2012 års bandagar med Actionpics.se

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Är det ok att köra med slip-on?

Som regel är det inget problem med slipon förutsatt att ljuddämparen har en fungerande dämpull som inte är utbränd.

På Gotland Ring och Mantorp Park har vi bullerdagar som innebär att ljudnivåer över naturvårdsverkets riktvärden får förekomma och då är det sällan problem med slipon eller helsystem, fortfarande förutsatt att att ljuddämpare är i gott skicka.

På Gelleråsen gäller 95db förbifart, motorbanan har en permanent mätning som pågår hela tiden. Samma riktvärde gäller för tävling med mc. Överskrids gränsvärdet så kommer banägaren med handhållen mätare för att hitta problemet. Slipon fungerar som regel om det är i gott skick, har bara stoppat någon enstaka med slipon och då var dämpullen obefintlig.
Helsystem fungerar som oftast om ljuddämpare är i gott skick och db-killer används. Utan db-killer är gränsfall, dumt att chansa om man har db-killer.

Kinnekulle har 93db förbifart men deras mätning är mycket generös och kan jämnställas med Gelleråsens permanenta mätning med 95db förbifart som riktvärde.

/Nitrous
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Nu börjar det bli fullbokat i några grupper, platstillgången är uppdaterad i första inlägget.

Mantorp 30/4-1/5 - Några få platser kvar i Snabb och Race grupp, lite fler platser kvar i Medel/Lugn grupp.

Gelleråsen 18-19 Juni - Endast 3 st platser kvar i Grupp 2 "lugnare gruppen" och 5 st i den snabbare Grupp 1.

Kinnekulle Ring - Snabb grupp nästan fullbokad, övriga grupper finns fortfarande platser.

Välkommen med din anmälan.

// Marcus & Lillan
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Men hallå!?
Kommer nog ha fullt upp med att lära mig nya hojen...! :)

Åhåå, du har övergett SP'n ser jag. Men Honda är ju "Måndag hela veckan" så det krävs inget särskilt, du har ju för övrigt redan kört Honda de senaste åren. Gas och Broms sitter fortfarande på samma ställe :rolleyes:

/Nitrous
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur är blandningen mellan grupperna?

Licensbricka och oreggad hoj, men jag har bara åkt Mantorp en gång och det gick åt H#&vet#, så jag kommer förmodligen inte hänga med i bastempot i racegrupp :tuttar.

Ny hoj, lite mer träning sen sist iofs.. Referens: [1.04.++] på sviestad. Vart ska jag boka mig?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hur är blandningen mellan grupperna?

Licensbricka och oreggad hoj, men jag har bara åkt Mantorp en gång och det gick åt H#&vet#, så jag kommer förmodligen inte hänga med i bastempot i racegrupp :tuttar.

Ny hoj, lite mer träning sen sist iofs.. Referens: [1.04.++] på sviestad. Vart ska jag boka mig?

Vi använder transponder system på Mantorp så grupperna blir jämna och bra.
Man anmäler sig givetvis till den grupp som troligen är mest lämplig för sitt tempo och jag skulle tro att i ditt fall kommer Race grupp att bli rätt. 1,04 på Sviestad skulle jag säga är ca 1,28-1,30 på Mantorp. Däromkring har gränsen gått mellan Race och Snabb, men det kan såklart förändras beroende på hur snabb eller mindre snabb alla som anmält sig sen är.
Men på första körningen är alla lite rostiga och tempot brukar inte vara som när säsongen slutar.

Anmäl dig till Race grupp.

//Nitrous
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Hej, hur fungerar det med tidtagningen om man har en tvåtakt? Jag menar även fast varvtiden är lika, brukar kurvhastigheten skilja markant. Tas det någon hänsyn till det?

//Stefan
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hej, hur fungerar det med tidtagningen om man har en tvåtakt? Jag menar även fast varvtiden är lika, brukar kurvhastigheten skilja markant. Tas det någon hänsyn till det?

//Stefan

Ja, vi tar hänsyn till det. T.ex. så åker 125R oftast i racegrupp på t.ex. Mantorp för annars blir deras varv förstörda.

/Nitrous
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Är färsk inom ämnet banracing, men visst är man välkommen att köra på bana om man har licens även fast man inte har körkort för hojen?
Fyller nämligen tung cykel i slutet av sommaren och tänkte skicka upp bågen på kärra och vara med på lite bandagar i sommar iaf, om det nu är tillåtet.

