2010 Yamaha Super Ténéré

Då kanske man vågar hoppas på en sport twin från yamaha. En R12:a vore inte fel :)
 
Möjliga ledtrådar om utseendet.
 

Bifogat

  • IMG_7307.jpg
    IMG_7307.jpg
    73.4 KB · Visningar: 208
  • 06-assistance-clients-yamaha-dakar-2007.jpg
    06-assistance-clients-yamaha-dakar-2007.jpg
    191.9 KB · Visningar: 330
  • P20070105112529515.jpg
    P20070105112529515.jpg
    227.6 KB · Visningar: 153
Det blir allt det du nämner + 1200cc motor! Leverans hösten 2010
Har fått inside info.

Den blir Grym!!!
 
Den senaste bilden.

Och Yamaha säger:

”By building the toughest and fastest bikes, we’ve finished first more than any other bike manufacturer in Paris-Dakar history. And that Dakar-winning toughness is something we build into all our Ténéré road bikes. You’ll be pleased to know that the latest Super Ténéré – with its rigorously-tested and incredibly reliable new engine – goes another step beyond.

If you’re looking for an intelligent adventure travel bike to conquer absolutely everything the world throws at you, look no further than the new Super Ténéré. We’ve fitted a big displacement parallel twin engine with shaft drive, utilising 270˚ crankshaft technology to offer unsurpassed levels of power, torque and traction – perfect for any extreme situation you face on your adventure.

We’ve made the new Super Ténéré highly advanced to give optimal mechanical performance as well as superb levels of rider feel and control. That’s why you’ll find our Yamaha Chip-Controlled Throttle system (YCC-T) on the new Super Ténéré, with traction control to inspire confidence on every surface. Then there’s hi-tech ABS, as well as our Unified Brake System (UBS), which links front and rear brakes for rider comfort, and comes blessed with enough intelligence to adapt to every situation - on and off-road. After all, when you’re deep in unknown territory and you can't see far ahead, sometimes you need to stop in a heartbeat. Then, when you’ve caught your breath, you need to get moving again, whatever the surface.”
 

Bifogat

  • supertenere2010.jpg
    supertenere2010.jpg
    113.6 KB · Visningar: 114
Last edited:
Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Eftersom ingen annan slängt upp några bilder på den ännu så gör väl jag det då...
 

Bifogat

  • XT1200Z_1.jpg
    XT1200Z_1.jpg
    123 KB · Visningar: 135
  • XT1200Z_2.jpg
    XT1200Z_2.jpg
    106.4 KB · Visningar: 115
  • XT1200Z_3.jpg
    XT1200Z_3.jpg
    123.4 KB · Visningar: 112
  • XT1200Z_4.jpg
    XT1200Z_4.jpg
    127 KB · Visningar: 143
Officiellt!

Så är det officiellt!

:rock

Klicka på bilderna flera gånger för att se dem i stort format.

Motor: liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, Forward-inclined parallel 2-cylinder, 4-valve, fuel injected, twin spark engine.
Effekt: 110 hk
Cylindervolym: 1199 cc
Tank: 23 L
Däck, fram: 110/80R19M/C 59V
Däck, bak: 150/70R17M/C 69V
Sitthöjd: Justerbar 845-870 mm
Hjulbas: 1 540 mm
Markfrigång: 205 mm
Vikt, fulltankad: 261 kg

BMW-asymmetri framifrån, med intaget för kylluft till höger större än det till vänster.
 

