2017 MotoGP - försäsongstugg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man tittar på topp fyra till topp sex i WSB så erkänner de ju mer eller mindre att de hellre stannar på bra material i WSB, tjänar pengar och status på detta och därmed förblir stora fiskar i en liten damm. Är detta mer värt än att till varje pris försöka komma till den absolut bästa klassen, även om det innebär sämre placeringar...?
Jo, Baz låg väl ganska mycket bättre till i WSBK, han körde ju ifrån Tom Sykes emellanåt, nu ligger han och agerar eftertrupp i MotoGP.

För er som undrar över Abrahams nuvarande styrning så anser sig teamet ha stora problem med att få hjälp med utveckling av hojen. De ska tydligen vara något slags fabriksteam, men supporten från den aktuella fabriken är noll och intet. Teamet har därför sedan en tid tillbaka beslutat att byta till Aprilia inför nästa säsong.

Blir de någon sorts satellit-team till Aprilia då?
Har lite dålig koll på vilka team som ska köra vilket material, men blir de inte det första teamet förutom fabriksteamet som kör Aprilia då?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Nu när dammet kring MotoGP-platserna för nästa år lagt sig. Är det någon som har koll på hur lineupsen kommer att se ut i Moto2? Eller det kanske inte är i närheten av att vara färdigt? Vem tar t ex över MotoGP-grabbarnas styrningar?

Jag lägger upp en lista med teamen.

Paginas Amarillas HP 40 - Kalex
Fabio Quartararo [Moto3]
Edgar Pons

EG 0,0 Marc VDS - Kalex
Franco Morbidelli
Alex Marquez

Federal Oil Gresini Moto2 - Kalex
Jorge Navarro [Moto3]

Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
Takaaki Nakagami
Khairul Idham Pawi [Moto3]

Garage Plus Interwetten - Kalex
Tom Luthi

Car Expert Interwetten - Kalex
Iker Leucona
Jesko Raffin

AGR Team - Kalex
Johnny Hernandez

Red Bull KTM Ajo Motorsports - KTM
Brad Binder [Moto3]
Miguel Oliveira

Dynavolt Intact GP - Suter
Marcel Schrötter
Sandro Cortese

SpeedUP - SpeedUP
Simone Corsi
Axel Bassani

Forward Team - Kalex
Lorenzo Baldassarri
Luca Marini

Italtrans Racing Team - Kalex
Mattia Pasini
Andrea Locatelli [Moto3]

Sky Racing VR46 - Kalex
Francesco Bagnaia [Moto3]
Stefano Manzi

Kiefer Racing - Suter
Danny Kent
Dominic Aegerter

SAG Team - Kalex
Isaac Viñales

Teluru SAG Team - Kalex
Tetsuta Nagashima

Tasca Racing Scuderia - Kalex
Xavier Simeon

Teach 3 Racing - Tech 3
Xavi Vierge
Remy Gardner

Petronas Raceline Malaysia - Kalex
Hafizh Syahrin

RW Racing GP - Kalex
Axel Pons


Fortfarande stor dominans av Kalex till nästa år, men ändå kul att se Suter tillbaka och att KTM ger sig in i leken och att SpeedUP biter sig kvar. Personligen håller jag Franco Morbidelli som favorit till mästerskapet nästa år, men det är kanske ingen högoddsare direkt.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag skulle vara mer intresserad av det faktum att endast han och två andra i WSB har vunnit ett Moto2 race. Något som allmänt anses betyda att man har mycket mer talang än de losers som år efter år harvar runt i den gärsgårdsserie som WSB blivit.


Jag håller inte med dig i din sista kommentar. Personligen tycker jag att det ska bli mer spännande än någonsin att följa WSBK under kommande år. Laverty tillbaka, Hayden och Bradl i samma team på ny hoj. Lorenzo Savadori och VDM som up n' comers på bra material. Chaz Davies som aldrig sett bättre ut än nu, nu med Melandri som teamkollega (bra eller dåligt får tiden utvisa). Sykes och Rea bjuder alltid på bra racing.

