" av konsumenthojar tycker Racekåporna är så fula.
Så dom måste "hitta på" en egen kåpa och sätta på hojen.
Varför måste konsumentkåpor ha hål för motorkåpor ? Så motorkåpan syns !
Varför kan inte motorkåpor ligga innanför konsumentkåpor som på racekåpor ?
Eller är det för att man i ABS inte kan göra en kåpa med Raceutseendet ?
Eller är det för att en Racekåpa i konsumenthastighet skulle steka förarens ben som falukorv i ugnen ?
https://www.google.se/search?q=Jorg...hXGQJoKHVh-AMIQ9QEILTAB#imgrc=vS3dE_CFBemUUM:
Ha ha! Har alltid tänkt exakt samma sak!

:tummenupp
 
Håller med, förstår inte varför alla nya hojar inte ha någon magkåpa, nog fan måste det gå att bygga en katt som får plats i den?

Och som du säger att halva motorn syns.

Hur snyggt är det här egentligen? Ser ju ut som att halva hojen fattas..
Så sant. Kåpan ska förstås täcka hela sidan. Några bra skäl till att motorn ska synas?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2017-11-19 kl. 19.14.53.jpg
    Skärmavbild 2017-11-19 kl. 19.14.53.jpg
    90.8 KB · Visningar: 47
  • 1997-honda-nsr500-mick-doohan.jpg
    1997-honda-nsr500-mick-doohan.jpg
    233 KB · Visningar: 41
Så sant. Kåpan ska förstås täcka hela sidan. Några bra skäl till att motorn ska synas?

Har själv funderat på det och en anledning kanske är att det ska vara enkelt att fylla på/byta olja men man måste ju ändå ta bort kåpan för att tömma oljan.

Spara plast kan ju knappast vara anledningen?

Synd att hojarna för några år sen hade snyggare kåpor, då hade alla hojar magkåpor och motorn var helt täckt.

picture-4.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top