2009 cbr 600rr med abs

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
blau_01.jpg


gruen_01.jpg


rot_01.jpg
 
Ingen aning, men om du tittar noga på bilderna så ser du att det är den enda hojen som har ABS
 
Fräckt med ABS till "racehojarna", känns som de äntligen har tagit tag i detta efter en massa år med ABS på andra modeller.
Om det inte vore för att 600 är lite liten för mig skulle jag lätt tjöööpa en!:yoparty
 
Ja, abs har ju fått lite kritik för att gripa in för tidigt, och vara okänslig. Man ska nog inte lita fullt på den, och den ger ju inte nödvändigtvis kortare bromssträcka.
Undrar hur den funkar med nerlägg? :va

Det är ett vanligt missförstånd med ABS... Den är inte tänkt att användas för kortare bromssträcka varken på bilar eller motorcyklar.

Enligt Honda själva är ABS:en på CBR från årsmodell 2009 utvecklad för att ge snabbare varvtider på bana. Med andra ord ska man kunna bromsa under fullt nerlägg (?!). Eftersom det är "brake by wire" är det nog inte omöjligt att det funkar hur bra som helst. Kolla ABS-funktionen i en tidigare tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3733075#post3733075
 
Det är ett vanligt missförstånd med ABS... Den är inte tänkt att användas för kortare bromssträcka varken på bilar eller motorcyklar.

Enligt Honda själva är ABS:en på CBR från årsmodell 2009 utvecklad för att ge snabbare varvtider på bana. Med andra ord ska man kunna bromsa under fullt nerlägg (?!). Eftersom det är "brake by wire" är det nog inte omöjligt att det funkar hur bra som helst. Kolla ABS-funktionen i en tidigare tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3733075#post3733075
Skillnaden är väl att med ABS (som funkar optimalt) kan man alltid bromsa max, och det borde ju ge kortare bromssträcka än om man inte kan/vågar anvädna bromsarna fullt ut själv. På bil är det ju skillnad, det är ju inte riktigt lika kritiskt med låsta hjul där :)

Brake by wire känns lite konstigt :näsblod Det ska bli kul att klämma å känna på det där på riktigt! :tummenupp
 
ABS system är till för att inte låsa hjulen. Vilket medför att du kan styra fordonet samtidigt som du får maximal bromsning. Då utesluter man t ex ett låst framhjul som skapar en vurpa. Bromssträckan är ungeför densamma.

Ja, abs har ju fått lite kritik för att gripa in för tidigt, och vara okänslig. Man ska nog inte lita fullt på den, och den ger ju inte nödvändigtvis kortare bromssträcka.
Undrar hur den funkar med nerlägg? :va
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top