Jag tycker sannerligen inte att WSBK är någon gärsgårdsserie, åtminstone inte ur underhållningsperspektiv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
WSB bjuder ofta på bra underhållning, men det hindrar inte att jag visst tycker att hela serien har gått rejält bakåt under de sista tio åren. Orsakerna till min åsikt är flera.

Dels förarmaterialet. Det råder ingen tvekan om att det bästa förarmaterialet och den bästa talangen finns i MotoGP. WSB har tyvärr utvecklats till återvinningsstationen där man hamnar då man inte längre får en styrning i MotoGP. Samtidigt är utbytet åt andra hållet snudd på obefintligt. Förutom Spies och Crutchlow har ingen i modern tid lyckats göra sig bofast inom topp tio eller ens varit aktuell för annat än tillfälliga inhopp i MotoGP.

Detta blir extremt tydligt då man talar med managers eller till och med föräldrar till talangfulla ungdomar. Man är livrädd för att hamna i Superstock, Supersport eller Superbike i valfritt mästerskap eftersom dessa anses som en återvändsgränd för den som vill till MotoGP. Man vill till varje pris att ens unge hamnar på en Moto3-hoj i det spanska mästerskapet eller i någon av de talangserier som finns lite överallt nuförtiden.

Dels ekonomin. Min känsla är att fabrikerna (förutom Kawasaki) mer eller mindre struntar i WSB i en direkt jämförelse med MotoGP. För tio år sedan hade Ducati ungefär lika mycket ingenjörer och lika mycket budget i båda projekt. I år är förhållandet ungefär 95/5 i MotoGP's favör. Kawasaki är dessutom den enda fabrik som har ett "riktigt" fabriksteam i WSB, något som ofta avspeglar sig i resultaten. Alla andra team är privata team med en bråkdel av den fabrikssupport som fanns för tio år sedan.

Dels de åtstramningar som gjorts och görs i reglementet. WSB har ju snudd på devalverats ned till det reglemente som Superstock en gång var, vilket gjort att en hel generation motorbyggare tappat intresse, slutat eller sysslar med annat (flera duktiga motorbyggare från WSB finns numera i Moto3).

Och framförallt det sätt man lägger upp mästerskapet på. Jag vet inte om man ska skylla på FIM, Dorna, bristen på arrangörer som ens vill ha en WSB-tävling eller på flatheten hos de deltagande teamen. Men hur i h-vete kan man arrangera ett världsmästerskap som tar sommaruppehåll i flera månader och som kör sista deltävlingen i Qatar...? Om Jerez WSB drar färre än tio tusen åskådare (en kollega som var där förra helgen beskrev stämningen som spöklik jämfört med Jerez MotoGP) så kommer Qatar att dra några hundra, i bästa fall. Vilken känsla för en nykorad världsmästare när han lyfter pokalen inför folktomma läktare...

Min förhoppning är att den nya Supersport 300 klassen kan konkurrera med Moto3-serierna om de bästa talangerna. Det kan ta några år, men om man kan få fram några sydostasiatiska talanger (där ekonomin sällan finns för en Moto3-styrning) så kanske man kan vända trenden och få fabrikanternas fulla intresse.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Paginas Amarillas HP 40 - Pons Vet ej

EG 0,0 Marc VDS Franco Morbidelli och Alex Marquez

Federal Oil Gresini Moto2 Jorge Navarro

Idemitsu Honda Takaaki Nakagami och en till, ännu ej konfirmerad

Interwetten Tom Luthi, Iker Leucona och någon till

AGR Team Vet ej

Ajo Motorsports Brad Binder och Miguel Oliveira

Dynavolt Intact GP Marcel Schrötter och Sandro Cortese

Leopard Racing Danny Kent och Dominique Aegaerter

SpeedUP Vet ej, QMMF-teamet lägger ner efter denna säsong

Forward Team Lorenzo Baldassarri och Luca Marini

Italtrans Racing Team Mattia Pasini 99% säkert och en till, ännu ej konfirmerad
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tack för insiktsfull input och info angående WSBK. För Moto2 petar jag in namnen i min lista.

