Om vi jämför med ZX10R så undrar man ju om vi närmar oss någon sorts gräns? Varför väljer Kawa att bygga en hoj som preeeeeciiiiiiiiis matchar BMW:n? Den är så nära att den "förlorar" i testerna eftersom BMW har i de flesta fallen liiiiiite mer effekt.
Nu resonerar jag ur konsumenternas ögon där "bäst" är den hoj som har mest pulver.
Varför bygger inte Kawa en motor som har åtminstone 10 hästar mer bara för att vara säkra på att vara "bäst"? De kan ju såklart göra det, WSBK har minst 220-230 hästar på bakhjulet.
Jag tror att gränsen är ekvationen effekt, livslängd, ekonomi. Kawa väler en säkrare väg eftersom de inte vill ha en massa rasade motorer. De vet att svensson där ute som köper hojarna är av mycket skiftande kvalitet. Vissa förare vet hur saker och ting funkar och vårdar sina hojar, vissa förare skiter i detta och startar en kall hoj utanför korvmojjen och drar den obelastad till varvstoppet. Med så mycket effekt ur så pass lite kubik så är varvtalen så höga att motorn kan flyga i bitar.
BMW är precis på gränsen, de har haft ett antal motorer som har havererat, på grund av olika orsaker ja men dock betydligt fler procentuellt sett mot ex Gixxer eller CBR.
Mer effekt kräver högre varv, högre varv med bibehållen kolvhastighet innebär kortare slaglängd, kortare slag innebär sämre bottendrag dvs en en motor som passar sämre på gatan, där 90% av hojarna ändå skall köras.
Jag hoppade mellan BMW:n och min Gixxer igår och det var intressant. Jag har kört BMW:n förut men inte direkt hoppat mellan hojarna.
Det märks helt klart att BMW:n är en modernare konstruktion och draget på de riktigt höga varven är berusande, chassit är ännu mer stablit och lättsvängt och bromsarna är fantastiska.
Men skillnaden är liten. Tillbaka på gixxern så slås jag av den också är lättsvängd och stabil och mellanregistret är betydligt kraftfullare. BMW:n måste växlas medan gixxern kan ligga på samma växel hela tiden.
Med högre varvtal och mer effekt så kommer detta att bli ännu mer tydligt, frågan är om jag som kund vill ha detta?
Personligen vill jag ha en hoj med gixxerns register i ett skitlätt chassi, riktig fjädring och feta bromsar. 170 hästar på 160 kg hade ju varit kanon, en sådan hoj skulle få BMW:n att kännas som en flodhäst
Smal och lätt är roligare än massor av effekt, och jag kör hoj för att det är roligt...