2016 MotoGP: Octo British Grand Prix Silverstone

OH JÄVLAR VILKET RACE! Valde att köra motorcyklar istället för att titta på motorcyklar denna eftermiddag så kollade racen precis nu. Håller med föregående talare vilken säsong! Sjuk fight om podiet, kul för Vinales, kul för Crutchlow och skönt att Marc körde av så Rossi fick vinna den kampen :tungan

Edit: Även om jag inte håller på Marquez var de riktigt kul att se att han antagligen tröttnat på allt tjöt om att safea för mästerskapet och gick all in idag.
 
Last edited:
Otvivelaktigt det intressantaste rejsen i år. Utfallet hedrar de ansvariga av omvandlingen till i år, mästerskapet lever som aldrig förr :tummenupp
 
Rossi och Marquez :kär
Eller mest Marquez kanske. Sjukt kul att han fick vara sig själv för ett race och att han inte gjorde en Ianonne och drog ned någon vid sina misstag. DET är Racing :fakta
 
Någon som sett om Zarco uttalat sig efter race?

Det finns nog inte så mycket han behöver uttala sig om. Han ska nog vara nöjd med att överhuvudtaget komma levandes ifrån Silverstone för man kan lugnt säga att hemmapubliken inte gillade detta tilltag...TV-bilderna är pinsamt uppenbara och det tycker även Race Direction, därför bestraffning medelst retroaktiv "ride through", alltså trettio sekunders tidstillägg efter målgång.

Man kan tycka att detta tilltag är lågt, eller att det bara är ett alternativt sätt att komma närmare en mästartitel. MotoGP har ju själva en "Safety Officer" som vunnit VM genom att sätta av både sig själv och sin värste konkurrent, så detta kanske ska ses som ett etablerat sätt...?
 
Det finns nog inte så mycket han behöver uttala sig om. Han ska nog vara nöjd med att överhuvudtaget komma levandes ifrån Silverstone för man kan lugnt säga att hemmapubliken inte gillade detta tilltag...TV-bilderna är pinsamt uppenbara och det tycker även Race Direction, därför bestraffning medelst retroaktiv "ride through", alltså trettio sekunders tidstillägg efter målgång.

Man kan tycka att detta tilltag är lågt, eller att det bara är ett alternativt sätt att komma närmare en mästartitel. MotoGP har ju själva en "Safety Officer" som vunnit VM genom att sätta av både sig själv och sin värste konkurrent, så detta kanske ska ses som ett etablerat sätt...?

Tja en ursäkt hade väl vart på sin plats iaf? Men att det skulle vara medvetet tror jag inte på.
 
Tja en ursäkt hade väl vart på sin plats iaf? Men att det skulle vara medvetet tror jag inte på.

Med den linjen han valde så hade han ju ingen chans att klara av kurvan... Tycker det ser värre ut än Iannones lite väl frekventa bowlande.
 
Riktigt kul för Vinales och att han gjorde i torrt för det var ingen tvekan om vem som var snabbast!

MM lyckades till sist vinna slaget mot VR men förlorade ändå kriget...

Är väldigt förvånad över JL som trots torra förhållanden inte klarar att prestera. Ska det verkligen behöva vara +25, soligt och vindstilla för att han ska vinna?
 
Ja, jäklar vilket race!

Men Zarco... Som sagt, att han kom levande därifrån efter att ha kapat hemmaföraren... :dummer
 
Last edited:
Är det motoreffekt suka lider av så dom bara funkar när det inte är bra fäste/lite kallare?
Hänger med sålänge de övriga stryper/spinner bort effekten men sen är det adjö?

Dom är ju bra med sålänge det är kalla morgonpass innan banan blivit varm/klibbig, men kanske är att de inte kan utnyttja mer fäste än så men effekten finns där?

Oavsett, han är förjävla vass iaf. när förhållandena är bra för sukan, tror många redan nu funderar på hur de ska kunna slå han nästa år...

Blir intressant att se hur länge han och Rossi är vänner nästa år......tror inte det dröjer, som längst till europa.
 
Är det motoreffekt suka lider av så dom bara funkar när det inte är bra fäste/lite kallare?
Hänger med sålänge de övriga stryper/spinner bort effekten men sen är det adjö?