Tråkigt att serien missköts så pass som den gör. Sommaruppehållet har jag också kliat mig i huvudet över. Varför behöver man semester från världens bästa jobb? Dessutom samtidigt som MotoGP.

Håller helt och fullt med om att det måste vara en tråkig och snudd på bisarr känsla att avsluta i Qatar utan publik.

Att ligan i sig inte producerar många förare till MotoGP har jag inget problem med, även om jag förstår ditt sätt att se på saken över en tioårsperiod. Kul att man ändå kan få se hyggliga förare i knallhårda kamper på annat material. Personligen brukar jag t om tycka att WSS-racen är de allra bästa, även om det rör sig om en talanglös pool.

På tal om något helt annat, hoppas jag få se finnen Nikki Tuuli i Moto2 inom snar framtid. Han har gjort några riktigt imponerande "inhopp" under de senaste WSS-racen. Såg Mika Kallio i hans box, så misstänker att kanske Ajo har ögonen på och skulle vilja hjälpa en landsman om möjlighet finns. Hade varit kul med åtminstone en nordbo i de högsta serierna!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Förutsatt att hojen håller tror jag nog de kommer hamna bättre än sist faktiskt.

Allting framför wild cards och Aprilia är en vinst :)
Hur långt har Aprilia kommit i år förresten? Förra året så var det väl bara en lite trimmad wsbk-moppe?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allting framför wild cards och Aprilia är en vinst :)
Hur långt har Aprilia kommit i år förresten? Förra året så var det väl bara en lite trimmad wsbk-moppe?

Det är ju en riktig prototyp de kör med i år, och de kommer väl in runt 10 nu så de har ju gjort en ganska rejäl resa i år. Ganska mycket i skymundan tycker jag. Tror nog att KTM kan ha lite svårt att slå Aprilia, men de bör ju klara av att slå Hernandez, Baz och de där som brukar ligga och harva sist i fältet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är ju en riktig prototyp de kör med i år, och de kommer väl in runt 10 nu så de har ju gjort en ganska rejäl resa i år. Ganska mycket i skymundan tycker jag. Tror nog att KTM kan ha lite svårt att slå Aprilia, men de bör ju klara av att slå Hernandez, Baz och de där som brukar ligga och harva sist i fältet.

Det har du rätt i. :)
Aprilia ligger konstant runt 10'de +-2 med en 7'de som bästa tror jag.
Känns som Suzuki förra året ungefär (möjligen snäppet sämre).
Kul om de kunde ta ett kliv till till nästa år. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har du rätt i. :)
Aprilia ligger konstant runt 10'de +-2 med en 7'de som bästa tror jag.
Känns som Suzuki förra året ungefär (möjligen snäppet sämre).
Kul om de kunde ta ett kliv till till nästa år. :tummenupp

Jo, och jag får nog påstå att Suzuki har haft ett par vassare förare på hojarna än Aprilia med. Suzukis fortsatta frammarsch har liksom låtit Aprilia arbeta på i det tysta, och de har ändå ett svårare jobb än vad Suzuki hade, eftersom att Ducati är bättre än när Suzuki kom in, samt att Aprilia dessutom har Suzuki att ta sig förbi med. Ska bli intressant att se vad Aprilia presterar 2017, och det ska bli lika intressant att se hur KTMen står sig, den är ju ett lite större avbrott från standard.
Jag hoppas på att Aprilia lyckas ta sig upp till top6-platser någorlunda regelbundet, och att Suzuki börjar premiera på podieplatser, tillsammans med Ducati, Yamaha och Honda. :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo, och jag får nog påstå att Suzuki har haft ett par vassare förare på hojarna än Aprilia med. Suzukis fortsatta frammarsch har liksom låtit Aprilia arbeta på i det tysta, och de har ändå ett svårare jobb än vad Suzuki hade, eftersom att Ducati är bättre än när Suzuki kom in, samt att Aprilia dessutom har Suzuki att ta sig förbi med. Ska bli intressant att se vad Aprilia presterar 2017, och det ska bli lika intressant att se hur KTMen står sig, den är ju ett lite större avbrott från standard.
Jag hoppas på att Aprilia lyckas ta sig upp till top6-platser någorlunda regelbundet, och att Suzuki börjar premiera på podieplatser, tillsammans med Ducati, Yamaha och Honda. :D

