2016 Speedster

För att svara lite omvänt, det behövs inget startnummer för att söka MC-ID.

Ang MC-ID, Tänkte ringa Hans Brånalt, men tycker det är en aning sent just nu.

Ni som åker förgasar cyklar, vad har ni signerat på "TYP NR" när det gäller förgasare.

och kan någon förklara hur jag får fram slaglängden och cylinderdiametern !
Cylinder diametern känns liiiite sådär.. måste jag ta ner allt för att mäta.
Går det få fram ändå, eller har ni struntat i cylinder diameter uppf ? :va

http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_zx-6r_ninja_1999.php
(på bore and stroke, står det 66.0 x 43.8 mm) räknar man ut detta bara som det står.. eller är det bore som är 66.0 och stroke 43,8mm



Ankan!
 
Last edited:
Den mesta informationen du frågar efter finns på nätet om du inte har någon handbok på hojen.
 
Den mesta informationen du frågar efter finns på nätet om du inte har någon handbok på hojen.

Ja handbok vore bra det har jag inte. Har sökt på nätet. Som sagt jag hittade ju information jag länkade.. men jag kan inte riktigt tyda informationen eller vad att göra med den.. ska jag skriva 66.0 x 43.8 mm på slaglängd.. eller är det något man vill få ut av dom sifforrna tex.

Men som sagt vad att skriva på förgasar "typ nr" Resten kan jag nog klura ut själv.
 
Kan du inte få tag på info kan du i nödfall skippa den. Skulle det vara så att Svemo vill ha den kontaktar Håkan dig och ber dig komplettera. Jag har inte åkt förgasarhoj på 20 år och vet tyvärr inte mer än du vad de frågar efter just där.
 
Last edited:
A

http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_zx-6r_ninja_1999.php
(på bore and stroke, står det 66.0 x 43.8 mm) räknar man ut detta bara som det står.. eller är det bore som är 66.0 och stroke 43,8mm



Ankan!

Bore = Diameter
Sroke = Slaglängd

Sen finns det nån formel för att räkna utt vad det blir i total motorvolym.

Läste matte senast för 12 år sedan så detta är säkert åt helvete fel:
Diameter/2 = radie
radie*radie*pi= yta på cylindern, vi kallar den Y
Y*slaglängd, sen nånting (tror jag) så får du fram volymen på en cylinder.
Volymen på cylinder* antal cylindrar = motorstorlek
 
Ang MC-ID, Tänkte ringa Hans Brånalt, men tycker det är en aning sent just nu.

Ni som åker förgasar cyklar, vad har ni signerat på "TYP NR" när det gäller förgasare.

Åkte förgasare förra året.

Tror det är det här som är TYP NR och Förgasarstorlek:
Induction: 4 x 36mm Keihin CVKD36 carbs.

Storlek är då 36mm och TYP är Keihin

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_zx6r 00.htm

Är det fel så får du ett mail av Hans. Det fick jag när jag hade fyllt i ett motornummer som inte var ett motornummer.
 
Bore = Diameter
Sroke = Slaglängd

Sen finns det nån formel för att räkna utt vad det blir i total motorvolym.

Läste matte senast för 12 år sedan så detta är säkert åt helvete fel:
Diameter/2 = radie
radie*radie*pi= yta på cylindern, vi kallar den Y
Y*slaglängd, sen nånting (tror jag) så får du fram volymen på en cylinder.
Volymen på cylinder* antal cylindrar = motorstorlek

Okej..jag blir nog lite förvirrad.

Hittar bara cylindervolym överallt.. men är detta även slaglängd/slagvolym ? Vad jag läst mig till iaf.

Isåfall är jag nog rätt ute.

då det är 66.0mm * 43,8mm

så blir cylindervolymen på en cylinder 33*33*3,14*43,8 = 1497 72,348 =149cc
1497 72,348*4= 599089,392 =599cc

Nu blev det lite väl mycke tekniskt,ber om ursäkt för det borde kört i annan tråd.

Ang förgasar tjofräset hittade jag fram på svemos hemsida detta
"förgasarstorlek och typnummer gäller främst 2-taktare!"
Skönt.. då kan man gå vidare.
 
Last edited:
Turbotrotteln .. vad för båge ska du åka på ?
 
Såg det senare... vart lite ouppmärksam.

Jag kan hitta lite olika uppgifter som alla blir 599cc
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_zx6r 98.htm
där står det ju 64 x 46.6 mm vilket ju inte är samma som på den -99 länken.

Där var jag oupmärksam.. såg inte att det var en 99a.

Då är det bara räkna om !
Tack.

Volymen på en cylinder är diameter * slaglängd, eller på engelska bore * stroke.

yes!
 
Allt för att för--- röra till det lite :P

Har ju dålig koll på när dom ändrade förhållande med bore x stroke så det är en chansning :P
 
Då är det klart.

Poletten tror jag ramla ner nu..:lol

Bore(Cylinder diameter) X stroke (slaglängd) 64 x 46.6 mm Cylinderdiameter: 64mm och slaget 46,6mm

Varför skulle jag räkna ut något som redan var klart för !?!? :huvet:glömdet
Nu vet jag iaf om man bygger om hur man tar fram värdena.
 
Är det någon mer än jag som ska gå licenskursen i Linköping i helgen?
Jag lär väl vara den enda med svart/grå luftkyld Ducce så kom gärna fram och hälsa om ni är där!
 
Är det någon mer än jag som ska gå licenskursen i Linköping i helgen?
Jag lär väl vara den enda med svart/grå luftkyld Ducce så kom gärna fram och hälsa om ni är där!

Jag ska försöka mig på också! :-)
Orange/blå cbr 600.
 
Efter att ha fått hälften av kåporna medan resten är på bio blir det ingen träning utrikes för mig. Akterplatsen är min:rofl
 
Allt det teoretiska klart för säsongen -16 !:yoparty

Sista packningarna i toppen kom idag och rejs kåper !

Börjar ljusna mer och mer, hoppas man är klar innan Anderstorp och hunnit köra någon sväng innan.

Vore skönt med någon bantimme innan:gnissla
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top