2017 MotoGP - försäsongstugg!

Ingen tvekan om att det testas saker.
Ganska stora skillnader individuellt idag mot igår.
I stort samma tider från 1:59.500 och upp båda dagarna.
Inte så tokigt på test ett med tanke på varvrekorden.
Fastest Lap DP 2015: 1:59.053
Circuit Record JLo 2015: 2:00.606
 
Har jag missat nåt eller varför är det ingen livesändning på förarna?

Det beror väl på hur du menar, men just nu är det ingen livesändning eftersom att det tog slut för några timmar sedan.
Annars så pratar de väl med en förare lite då och då under sändningen.
 
Det beror väl på hur du menar, men just nu är det ingen livesändning eftersom att det tog slut för några timmar sedan.
Annars så pratar de väl med en förare lite då och då under sändningen.

Det jag menar är att i hela sändningen fick man antingen se kommentatorerna tjöta, lite intervjuer eller gamla bilder på förare som körde. Jag ville se förarna inte kommentatorerna
 
Det jag menar är att i hela sändningen fick man antingen se kommentatorerna tjöta, lite intervjuer eller gamla bilder på förare som körde. Jag ville se förarna inte kommentatorerna

Ah, jaa..
Lite då och då var det väl nån dubbelbild med massor av bortkastad screen estate, på både kommentatorerna och lite hojkörning med.
 
Aprilian ser ju ut att vara där ducatin var för några år sedan, och suzukin var för ett eller två år sedan nu. Och KTMen ser ju ut att vara där Aprilian var förra året. Gillar att KTMs inställning är "Vi ska vinna!" :hihi
Ska bli intressant att följa den hojen, den är ju den mest annorlunda på gridden egentligen.
 
Känns meningslöst att dra några slutsatser efter testerna om topp 6 då regnet kom precis då alla skulle börja med att lägga ett snabbt varv.
De nya kan visa lite hur landet ligger tex. MV verkar ju kunna fylla JL:s skor, KTM har en bra bit kvar, AI verkar kunna utmana en del på sukkan och Bautista visar att han är en topp tio förare.

Gillar att Bautista är högt upp av någon oförklarlig anledning.

Sen tycker jag att man varken ska under eller övervärdera Stoners tider och prestationer. Han får göra något han älskar utan att göra mkt av det han hatar(media) plus att man måste väga in att han gör det helt utan press. Alla de andra förarna ska hinna prova och känna in alla nya delar och sen avgöra om de skall användas medans han bara ger sin åsikt och sen åker hem och kör lite mx.
Dock är det synd och skam att han inte tävlar i mgp.
 
Casey fucking Stoner. Kör 8 varv. Sätter en 5e bästa.
View attachment 435486

Alltså, om nån är en testförare så borde de la vara ute på banan å testa. Inte göra korta sprints för att försöka slå bästa tider. Vad är det de testar, hojen eller Stoners fömåga att hänga med i toppen dvs hans stolthet?

förmodar att han har kört mer en bara några få varv/dag..

Aja
 
Last edited:
Alltså, om nån är en testförare så borde de la vara ute på banan å testa. Inte göra korta sprints för att försöka slå bästa tider. Vad är det de testar, hojen eller Stoners fömåga att hänga med i toppen dvs hans stolthet?

förmodar att han har kört mer en bara några få varv/dag..

Aja

Tänk om du bara hade varit där och kunnat tala om för Ducati att de inte vet vad de pysslar med ;)
 
Alltså, om nån är en testförare så borde de la vara ute på banan å testa. Inte göra korta sprints för att försöka slå bästa tider. Vad är det de testar, hojen eller Stoners fömåga att hänga med i toppen dvs hans stolthet?

förmodar att han har kört mer en bara några få varv/dag..

Aja

Det finns ju saker som börjar bete sig illa först när man börjar närma sig gränsen, så visst finns det testvärde i att låta en snabb tok lägga några extra skitsnabba varv för att se vad som inte uppför sig rätt. Mängdtestning i skithöga hastigheter men ändå inte riktigt top-5-nivå får de ju med Pirro.
 
De vet nog, men vet vi inte vad de har för syften? Stoner storhet som testförare kan man fundera kring, är det optimalt med en kille som kan "ride around the problems", beror väl på om han trots/tack vare det kan ge bra feedback . Onekligen har han ett värde på ett annat sätt (också) då vi bara pratar Stoner och Ducati.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
De vet nog, men vet vi inte vad de har för syften? Stoner storhet som testförare kan man fundera kring, är det optimalt med en kille som kan "ride around the problems", beror väl på om han trots/tack vare det kan ge bra feedback . Onekligen har han ett värde på ett annat sätt (också) då vi bara pratar Stoner och Ducati.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hojen är ju fullsmetad med sensorer som kan berätta vad som händer med den också.
 
Tänk om du bara hade varit där och kunnat tala om för Ducati att de inte vet vad de pysslar med ;)

Men du ser la själv hur det ser ut, en testförare som tom står över någon dag att köra, om de sparar en dag till ett privat test eller så fine. Och när han väl går ut å kör så är det några fåtal varv, snacka om slösa bort testtillfället. Hur mycket test är det egentligen när de gör så, får han betalt per varv dvs ackord och Ducati måste snåla med hur mycket tid/varv de kan ge till Stoner? Känns som att Ducati har gett denna plats till Stoner som en slags PR jippo bara och inte för hjälpa hans team/märkes kollegor.

Spelar la ingen roll om de har sensorer å så, mer tid på sadeln blir ju mer data.
 
Last edited:
Men du ser la själv hur det ser ut, en testförare som tom står över någon dag att köra, om de sparar en dag till ett privat test eller så fine. Och när han väl går ut å kör så är det några fåtal varv, snacka om slösa bort testtillfället. Hur mycket test är det egentligen när de gör så, får han betalt per varv dvs ackord och Ducati måste snåla med hur mycket tid/varv de kan ge till Stoner? Känns som att Ducati har gett denna plats till Stoner som en slags PR jippo bara och inte för hjälpa hans team/märkes kollegor.

Spelar la ingen roll om de har sensorer å så, mer tid på sadeln blir ju mer data.

Det är inte omöjligt att de nyttjar honom som spanare i de sektorer där förare har problem så han kan stå och titta på hojen med för att kunna ge föraren tips. Det har han gjort förut med.
Bara för att han inte sitter i sadeln så behöver han inte vara oarbetsam.
Och om de fick de data de behövde på hans korta stint så är det onödigt att nöta ut fler av de 10 däcken de hade på att han körde fler varv. De har inte obegränsat med däck.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top