2016 MotoGP: Octo British Grand Prix Silverstone

Lorre körde väl med nya chassit och nya svingarmen?

Tror inte han fick den chansen..

Lorenzo’s team-mate Valentino Rossi had been testing a new swingarm and chassis this weekend in Silverstone, however Lorenzo hadn’t been given either piece to test nor use this weekend by Yamaha, with him leaving for Ducati at the end of the 2016 season.

Funderar lite på det där med att det inte blir en bestraffning om man rejoinar banan efter en exkursion utan att ha skaffat sig en fördel. En fördel definieras ju som att man vunnit en eller flera placeringar, men när Marc var av banan första gången så kom han in på banan på sånt sätt att han fick en flackare vinkel i en kurva och därmed kanske hade kunnat hålla en högre hastighet.
Utan att vinna position skulle han därmed teoretiskt sett kunnat få en fördel vad gäller förutsättningarna inför en kurva, och därmed vinna en position efter han rejoinat.

Hur bedöms sånt, tro?

Nästan likartat det Sykes gjorde i WSBK förra året (har jag för mig) på Monza(?) där han passerade en person strax innan en kurva, missade totalt ingången och fick köra rakt och sen rejoinade i position före personen han körde om strax innan han gick av. Positionen vanns inte direkt av exkursionen, så han behövde inte lämna tillbaka den, om jag minns rätt.

En del av problematiken är såklart att allt fler banor har stora asfalterade avvåkningszoner. Hade han gjort något liknande på tex. Valencia förra året så hade han ju tappat hela fältet, om han öht lyckats hålla sig på hjulen.

Jag tycker Rossi har en poäng med utanför-banan-incidenten.
OM sådant tillåts kan man ju försöka sig på en vansinnesomkörning på ett ställe där man vet att en avåkning inte "kostar något".
Utan tvekan var MM för het detta race vilket också visade sig kosta.
Sen är det precis sådan racing jag vill se iofs. :)
Men kan gott tänka mig någon form av straff för återfalsförbrytare sas.

En del av problematiken är såklart att allt fler banor har stora asfalterade avvåkningszoner. Hade han gjort något liknande på tex. Valencia förra året så hade han ju tappat hela fältet, om han öht lyckats hålla sig på hjulen.
Han har väl gjort ett par sådana resor och visat sig vara högst kompetent på att hålla hojen på hjulen ute i leca-haven.
Jag tycker Rossi har en poäng med utanför-banan-incidenten.
OM sådant tillåts kan man ju försöka sig på en vansinnesomkörning på ett ställe där man vet att en avåkning inte "kostar något".
Utan tvekan var MM för het detta race vilket också visade sig kosta.
Sen är det precis sådan racing jag vill se iofs. :)
Men kan gott tänka mig någon form av straff för återfalsförbrytare sas.

Jo, återkommande exkursioner ut på escaper och tillhörande återkomst till race är ju ganska osnyggt. JAg tror nog faktiskt att RD redan nu skulle ta någon som gör det upprepade gånger i örat.

Jag förstår precis vad du menar. På ett fåtal ställen finns ju enorma asfalterade avåkningszoner där ett misstag inte innebär någon tidsförlust, förutsatt att man tillåts åka vid sidan om lite snyggt. Om sådant tillåts så kan ju en förare teoretiskt satsa järnet i en sådan kurva. Om satsningen inte går hem så åker han bara lite snyggt vid sidan om utan att tappa något. I fallet MM innebär det ju att han faktiskt gjorde ett misstag och åkte av banan, men ändå inte tappade något till DP och de som låg precis bakom.

Enligt mig lite taffligt av Race Direction. Flera Moto2-förare bestraffades ju med straffet "to drop one position" för "exceeding track limits in turn 3". Vill minnas att någon av dem dessutom fick tre sekunders tidstillägg för upprepade förseelser.

Jag uppfattar det så att de får tidstillägg om de gör det upprepade gånger, och får droppa position om de vunnit en eller fler som ett resultat av avåkningen. AEsp fick ju en sekunds tidstillägg pga upprepade förseelser.

Nu ser ju inte Marcs första avåkning (eller den andra för den delen, men där förlorade han stort på det) ut som ett "do-or-die för om jag åker av förlorar jag inget"-försök, men med den farten han kom in på banan och med den flackare vinkeln han fick på kurvan därefter så tyckte jag det såg ut som att han kunnat vinna mycket vad gäller utgångshastighet och därmed förutsättningar efter kurvan.
Nu körde han ju aldrig om där eller strax efter, så det var kanske därför de inte utfärdade nån bestraffning.

Lorre körde väl med nya chassit och nya svingarmen?

Vad jag hörde så fick Lorenzo testa nya svingen men inte nya chassit. På träningen verkar det som Lorre körde gamla chassit med nya svingen. Rossi var tveksam till nya svingen och körde en hoj med nytt chassi och gammal sving och den andra med gamla chassit och gamla svingen. Vad dom sen valde att racea på söndagen vet jag inte.

Enligt Autosport körde Lorenzo ett litet vågspel med hårdare fjädring som inte var testat innan racet. Det var inspirerat av fjolårsinställningen som funkade, men idén var inte perfekt.

Enligt Autosport körde Lorenzo ett litet vågspel med hårdare fjädring som inte var testat innan racet. Det var inspirerat av fjolårsinställningen som funkade, men idén var inte perfekt.

Japp, det stämmer. Den informationen kommer från Lorenzo själv i en av intervjuerna efter racet.

Ju mer man tänker på det ju osnyggare är det. Köra av banan ordentligt och inte förlora så mkt som en sekund

Har yamaha lämnat lorenzo åt sitt öde, tänkte på uppdateringar etc etc? Vill dom inte avslöja för mkt iom att han ändå skall lämna? Han står inte att känna igen även om om det har varit ovanligt många våtlopp men det kan väl inte bara vara vädrets fel:va

Jag tycker det känns som att Lorenzo har gett upp för säsongen och bara väntar in 2017. De har säkert skurit sig rejält mellan honom och Yamaha. Ser fram emot att se honom få stryk av Ianonne nästa år :hihi:näsblod

Jag tycker det känns som att Lorenzo har gett upp för säsongen och bara väntar in 2017. De har säkert skurit sig rejält mellan honom och Yamaha. Ser fram emot att se honom få stryk av Ianonne nästa år :hihi:näsblod

Ja, han sa själv i söndags att han skiter i resten av säsongen. Stort, verkligen stort agerat av lorenzo.....eller inte. I min bok kör man ända in i kaklet och visar upp lite sportsman-anda eller så borde han åtminstone bita ihop och avsluta säsongen snyggt så att han kan lämna yahama rakryggad. En väldigt talande bild.

image.jpg

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...