Chris Husky skrev:
eeeh, inte för att jag är nått geni på sånt men han kan ju bara glömma att det gett 200 km/h. Oki att utväxling spelar koll men det är ju långt ifrån allt!?
Ja.
Det handlar "bara" om att övervinna luftmotstånd, och 4 hk räcker inte för att övervinna luftmotståndet i 200. Sedan kan han ha hur många växlar han vill, det spelar ingen roll.
Jag vill minnas en 200 mph (runt 320 knyck) shootout gjord av engelska Superbike (?) och en vanlig Hayabusa kanske klarar 300 km/h men för att komma över 320 så hade de verkligen fått ta i, med turbo/trimmning mm mm. Så en liten skillnad i hastighet kräver ofta stora skillnader i effekt.
4 hk...
Vad gäller 1000 cc 150 hk tvåtaktare vs motsvarande 4T så är det ju lite komplicerat, för du vill ju jämföra äpplen mot äpplen och inte mot päron. Därför bör man specificera vilket varvtal man ska ha maxeffekten, man bör specificera hur många cylindrar man ska ha, osv.
Hur som helst, en tvåtaktare tänder två ggr när 4T har tänt en gång. För samma slagvolym så kan en tvåtaktare ha dubbelt så mycket vrid och ofta mer (om pipan är tillräckligt aggresiv). Frågan är bara om 2T har ett smalare arbetsområde, vilken den ju helt klart har. Men jag
tror inte att det hjälper för den volymetriska verkningsgraden måste vara hälften för 2T per arbetstakt än för 4T vid ett varvtal för att 4T ska ha mer vrid i den punkten. Och det kan jag ju säga att det tvivlar jag ju på.
Ulf, ta fram ditt favoritmått, specifikt vrid (vrid per cc). Detta ligger ju i runda slängar kanske runt en faktor 1,5 till 2,0 om man jämför 2T & 4T?
Man skulle också kunna, för enkelhetens skull, säga såhär: vi säger att vi tittar på 500cc istället. En RG500 som jag känner till har 145 hk. Ta en 500 cc 4T motor och trimma den till 145 hk. Tror någon att den har ett starkare mellanregister än 2 taktaren då?
Att nå 150 hk med 1000cc 2T är verkligen inte svårt, och borde ge dig möjligheter att fylla på längre ned i registret.
Mina $0.02
/J