200kmh med 4hk

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
En gubbe som jag känner påstår sig ha byggt en gokart men FYRA(4) Hästkrafter och 70-80kg som gick 200kmh när han var ung, har försökt pränta in att detta inte är möjligt men han säger att har man rätt utväxling så gör den det :rolleyes: ......´trodde han skämtade först men han är helt allvarlig.....han påstår också att en tvåtaktare på 1000cc och 150hk aldrig kan ha lika högt vridmoment som en 4-taktare
på 1000cc och 150hk :rolleyes:

ni tekniska grabbar lägg upp bevis på att detta inte går......ulf_lundin brukar kunna allt sånt :tummenupp

Det tar Mille 49hk att gå i 200. GoCart har lägre luftmotstånd men Nää! Inte på kartan. Möjligen en RC-bil

En 2-takt på samma cc o samma effekt som en 4-takt har topeffekt på lägre varvtal. Varv x vrid = effekt. Så gubbeln har fel. 2-taktaren har högre vrid.

eeeh, inte för att jag är nått geni på sånt men han kan ju bara glömma att det gett 200 km/h. Oki att utväxling spelar koll men det är ju långt ifrån allt!?
Han kan ju mkt väl snackat sanning, han tog väl med åket på ett flygplan och kastade ner den. Den borde väl kommit upp i ca 200!? ...fast i det faller har det ju skämmande lite med utväxling att göra! :D

Fråga honom hur man får en moppe att gå i 200 då, han borde ju kunna ordna det utan problem men några drev? :crash

Hammet skrev:
han påstår också att en tvåtaktare på 1000cc och 150hk aldrig kan ha lika högt vridmoment som en 4-taktare

Bifogar en graf från en bänkkörd tvåtaktsmotor (snöskoter).

I o f s bara 800 kubik, men i alla fall "nästan" 150hk. Här finns ju redan gott om grafer på fyrtaktshojar, så det är väl bara att jämföra...

Bifogat

• graf.jpg
    graf.jpg
    64.5 KB · Visningar: 464
Chris Husky skrev:
Kan du förklara för mig hur du får en förbränningsmotar att fungera i vakum?? :crash

Halkar in på bananskal, men syre finns att köpa på blå tub. Svårt att hålla nere effekten till 4 HK i och för sig, men... :tummenupp

Hammet skrev:
En gubbe som jag känner påstår sig ha byggt en gokart men FYRA(4) Hästkrafter och 70-80kg som gick 200kmh när han var ung, har försökt pränta in att detta inte är möjligt men han säger att har man rätt utväxling så gör den det :rolleyes: ......´trodde han skämtade först men han är helt allvarlig.....han påstår också att en tvåtaktare på 1000cc och 150hk aldrig kan ha lika högt vridmoment som en 4-taktare

ni tekniska grabbar lägg upp bevis på att detta inte går......ulf_lundin brukar kunna allt sånt :tummenupp

Teoretisk toppfart är väl möjligt, men den skulle aldrig orka komma upp i 200km/t.
Troligen går den inte mycket mer än 60 knyck, men det kanske kändes som 200.
Jag har en gocart med lägre vikt än så där och kanske 10-12hk, den går 80.
Man blir bra less på folk som skarvat ihop en story och till slut tror på den själv.
Man har ju inte baar träffat en gubbe som sagt att deras gammla BSA 500 från 55 hade ett jävulskt drag helt olikt dagens slöa hojar. Verkligheten är ju tyvärr att den går som en modern moped.

Last edited:
Chris Husky skrev:
eeeh, inte för att jag är nått geni på sånt men han kan ju bara glömma att det gett 200 km/h. Oki att utväxling spelar koll men det är ju långt ifrån allt!?

Ja.

Det handlar "bara" om att övervinna luftmotstånd, och 4 hk räcker inte för att övervinna luftmotståndet i 200. Sedan kan han ha hur många växlar han vill, det spelar ingen roll.

Jag vill minnas en 200 mph (runt 320 knyck) shootout gjord av engelska Superbike (?) och en vanlig Hayabusa kanske klarar 300 km/h men för att komma över 320 så hade de verkligen fått ta i, med turbo/trimmning mm mm. Så en liten skillnad i hastighet kräver ofta stora skillnader i effekt.

4 hk...

Vad gäller 1000 cc 150 hk tvåtaktare vs motsvarande 4T så är det ju lite komplicerat, för du vill ju jämföra äpplen mot äpplen och inte mot päron. Därför bör man specificera vilket varvtal man ska ha maxeffekten, man bör specificera hur många cylindrar man ska ha, osv.

Hur som helst, en tvåtaktare tänder två ggr när 4T har tänt en gång. För samma slagvolym så kan en tvåtaktare ha dubbelt så mycket vrid och ofta mer (om pipan är tillräckligt aggresiv). Frågan är bara om 2T har ett smalare arbetsområde, vilken den ju helt klart har. Men jag tror inte att det hjälper för den volymetriska verkningsgraden måste vara hälften för 2T per arbetstakt än för 4T vid ett varvtal för att 4T ska ha mer vrid i den punkten. Och det kan jag ju säga att det tvivlar jag ju på.

Ulf, ta fram ditt favoritmått, specifikt vrid (vrid per cc). Detta ligger ju i runda slängar kanske runt en faktor 1,5 till 2,0 om man jämför 2T & 4T?

Man skulle också kunna, för enkelhetens skull, säga såhär: vi säger att vi tittar på 500cc istället. En RG500 som jag känner till har 145 hk. Ta en 500 cc 4T motor och trimma den till 145 hk. Tror någon att den har ett starkare mellanregister än 2 taktaren då?

Att nå 150 hk med 1000cc 2T är verkligen inte svårt, och borde ge dig möjligheter att fylla på längre ned i registret.

Mina $0.02

/J

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back