Vart är det "bäst" att vända sig när man ska ta licensen?

Tack o bock!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Är färsk inom ämnet banracing, men visst är man välkommen att köra på bana om man har licens även fast man inte har körkort för hojen?
Fyller nämligen tung cykel i slutet av sommaren och tänkte skicka upp bågen på kärra och vara med på lite bandagar i sommar iaf, om det nu är tillåtet.

Vart är det "bäst" att vända sig när man ska ta licensen?

Tack o bock!

Hej Wallingstam,
Ja du är välkommen att köra med körkort eller med licens, inget av det är avgörande för att någon försäkring ska gälla eller inte. Vi kräver antingen eller som ett bevis på att man är kapabel att köra sitt fordon.

Ta Licens är inte alls dumt för den har du mycket nytta av, både det du kommer lära dig och om du utvecklar ditt intresse och kanske börjar tävla eller träna i klubb. Bor du i Sala så är antagligen Gelleråsen Karlskoga Motorstadion närmaste motorbana för att Licens. LMS i Linköping arrangerar också licenskurser.
Dessa kurser blir oftast datumsatta den närmaste månaden så under Mars tror jag att du kommer kunna läsa på Sporthoj.com eller på resp. klubb webb om licenskurs som brukar genomföras i mitten av April.

Välkommen att anmäla dig.

//Nitrous
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Du ska tävla o funderar på vilken grupp du ska anmäla dig till???
Du kan bara bli snabbare om du kör me snabbare killar....
Vill inte va otrevlig lr oödmjuk som detta kan låta som.
Men va fan, ska man tävla måste man väll ha lite jävlar anamma o ta för sig o satsa. Annars kan man ju tävla med polarn på bandagar....

Förstå mig rätt....

Hur är blandningen mellan grupperna?

Licensbricka och oreggad hoj, men jag har bara åkt Mantorp en gång och det gick åt H#&vet#, så jag kommer förmodligen inte hänga med i bastempot i racegrupp :tuttar.

Ny hoj, lite mer träning sen sist iofs.. Referens: [1.04.++] på sviestad. Vart ska jag boka mig?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du ska tävla o funderar på vilken grupp du ska anmäla dig till???
Du kan bara bli snabbare om du kör me snabbare killar....
Vill inte va otrevlig lr oödmjuk som detta kan låta som.
Men va fan, ska man tävla måste man väll ha lite jävlar anamma o ta för sig o satsa. Annars kan man ju tävla med polarn på bandagar....

Förstå mig rätt....

Absolut, men Mantorp är inga problem att köra om på så även om folk skulle va för långsamma i gruppen så shittesame..

Grejen är att jag bara kört där 1 gång och HATADE det.. Inget som helst flyt, hittade inga referenser och behöver nog en del tid för att "hitta runt". Då spelar det liksom ingen roll för mig.

Men efter att ha ställt frågan så kände jag också att det känns dumt i gatgrupp där folk "antar" saker osv.. Har blivit torpederad förr och det känns tryggare i racegrupp helt enkelt. Suger jag så är jag ju lätt att köra om :D. Hittar jag bara flytet så rasslar det nog till i transpondern också ;)

Edit: Spelar mig ingen större roll vilken grupp jag åker i.. Falskt ödmjukt eller inte ;)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Nått man kan va säker på i racegruppen, är att man inte behöver va orolig om folk kan köra om en lr ej. Dom kan det, jag lovar. Det har Markus visat mig :D :skrämd

Absolut, men Mantorp är inga problem att köra om på så även om folk skulle va för långsamma i gruppen så shittesame..

Grejen är att jag bara kört där 1 gång och HATADE det.. Inget som helst flyt, hittade inga referenser och behöver nog en del tid för att "hitta runt". Då spelar det liksom ingen roll för mig.

Men efter att ha ställt frågan så kände jag också att det känns dumt i gatgrupp där folk "antar" saker osv.. Har blivit torpederad förr och det känns tryggare i racegrupp helt enkelt. Suger jag så är jag ju lätt att köra om :D. Hittar jag bara flytet så rasslar det nog till i transpondern också ;)

Edit: Spelar mig ingen större roll vilken grupp jag åker i.. Falskt ödmjukt eller inte ;)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top