2010 yzf 450!

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Lite nya grejor på 2010's YZF450. Offset-vevaxel, bakvänd topp och bakåtvinklad cylinder! :tummenupp

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelhome/209/0/home.aspx

Det första jag tänker på är hur mycket sidokraft blir det på kolven mot cylinderväggen när veven ska trycka upp kolven i cylindern igen? Kolla videon för motorn så förstår ni vad jag menar.

Och Yamaha erbjuder insprutsjusteringsverktyg orginal! Coolt... :tummenupp
 
Last edited:
Skissen var nog ganska överdriven, kolla denna!
Vilken fin vinkel på insugskanalen:tummenupp
 

Bifogat

  • 10OFFRD_YZ450F_D1_cut_03_4ed30f5f.jpg
    10OFFRD_YZ450F_D1_cut_03_4ed30f5f.jpg
    79.2 KB · Visningar: 138
Last edited:
Jo, det var nog ganska överillustrerat på skissen. Tittat man på genomskärningsbilden på motorn före så är det inte alls så mycket offset som det är i skissen.
 
Hur menar du då? Det enda gemensamma med Husan är väl att man eftersträvar att centralisera massa. Sen är det ju ganska stor skillnad på hur man väljer att göra det.
 
Märkligt att det skulle ta så lång tid innan någon vände på toppen :va
Det har ju funnits på RR-hojar.
Det blir ju raka fina kanaler in i toppen och med insprutning så det inga problem med en luftintaget uppe vid styrhuvudet, ren och fin luft.

Det kommer nog landsvägshojar med vända cylindrar inom ett antal år :yoparty
 
Synd är väl bara, att det verkar som de måste ha "knorren" på kröken för vridet ...

Det optimala vore ju att ha en rak "krök" (som då inte är en krök:D) ut i hänsyn till vikten & värme alstringen som blir vid gasbehållaren till bakdämparen!
 
Hur menar du då? Det enda gemensamma med Husan är väl att man eftersträvar att centralisera massa. Sen är det ju ganska stor skillnad på hur man väljer att göra det.

Husa har lyckats centrera roterande massa betydligt mer vilket därmed är en bättre lösning. Åtminstone i teorin...

Synd är väl bara, att det verkar som de måste ha "knorren" på kröken för vridet ...

Det optimala vore ju att ha en rak "krök" (som då inte är en krök:D) ut i hänsyn till vikten & värme alstringen som blir vid gasbehållaren till bakdämparen!

Röret ska ju ha en viss längd så det finns nog inga alternativ till en knorr.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top