2009 års R1 i raceutförande

Du får vara hur tveksam du vill :tummenupp

Men ryckutjämnarna tar inte huvudpulsen från motorn utan tar bara bort den hårdaste smällen direkt när explosionen skett. Det blir fortfarande en hyfsad puls genom drivlinan.

Nästa test, prova med fåcylindrig (max 2) motor och kör på väldigt lågt varvtal så börjar helt plötsligt hojen att 'hoppa' fram. Är kolvpulserna man då känner.

Men om det nu är så himla bra med "återhämtningspauser", varför bygger de inte en bigbang-motor då?:va
 
Men om det nu är så himla bra med "återhämtningspauser", varför bygger de inte en bigbang-motor då?:va

Troligtvis därför att riktig bigbang frestar så hårt på veven att det är svårt att få den att hålla. Även longbang arrangemang frestar på och Yamaha har valt ett relativt snällt ett.
 
Vad tror ni, vore det värt att uppgradera från en 07 R1 till en 09 R1? Jag tror den enda skillnaden jag kommer få är en tommare plånbok, dock ett nytt ljud i motorn. Mycket mer effekt har den inte, dock ett bredare och troligen finare register.

Blev lite besviken när jag inte kan tag på en RSV4 till våren, så antingen kör jag ett annat märke... eller fortsätter på R1an jag har. Som i sig funkar prima och är okraschad och välkittad.
 
Vad tror ni, vore det värt att uppgradera från en 07 R1 till en 09 R1? Jag tror den enda skillnaden jag kommer få är en tommare plånbok, dock ett nytt ljud i motorn. Mycket mer effekt har den inte, dock ett bredare och troligen finare register.

Blev lite besviken när jag inte kan tag på en RSV4 till våren, så antingen kör jag ett annat märke... eller fortsätter på R1an jag har. Som i sig funkar prima och är okraschad och välkittad.
Men det borde väll dyka upp någon ledig RSV4 frammåt våren hos någon handlare? Kollat runt i övriga Europa?
 
509530.jpg


111rrrr.jpg

ja den liknar vader men har en fråga låter insuget som vaders andning :arsele :arsele

en fråga hör inte till ämnet egentligen men tror ni att dem gör samma sak med r6 dvs lampdelen?
 
Last edited:
Troligtvis därför att riktig bigbang frestar så hårt på veven att det är svårt att få den att hålla. Även longbang arrangemang frestar på och Yamaha har valt ett relativt snällt ett.

OK, det ska hålla för gat-touring i många mil, bra. Men i MotoGP då, där hållbarhet är mindre viktigt, varför är inte bigbang-motorer standard där då? Nu är jag ganska dåligt påläst men där är väl inte alla motorer bigbang?
 
OK, det ska hålla för gat-touring i många mil, bra. Men i MotoGP då, där hållbarhet är mindre viktigt, varför är inte bigbang-motorer standard där då? Nu är jag ganska dåligt påläst men där är väl inte alla motorer bigbang?

Just nu är där ingen som åker med riktig bigbang men Ducati hade sin Twinpulse motor ett tag, problemet var väl förutom hållbarheten även att den inte levererade tillräckligt med kräm.

Longbang i olika konfigurationer är däremot utbrett i depån.
 
Just nu är där ingen som åker med riktig bigbang men Ducati hade sin Twinpulse motor ett tag, problemet var väl förutom hållbarheten även att den inte levererade tillräckligt med kräm.

Longbang i olika konfigurationer är däremot utbrett i depån.

Jo som oftast är det kompromissen som vinner.

Vad tror ni, vore det värt att uppgradera från en 07 R1 till en 09 R1? Jag tror den enda skillnaden jag kommer få är en tommare plånbok, dock ett nytt ljud i motorn. Mycket mer effekt har den inte, dock ett bredare och troligen finare register.

Du vet nog svaret själv egentligen, men det kanske inte var det du ville höra.... :tungan
 
Last edited:
Men om det nu är så himla bra med "återhämtningspauser", varför bygger de inte en bigbang-motor då?:va

Finns nog en himla massa anledningar för detta.

Det är inte förräns de sista åren det blivit riktigt problem med fäste, alltså har det inte funnits behov tidigare. Mc-köparna är väldigt traditionsbundna, så det får inte vara för stora ändringar på en välsäljande modell.
Och teknik/kunnande. Det är ungefär bara i 15 år man kunnat simulera och balansera ut vevar i konstiga motorkonfigurationer.

Exempelvis V5or etc. En vanlig knutte skulle nog inte välja en R1 om den vibrerade värre en än stånka.

Men troligen anser man nu att problemet i racingen med fäste är så stort så man väljer att prova. Kanske finns stockklasser där tractionkontroll är förbjudet och då blir det ännu viktigare.

OK, det ska hålla för gat-touring i många mil, bra. Men i MotoGP då, där hållbarhet är mindre viktigt, varför är inte bigbang-motorer standard där då? Nu är jag ganska dåligt påläst men där är väl inte alla motorer bigbang?

Som nämnts de har för lite effekt jämfört med screamermotorn. Det är lättare att köra om konkurenter på rakan än i kurvorna :D
 
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top