Jo, Suzuki-piloterna är nog snäppet värre än Aprilia-dito.
Tror 2xHonda, 2xYamma, 2xDucati,2xSuzuki och Cal kommer prenumerera på 1-9 nästa år.
Med ett par Tech-3'or och div Ducati-, Honda-satelliter blir det tufft för både Aprilia och KTM att slå sig in topp 10.
Om något av de teamen slår sig in topp 6 har man överträffat iaf mina förväntningar. :)
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Ser ut som att videopasset just blev ännu mer prisvärt än tidigare säsonger!



As next season only one type of VideoPass subscription is available, we are maintaining the 2016 Season prices and adding new features!

New 2017 subscription features:

Full Off-Season access
Free Multiscreen: View up to 4 camera feeds simultaneously, with 4 onboard cameras to choose from
Live Timing Lite*: Access to LiveTiming Lite, showing the most crucial information about the riders during the race, qualifying and practice.
HD video quality: Upgraded video quality to improve your VideoPass viewing experience.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ser ut som att videopasset just blev ännu mer prisvärt än tidigare säsonger!

I ren ilska sa jag upp Viasat motor när de blev en tenniskanal i somras. Provade under uppsägnings-tiden, det rabatterade videopasset för de återstående racen. Riktigt ovant med ickesvenska kommentatorer, för mig krävs koncentration under racen och ändå missar jag säkert hälften när det blir för tekniskt.

Trots det hostade jag idag upp € 99.95 för 2017 och känner mig helnöjd med det, även om jag inte tänker nörda ned mig i intervjuer hit och tekniskt tjafs dit. Det är ju € 40 billigare nu än... Tja, hur länge då?
Aja, nöjd som sagt! :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kommer låta auto-dragningen fixa 2017 också. :)
Har hittills kört vanliga men får nu multi för samma peng.:tummenupp
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fenati är en av förarna som supportas av VR46 Rider Academy. Ett hyfsat professionellt upplägg med fysisk träning såväl som körträning med deras instruktörer (bl.a. VR själv, Luca Cadalora och en av bröderna Gavira). Fenati har tydligen varit en "bad boy" en längre tid genom att missköta framförallt den fysiska träningen och priorotera livet som superstar före andra åtaganden och han har blivit uppmanad att ta tag i detta redan innan säsongen började.

Det som nu har gjort att bägaren runnit över är att han försöker förklara sina svajiga resultat med att hans crew chief och mekaniker är inkompetenta. Dels genom att säga det till dem själva, dels genom att också säga det till italiensk media.

Kanske början till slutet för denna idiot.

För att späda på just den soppan ytterligare skulle väl åtminstone enligt ryktet Fenati gett sig på Uccio, rossis personliga assistent . Detta skulle fått Rossis tålamod med Fenati att ramna! Sant eller falskt vettetusan .. hehe
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
För att späda på just den soppan ytterligare skulle väl åtminstone enligt ryktet Fenati gett sig på Uccio, rossis personliga assistent . Detta skulle fått Rossis tålamod med Fenati att ramna! Sant eller falskt vettetusan .. hehe

Står han helt utan kontrakt för 2017?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top