2009 års R1 i raceutförande

Jag vet inte men skulle jag gissa så har de fortfarande en 90 graders vev precis som på alla andra R4 men sen eldas cylindrarna av i någon form av longbang arrangemang på samma sätt som man provade med i BSB i fjol.

Ni som varit och lystnat på cykeln, hur låter den?

[YOUTUBE-ID]UvTXMtTTKQw[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag vet inte men skulle jag gissa så har de fortfarande en 90 graders vev precis som på alla andra R4 men sen eldas cylindrarna av i någon form av longbang arrangemang på samma sätt som man provade med i BSB i fjol.

Ni som varit och lystnat på cykeln, hur låter den?
Har du inte sett alla de reklamvideos som finns?
Veven är ju en crossplane vev, visste du inet det? :D

jag skulle vilja bryta hans små söta handleder och stoppa ner trumpinnarna i halsen på honom så jag slipper höra hans bidrag från idolfestivalen i sollentuna,och istället helt kan lyssna på den annorlunda men sköna sången från en stackars rad4:a.hoppas skiten håller detta året bara...:)

Last edited:
[YOUTUBE-ID]UvTXMtTTKQw[/YOUTUBE-ID]
Jag satt i total extas och tittade på det där klippet. Tack.

Det blir ingen Aprilia tyvärr, så ... nu får jag leta vidare, eller behålla R1an.

Jag tror att nya R1an är riktigt apgrym, då allt är nytt och den går troligtsvis riktigt riktigt bra...

Väntar spänt på infon från hur det gått idag...

Den gubben var riktigt bra på att prata och förklara :tummenupp
Det ska provköras så innihelvetet!!! :yoparty

Den känns lite lite krimmare än RSV4.. Varför vet jag inte. Kanske vetskapen om hur första gen R1 förändrade sporthojarna. Men varför blir det ingen Aprillo?

Last edited:
Den känns lite lite krimmare än RSV4.. Varför vet jag inte. Kanske vetskapen om hur första gen R1 förändrade sporthojarna. Men varför blir det ingen Aprillo?

Går inte få tag på en... de är slut, finns inte en chans att få en "i tid" (2010 som bäst).

Skulle jag kunna packa till en deal på nya R1an så skulle jag väl troligen köpa den, men den är ju inte så många ljusår bättre än 07 R1an jag har... där jag helt plötsligt skulle köra mycket snabbare bara pga materialet (däckvalet är mer viktigt).

Istället för pengarna jag skulle lägga på Aprilian kan jag lägga på 1-2 försäsongstester utomlands istället. Kan vara roligare.

Går inte få tag på en... de är slut, finns inte en chans att få en "i tid" (2010 som bäst).

Skulle jag kunna packa till en deal på nya R1an så skulle jag väl troligen köpa den, men den är ju inte så många ljusår bättre än 07 R1an jag har... där jag helt plötsligt skulle köra mycket snabbare bara pga materialet (däckvalet är mer viktigt).

Istället för pengarna jag skulle lägga på Aprilian kan jag lägga på 1-2 försäsongstester utomlands istället. Kan vara roligare.
Helt sant. Jag trodde dock att du var gjord av pengar? :tuttar

Hmmm, vill man ha en så skaffar man en.
Vad har de andra för nyheter som kan mäta sig med detta?...

men alltså..

när dom säger att det däcket som får en vilopaus och kan behålla greppet, med bigbang, eller i detta fallet crossplane, ist för en traditionell tändföljd..
jag tycker det låter försäljarsnack lång väg.
inte fanken finns dom pulserna kvar nere i däckets kontaktyta efter kedja och ryckutjämnare vid 10000rpm.
eller?

men alltså..

när dom säger att det däcket som får en vilopaus och kan behålla greppet, med bigbang, eller i detta fallet crossplane, ist för en traditionell tändföljd..
inte fanken finns dom pulserna kvar nere i däckets kontaktyta efter kedja och ryckutjämnare vid 10000rpm.
eller?

Fast det är inte riktigt så dom (Utube klippet) förklarar, snarare att det ger bättre linjär trottelkontroll med sk combustion torque ?

Om det funkar eller inte vet man ju aldrig.

Fast det är inte riktigt så dom (Utube klippet) förklarar, snarare att det ger bättre linjär trottelkontroll med sk combustion torque ?

Om det funkar eller inte vet man ju aldrig.

ja nej jo nja

det nämns i axxexs länk, och man hörde det jämt när bigbang kom.

Grejen är ju att effekten levereras likt twinnar, som tydligt har enklare att få ner effekten i backen... vilket allting handlar om.

2-takt 500 är skitballt, men livsfarligt och inte speciellt effektivt för att köra fort... (kan debateras, men moderna maskinerna är bättre på alla sätt).

Grejen är ju att effekten levereras likt twinnar, som tydligt har enklare att få ner effekten i backen... vilket allting handlar om.

2-takt 500 är skitballt, men livsfarligt och inte speciellt effektivt för att köra fort... (kan debateras, men moderna maskinerna är bättre på alla sätt).

Håller med där! bytte från radfyra till twin och man känner mycket mer självförtroende på twinen! gick plötsligt mycket snabbare i kurviga partier speciellt utgången.
Radfyran har mer tvekande karaktär jämfört med twin, Men å andra sidan har mer effekt!

Kan denna hoj kombinera fördelarna med twin och vanlig radfyra skulle det vara grymt :yoparty

men alltså..

eller?

Oavsett om det låter som en telefonabbonemangsäljare eller inte ÄR det så!

Leta upp en sjö där lite folk åker med cross/endurohojar i vinter och försök få provköra två st.
Prova en 500 tvåtakt och en +500 stånka. De har likartade varvtal men den ena vill spinna hysteriskt medans den andra hittar fäste.

Oavsett om det låter som en telefonabbonemangsäljare eller inte ÄR det så!

Leta upp en sjö där lite folk åker med cross/endurohojar i vinter och försök få provköra två st.
Prova en 500 tvåtakt och en +500 stånka. De har likartade varvtal men den ena vill spinna hysteriskt medans den andra hittar fäste.

jojo, precis som i cross.
men beror det verkligen på att däcket får vilotid mellan tändpulserna?
har svårt att tro det ens är mätbart (klart det är)
tror mer att det är "avsaknaden" av vridmoment kontra att det finns vrid som gör att en 2takts cross spinner mer än en 4takt.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...