200cc till exc 125?

bond_ragger

Se up bonde i stan!
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha yz 125 -00
Hej!
Jag undrar om ktm:s exc 200cc cylindrar passar på exc 125:a? :va
Skulle gärna ha e vettig källa också...
Eller nån större cylinder till exc 125:an?


Tack på förhand! :)

/Bond-ragger Robban :yoparty
 
Last edited:
Kan ju iaf börja med att påpeka att den har längre slaglängd så du skulle inte få 200cc även om den passade, och så skulle nog kompen bli rätt låg om jag inte tänker helt fel
 
Kan ju iaf börja med att påpeka att den har längre slaglängd så du skulle inte få 200cc även om den passade, och så skulle nog kompen bli rätt låg om jag inte tänker helt fel

OK jag tror att du har rätt faktiskt :tummenupp men vet du om det finns nån annan större cylinder till exc 125?
Har hört att det finns 144cc:are? Är jag helt ute och cyklar eller?:va
 
Ktm 144

Displacement 143.6 cc
Bore x stroke 56 x 58,5 mm (2.20 x 2.30")
Final drive 14:50

Ktm 125

Displacement 124.8 cc
Bore x stroke 54 x 54.5 mm (2.13 x 2.15")
Final drive 13:50

Detta är det enda som skiljer 125 och 144an.
 
Ktm 144

Displacement 143.6 cc
Bore x stroke 56 x 58,5 mm (2.20 x 2.30")
Final drive 14:50

Ktm 125

Displacement 124.8 cc
Bore x stroke 54 x 54.5 mm (2.13 x 2.15")
Final drive 13:50

Detta är det enda som skiljer 125 och 144an.

OK tack så mycket. Men går det att få på det på en exc 125:a?
 
OK tack så mycket. Men går det att få på det på en exc 125:a?
Men nej din dumma jävel. Det är förmodligen inte bara att bunta ihop titt-som-tätt. Nog går det att modifiera motorn så att du kan få 200cc i en KTM 125a, men du har inte kunnandet att göra det. Och är då ändå så jävla kåt i 144cc/200cc, köp en sådan motor och stoppa i chassiet. Bra mycket enklare.
 
jag blev skitförvirrad när jag såg en ktm sx 144cc på nätet o blev lite sugen så jag sökte lite o hittade detta :tummenupp

Grönt Ljus För 144cc i MX2 och Enduro!
2008-02-09

Sedan en tid tillbaka är det nu godkänt av SVEMO att tävla med 144 cc 2-T.

MX2 från 16 år och enduro från och med ungdom.

Detta välkomnas av många och kommer att gynna sportens tillväxt.
Det blir lite billigare och lite enklare för utövaren, men framför allt så är 144 fullt konkurrenskraftig med 250 4-T.
 
Men nej din dumma jävel. Det är förmodligen inte bara att bunta ihop titt-som-tätt. Nog går det att modifiera motorn så att du kan få 200cc i en KTM 125a, men du har inte kunnandet att göra det. Och är då ändå så jävla kåt i 144cc/200cc, köp en sådan motor och stoppa i chassiet. Bra mycket enklare.

HAHA!! :D

normal_709331owned-cat.jpg
 
Lyfter tråden lite...

Vad jag har hört av en som gick upp från 125 till 144 i år så finns det kit att köpa som passar rakt av, men det är nog knappast värt det. Sen går nog en riktig 144 motor bättre än en 125motor med 144 kolv och cylinder...

Så visst du kan, men jag hade inte gjort det...
 
Lyfter tråden lite...

Vad jag har hört av en som gick upp från 125 till 144 i år så finns det kit att köpa som passar rakt av, men det är nog knappast värt det. Sen går nog en riktig 144 motor bättre än en 125motor med 144 kolv och cylinder...

Så visst du kan, men jag hade inte gjort det...
Men en riktig 144cc motor är väl en 125cc motor med annan cylinder/kolv väl :rolleyes:
 
Lyfter tråden lite...

Vad jag har hört av en som gick upp från 125 till 144 i år så finns det kit att köpa som passar rakt av, men det är nog knappast värt det. Sen går nog en riktig 144 motor bättre än en 125motor med 144 kolv och cylinder...

Så visst du kan, men jag hade inte gjort det...

Ok ok
 
Kollar man lite specs har 144an precis som 200an längre slaglängd

Alltså skulle jag tippa på att den skulle gå kasst om ens alls med 144-cylinder och -kolv
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top