Bifogat

  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_006_tcm26-356219.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_006_tcm26-356219.jpg
    174.9 KB · Visningar: 443
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_001_tcm26-356215.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_001_tcm26-356215.jpg
    64.3 KB · Visningar: 171
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_016_tcm26-356195.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_016_tcm26-356195.jpg
    224.9 KB · Visningar: 152
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_004_tcm26-356164.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_004_tcm26-356164.jpg
    204.6 KB · Visningar: 161
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_002_tcm26-356158.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_002_tcm26-356158.jpg
    95.1 KB · Visningar: 154
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_001_tcm26-356155.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_001_tcm26-356155.jpg
    211.5 KB · Visningar: 162
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_003_tcm26-356161.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_003_tcm26-356161.jpg
    234.2 KB · Visningar: 143
  • fram.jpg
    fram.jpg
    57.7 KB · Visningar: 153
Last edited:
Kombibromsar, TS och ABS med ett 19" fälg...känns som det kommer vara asfaltsbundna tyskar som drömmer om öken som kommer att köpa yamma's snack om Paris-Dakar. Säkert en värdig wörnstrom utmanare men så mycket mer ser jag inte...

FAIL!
 
Nej nej nej vilket blysänke, 205mm markfrigång - ser ju ut som en gravid val......

FAIL x2
 
Last edited:
ja det va lite fail faktiskt. känns som en av många touring "offroad" hojar som redan finns på marknaden. inte så värst hardcore offroad och äventyr direkt.
 
Det finns ingen marknad för mer renrasiga, storkubikade offroadmotorcyklar längre. Varför tror ni KTM plockat bort 950 SE och BMW slutat tillverka HP2'an?

Den nya Yamahan är precis som jag trodde, eller befarade kanske är mer korrekt, en touringoffroad och inget mer. Trist. 261 kilo.. Hur fan tänkte dom där? :näsblod
 
Det där var ju inte det jag hade hoppats på.
Riktigt snygg tycker jag att den är, och de numera officiella datan på den gillar jag också skapt ända tills man kommer till vikten och markfrigången. -35kilo fulltankad och +50mm frigång hade den behövt om någon nu skulle fråga mig.
Oavsett så tro jag att den blir ett starkt hot mot GS, men den kommer knappast knäcka troninnehavaren i kategorin nu när JPY'n
är så stark.

Någon som vet vad prislappen blir?
Jag gissar på 175´
 
Last edited:
Yamma riktar in sig på köpstarka medelålders feta (tyska?) män som tycker det är lite wildandcrazy med en offroadstukad komforthoj...vekt.
 
Yamma riktar in sig på köpstarka medelålders feta (tyska?) män som tycker det är lite wildandcrazy med en offroadstukad komforthoj...vekt.

Smart tycker jag. Jag hade gjort samma om jag varit tillverkare. Dyrt att vara häftig och inte det primära för ägarna.
Sedan används en 1200 primärt för äventyrstouring. BMW:s "GS" talar ju tydligt om vad det innebär; - Gelände Strasse- inte endurokörning. Till det senare passar en mindre hoj bättre.
Tror inte att någon tycker den är så wildandcrazy, snarare praktisk för ändamålet.

Köra långt på en hög hoj med dålig sittkomfort och endurodäck är det inte många som gör.
 
Smart tycker jag. Jag hade gjort samma om jag varit tillverkare. Dyrt att vara häftig och inte det primära för ägarna.
Sedan används en 1200 primärt för äventyrstouring. BMW:s "GS" talar ju tydligt om vad det innebär; - Gelände Strasse- inte endurokörning. Till det senare passar en mindre hoj bättre.
Tror inte att någon tycker den är så wildandcrazy, snarare praktisk för ändamålet.

Köra långt på en hög hoj med dålig sittkomfort och endurodäck är det inte många som gör.

Visst är det smart, men det blir en wildandcrazy-hoj för lönnfeta tyskar som tycker offroadstuket är jEtetufft på sin touringhoj (som bara går asfalt).

:fakta :hihi

:massivefail

Tur Kåtte vrider ihop dugliga hojar än, de är rätt ensamma om det.
 
Visst är det smart, men det blir en wildandcrazy-hoj för lönnfeta tyskar som tycker offroadstuket är jEtetufft på sin touringhoj (som bara går asfalt).

:fakta :hihi



:massivefail

Tur Kåtte vrider ihop dugliga hojar än, de är rätt ensamma om det.

Som de som har supersport och bara kör på allmänna vägar:)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top