2012 års Yamaha R1 – flopp?

Nä, det där var ju inget man gick igång på.
Varför envisas de med att ha kvar ljuddämparna högt placerade.

Hojen är ju identisk med 09 och framåt förutom framlysena så det är väl inte så konstigt att de behåll avgassystemet ock kåporna från tidigare modeller. Personligen så tycker jag att det är snyggare med dubbla pipor under sadeln, även om just de som sitter på R1 09-12 är bland de fulaste av den modellen. De är för knubbiga och konstiga.

Det finns ju en fördel med att ha systemet under sadeln. Om man vill köpa eftermarknadssystem så är det lättare att få ner ljudnivån till banlegal med dubbla dämpare än med en singelpipa på sidan. Iallafall om man tar bort katalysatorn. Polarens CBR1000 -08 låter sjukt mycket med slipon. Min skulle förmodligen klara eller iallafall vara nära dB-kraven även utan killers.

Jag gillar verkligen motordesignen, motorkaraktären och motorljudet, och skulle kunan tänka mig en ny R1:a bara för den sakens skull. Det tråkiga är att designen inte är så het (i min smak) och att den åtminstonde rakt fram är långsammare än min (snart gamla) 06:a...
Varför den är så mycket tyngre än min hoj fattar jag inte!? Nu har jag iofs bara torrvikten på min egen maskin, men det skiljer 23 kg upp till fulltankad R1 av den senaste modellen, och må mycket kan jag inte tro att det ska blaskas i av vätskor.
 
Last edited:
Oh noes, 20 hästar mindre än bimmern och kawan! :confused: Som om ens en promille av alla köpare kan utnyttja prestandan en modern sporthoj erbjuder.. :död

Klart de inte gör men det är helt ovidkommande.

Nu pratar vi marknadsföring och positionering i ett segment där BMW slagit knock. Då ligger man inte i vinnarhålet om man är 20hk efter.
 
Flopp...? Jämfört med Kawasaki som inte vunnit något av värde sedan Scott Russels dagar...? Eller jämfört med BMW som inte vunnit något alls (och inte kommer att göra det inom en överskådlig framtid)...?

Skämt åsido, 2012 R1 kan bli ett starkt kort. Visst, den saknar toppeffekt jämfört med vissa konkurrenter men detta är inget gigantiskt problem då motorkaraktären är förbannat trevlig, även för gatåka. Det enda tekniska argument jag har emot den är i så fall vikten.
 
Kan du ”utnyttja” ett par jeans som sitter extra bra, ”dra nytta av” en mobil som känns bättre än en annan med samma funktioner eller ”använda” känslan du får i ett hus? Inte förstått eller glömt bort det som motiverar människor mer än något annat vid köp av dyra kapitalvaror: att det känns rätt.

Är inte riktigt med på ditt resonemang. I ett par jeans med perfekt passform ser min röv ännu bättre ut iaf... :rolleyes:

Dock kan jag inte utnyttja effekten i en modern sporthoj oavsett om den har 180 eller 201 hk. Det är där min tro skiljer mig från köparen av en sporthoj oftast. Papperseffekten är väldigt viktig för många när det gäller sporthojar, det var dit jag ville komma.
 
Personliga preferenser avgör hojvalet inte siffror i en bänk.

Den medvetne och intelligente MC föraren skaffar en hoj för sina behov och inte eftert vad andra ska tycka.

Folk har köpt tex Ducati och KTM för 200000 + som knappt går att sälja efter ett par år.

Detta kallar jag en flopp!
 
Papperseffekten är väldigt viktig för många när det gäller sporthojar

Man kan väl säga så här - den som vill ha högsta möjliga effekt på pappret köper valfri radfyra.
Den som vill ha högsta möjliga effekt ner i marken köper något annat - V2, V4 eller varför inte crossplane crankshaft...?

Att dessa sedan levereras med aningen mer sofistikerade traction control system än radfyrorna gör ju inte saken sämre...
 
Skulle jag valt mellan de 4 japsarna + bmw skulle jag tagit r1, vem vill åka runt på något som låter som en symaskin? :tungan Dessutom så är den ju med god marginal snyggast.
 
Hojen är ju identisk med 09 och framåt förutom framlysena så det är väl inte så konstigt att de behåll avgassystemet ock kåporna från tidigare modeller. Personligen så tycker jag att det är snyggare med dubbla pipor under sadeln, även om just de som sitter på R1 09-12 är bland de fulaste av den modellen. De är för knubbiga och konstiga.
...
Jag gillar verkligen motordesignen, motorkaraktären och motorljudet, och skulle kunan tänka mig en ny R1:a bara för den sakens skull. ...
Varför den är så mycket tyngre än min hoj fattar jag inte!? Nu har jag iofs bara torrvikten på min egen maskin, men det skiljer 23 kg upp till fulltankad R1 av den senaste modellen,

instämmer .. gillar den, skulle gärna köpa den, men JAG hindras av vanligt vett, därför att:
1. den e asdyr att försäkra i en storstad
2. den har ingen ABS.
3. också dyr i förhållande till Honda, som har allt man behöver.