Dom är ju bra med sålänge det är kalla morgonpass innan banan blivit varm/klibbig, men kanske är att de inte kan utnyttja mer fäste än så men effekten finns där?

Oavsett, han är förjävla vass iaf. när förhållandena är bra för sukan, tror många redan nu funderar på hur de ska kunna slå han nästa år...

Blir intressant att se hur länge han och Rossi är vänner nästa år......tror inte det dröjer, som längst till europa.

De har väl sagt att de har problem med fästet så fort det blir varmt, så även om de har tillräckligt med effekt så spelar det ingen roll för att bakhjulet spinner?
 
Skönt att höra mår bra och kör till helgen, blev lite rädd och fick lite flashbacks från Simoncelli och framför allt Luis Salom som jag såg live när han förolyckades.
 
Funderar lite på det där med att det inte blir en bestraffning om man rejoinar banan efter en exkursion utan att ha skaffat sig en fördel. En fördel definieras ju som att man vunnit en eller flera placeringar, men när Marc var av banan första gången så kom han in på banan på sånt sätt att han fick en flackare vinkel i en kurva och därmed kanske hade kunnat hålla en högre hastighet.
Utan att vinna position skulle han därmed teoretiskt sett kunnat få en fördel vad gäller förutsättningarna inför en kurva, och därmed vinna en position efter han rejoinat.

Hur bedöms sånt, tro?


Nästan likartat det Sykes gjorde i WSBK förra året (har jag för mig) på Monza(?) där han passerade en person strax innan en kurva, missade totalt ingången och fick köra rakt och sen rejoinade i position före personen han körde om strax innan han gick av. Positionen vanns inte direkt av exkursionen, så han behövde inte lämna tillbaka den, om jag minns rätt.
 
Jag förstår precis vad du menar. På ett fåtal ställen finns ju enorma asfalterade avåkningszoner där ett misstag inte innebär någon tidsförlust, förutsatt att man tillåts åka vid sidan om lite snyggt. Om sådant tillåts så kan ju en förare teoretiskt satsa järnet i en sådan kurva. Om satsningen inte går hem så åker han bara lite snyggt vid sidan om utan att tappa något. I fallet MM innebär det ju att han faktiskt gjorde ett misstag och åkte av banan, men ändå inte tappade något till DP och de som låg precis bakom.

Enligt mig lite taffligt av Race Direction. Flera Moto2-förare bestraffades ju med straffet "to drop one position" för "exceeding track limits in turn 3". Vill minnas att någon av dem dessutom fick tre sekunders tidstillägg för upprepade förseelser.
 
Jag förstår precis vad du menar. På ett fåtal ställen finns ju enorma asfalterade avåkningszoner där ett misstag inte innebär någon tidsförlust, förutsatt att man tillåts åka vid sidan om lite snyggt. Om sådant tillåts så kan ju en förare teoretiskt satsa järnet i en sådan kurva. Om satsningen inte går hem så åker han bara lite snyggt vid sidan om utan att tappa något. I fallet MM innebär det ju att han faktiskt gjorde ett misstag och åkte av banan, men ändå inte tappade något till DP och de som låg precis bakom.

Enligt mig lite taffligt av Race Direction. Flera Moto2-förare bestraffades ju med straffet "to drop one position" för "exceeding track limits in turn 3". Vill minnas att någon av dem dessutom fick tre sekunders tidstillägg för upprepade förseelser.

Har yamaha lämnat lorenzo åt sitt öde, tänkte på uppdateringar etc etc? Vill dom inte avslöja för mkt iom att han ändå skall lämna? Han står inte att känna igen även om om det har varit ovanligt många våtlopp men det kan väl inte bara vara vädrets fel:va
 
Känns som däcken onekligen höll bra i rejset ( utom möjligen för Redding, eller vad han höll på med? ) :tummenupp
 
Har yamaha lämnat lorenzo åt sitt öde, tänkte på uppdateringar etc etc? Vill dom inte avslöja för mkt iom att han ändå skall lämna? Han står inte att känna igen även om om det har varit ovanligt många våtlopp men det kan väl inte bara vara vädrets fel:va

Tycker också det är konstigt att han droppat så placeringsmässigt senaste race.
Kanske det skurit sig med mellan Lorre och hans yamaha-team......
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top