2009 cbr 600rr med abs

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
blau_01.jpg


gruen_01.jpg


rot_01.jpg
 
Ingen aning, men om du tittar noga på bilderna så ser du att det är den enda hojen som har ABS
 
Fräckt med ABS till "racehojarna", känns som de äntligen har tagit tag i detta efter en massa år med ABS på andra modeller.
Om det inte vore för att 600 är lite liten för mig skulle jag lätt tjöööpa en!:yoparty
 
Ja, abs har ju fått lite kritik för att gripa in för tidigt, och vara okänslig. Man ska nog inte lita fullt på den, och den ger ju inte nödvändigtvis kortare bromssträcka.
Undrar hur den funkar med nerlägg? :va

Det är ett vanligt missförstånd med ABS... Den är inte tänkt att användas för kortare bromssträcka varken på bilar eller motorcyklar.

Enligt Honda själva är ABS:en på CBR från årsmodell 2009 utvecklad för att ge snabbare varvtider på bana. Med andra ord ska man kunna bromsa under fullt nerlägg (?!). Eftersom det är "brake by wire" är det nog inte omöjligt att det funkar hur bra som helst. Kolla ABS-funktionen i en tidigare tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3733075#post3733075
 
Det är ett vanligt missförstånd med ABS... Den är inte tänkt att användas för kortare bromssträcka varken på bilar eller motorcyklar.

Enligt Honda själva är ABS:en på CBR från årsmodell 2009 utvecklad för att ge snabbare varvtider på bana. Med andra ord ska man kunna bromsa under fullt nerlägg (?!). Eftersom det är "brake by wire" är det nog inte omöjligt att det funkar hur bra som helst. Kolla ABS-funktionen i en tidigare tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3733075#post3733075
Skillnaden är väl att med ABS (som funkar optimalt) kan man alltid bromsa max, och det borde ju ge kortare bromssträcka än om man inte kan/vågar anvädna bromsarna fullt ut själv. På bil är det ju skillnad, det är ju inte riktigt lika kritiskt med låsta hjul där :)

Brake by wire känns lite konstigt :näsblod Det ska bli kul att klämma å känna på det där på riktigt! :tummenupp
 
ABS system är till för att inte låsa hjulen. Vilket medför att du kan styra fordonet samtidigt som du får maximal bromsning. Då utesluter man t ex ett låst framhjul som skapar en vurpa. Bromssträckan är ungeför densamma.

Ja, abs har ju fått lite kritik för att gripa in för tidigt, och vara okänslig. Man ska nog inte lita fullt på den, och den ger ju inte nödvändigtvis kortare bromssträcka.
Undrar hur den funkar med nerlägg? :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top