Yamaha är mitt favoritmärke, men om jag skulle komma över 150.000 kr i morgon, så skulle jag köpt en Fireblade, därför att man får ABS och den e lika snygg.

Visst, originalavgassystemet är tjockt och fult, och jag hade föredragit vanliga strålkastare i stället för såna där som den har nu

Vad jag tycker är kasst är att de inte erbjuder FZ1:ans ABS system till R1:an som tillval (som till ex. touring option). Om de inte har råd att utveckla en ny motorcykel, kan de tävla med options, och baspris.
Den kanske inte är den snyggaste hojen på marknaden (Ducati 1198) men inte den fulaste heller. Så även med 20 hästar mindre än den nya ninjan, ett betydligt lägre pris borde göra den väldigt attraktiv som en gathoj.
 
Jag tycker inte bara det är Yamaha som lyckats mindre bra med sin design under senare år. Självaste Ducati var illa ute med sin 749/999 som faktiskt har vuxit i mina ögon sedan modellen lades ner. Samma sak var det med BMW och Bangle eran.

Lyckligtvis har tillverkarna sina trogna kunder att luta sig tillbaka på. Man kan ha en mellanperiod. Jag tror inte att Yamaha står och faller på en modell. På de allra flesta marknader väljer folk att rätta munnen efter plånboken. Det har även återspeglat sig i Sverige. Frågar du en handlare så har sporthojssegmentet tappat.

Valutakurserna har gjort att de japanska tillverkarna närmat sig européerna. De har det nog tufft för tillfället de japanska återförsäljarna. Men det har även européerna. Den pågående finanskrisen påverkar alla tillverkarna.

En stor fördel de japanska har är att de har ett väl utbyggt återförsäljare- och servicenätverk. Det är inte särskilt förtroendeingivande när ett märke hoppar mellan olika återförsäljare med kort varsel som några av de europeiska tillverkarna.
 
Aprilia kanske ? :) Och inte en Ducati ÅF i en storstad, skam
 
Last edited:
Kan villigt erkänna att hur många hk 1000cc hojarna har inte längre intresserar mig det minsta. Om jag byter hoj framöver så blir det att provköra och utvärdera sittställning, bromsar, chassi och fjädring samt motorkaraktär!
Ja just det den får gärna vara snygg också!
 
Samma här . den får gärna ha en brutal ketchupeffekt och högt styre. och växelindikator.och ställbara fotpinnar och fjädring. och 12v uttag
 
Jag antar att nya R1:an inte är för posörer som stirrar sig blind på papperseffekten :yoparty
Just R1:an är väl den ultimata posörmoppen, det allra hetaste man kan åka till korvmojen på! Även de som inte vet ett bajs om mc känner till R1 och den säljer därför naturligtvis bra till de som vill imponera på så många som möjligt.

Själv har jag alltid tyckt att R1:an är lite av en tjejmotorcykel - söt, lättkörd och trevlig på alla sätt om man inte har alltför bråttom.
 
  • Gilla
Reaktioner: HCN
Jag skulle vilja ha en R1 '09 fighter med framlampa från FZ1 risers , typ FZ1 styre .. Det var nån här som byggde nåt liknande på en gul usa import för ett tag sen
 
Ja R1ans stora fel har väl alltid varit att den säljs till vem som helst... Idioter posörer och fd suzukiförare som ska till korvmojjen....
 
Om den kommer kosta som i USA så lär den ju sälja. ca 95.000kr för en litermoppe är ju inte skit direkt. För sporthojspiloter som vill spara pengar ;)
 
Sorry men jag gillar designen...:tuttar

Men något som verkligen får mig att välja annat... Garantin

1 Year (Limited Factory Warranty). Innan har det väl varit 5 år, eller är inte det samma sorts försäkring?

Garantin kan nog variera från land till land.
 
Tycker iofs att R1an e riktigt snygg bortsett från piporna men, i ärlighetens namn, finns det någon hoj som man behåller med originalpip(orna) monterade?

Sen kan man iofs undra vad man ska me en R1a till när det finns monster som denna:
 

Bifogat

  • 2011-08-15_12-06-22_632.jpg
    2011-08-15_12-06-22_632.jpg
    139.8 KB · Visningar: 85
graves-12.jpg


Det här tycker jag är rätt porrigt... För er som inte gillar burkarna där uppe!
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top